خودروهای برقی و هیبرید با هدف نجات انسان از آلودگی وارد خط تولید شدند و با گذر زمان در حال تبدیل شدن به دغدغه اصلی خودروسازان هستند به طوری که برخی از شرکت ها مانند مرسدس بنز تا چند سال آینده خط تولید خود را کاملا برقی می کنند.
به گزارش خودروکار، پیشرفت صنعت خودرو در دنیا نشان می دهد که طی چند سال آینده شاهد یک رقابت سنگین در میان خودروسازان خواهیم بود که هر کدام در پی تولید بهترین خودروی برقی هستند. هم اکنون کشورهایی مانند چین برنامه خود را برای خارج کردن خودروهای درون سوختی از خط تولید اعلام کرده اند و این نشان می دهد که خودروسازان باید توجه بیشتری به بحث خودروهای برقی داشته باشند.
هم اکنون قیمت این خودروها در بازار جهانی نسبت به دیگر خودروها بالاتر است ولی آمارها نشان می دهند در سال 2025 قیمت خودروهای برقی حتی کمتر از خودروهای بنزینی و دیزلی خواهد شد. همچنین تا سال 2050 شاهد آن خواهیم بود که بیش از نیمی از خودروها برقی شده اند. در این میان ایران به عنوان کشوری که بازاری در حال رشد داشته و از مشکل آلودگی نیز رنج می برد، گزینه مناسبی برای خودروسازان به شمار می آید.
با این حال ایران می تواند از فرصت پیش آمده و تغییر ایجاد شده در نسل خودروها استفاده کرده و جهش بلندی در این صنعت داشته باشد. خودروسازان داخلی فرصت این را دارند که خود رابا تغییرات جهانی هماهنگ کنند تا در سال های آینده حرفی برای گفتن در بازار داشته باشند.
برای تغییر دادن نسل ابتدا نیاز است تا زیرساخت های این حوزه و همچنین فرهنگ درست استفاده از آن وارد کشور شود. همچنین وجود مشوق های صنعتی و اجتماعی برای تغییر سلیقه مردم از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی امری ضروری به نظر می رسد. نکات مهمی که حتی با ورود تعداد کمی از خودروهای هیبرید به کشور هنوز شاهد تغییر در آن یا انجام فعالیت های مثبت در آن نیستیم.
در همین راستا بیوک علیمرادلو، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر اینکه هنوز فعالیت های انجام شده برای توسعه زیرساخت های خودروهای برقی در کشور رضایت بخش نیست گفت: تخفیفات عوارض گمرک برای خودروهای برقی در نظر گرفته شده است که حرکت خوبی است اما باید ابتدا تفکیک درستی در مورد خودروهای هیبرید و برقی داشته باشیم.خودروهای هیبرید با بنزین موتور برقی را شارژ می کنند اما خودروهای برقی کاملا وابسته به برق هستند و در آینده تعداد آن ها بیشتر می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما می توانیم مانند دیگر شهرهای بزرگ، چشم اندازی برای حذف خودروهای درون سوز داشته باشیم گفت: مشوق ها، عوامل مهمی هستند که به ایجاد فرهنگ استفاده از خودروهای برقی کمک می کنند. برای مثال رایگان کردن باتری برای خودروهای برقی درسال های ابتدایی یک گزینه مناسب است. همچنین می توان باتری را اجاره ای کرد به این صورت که صاحب خودروی برقی ماهانه مبلغی را در اختیار بانک به عنوان قسط باتری پرداخت می کند و سپس بعد از مدتی که باتری خودرو به مشکل خورد و نیاز به تعویض داشت سریعا بدون پرداخت هزینه های هنگفت باتری خودرو را تهیه می کند.
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: بحث مهم دیگر در حوزه خودروهای برقی، ایستگاه های شارژ است. باید روی این بحث با دقت بیشتری کار شود و هم اکنون برخی شرکت ها در حال بررسی این موضوع هستند و شهرداری نیز برای خودروهای برقی با چند شرکت رایزنی داشته است تا ایستگاه های شارژ را ایجاد کنند. در این زمینه وزارت نیرو نیز می تواند وارد شده و کمک خوبی به پیشرفت این صنعت کند. حتی می توان شارژ خودروهای برقی را در چند سال اول به رایگان در اختیار خودروها و موتورهای برقی قرار داد چرا که هزینه این برق در سال های آینده از طرق مختلف جبران خواهد شد.
علیمرادلو، یادآوری کرد که ایران عضوی از پیمان پاریس است و باید جوابگوی تعهدات خود در این زمینه باشد. وی در ادامه افزود: خودروسازان ایرانی باید یک زمان هدف خاص مانند سال 1404 را برای خود در نظر بگیرند و تا آن زمان یک درصدی از تولیداتشان را برقی کرده باشند.
آنطور که شواهد نشان میدهد، تنها فعالیت مثبتی که در راستای تشویق برای خرید خودروهای برقی انجام شده است، اجازه ورود این خودروها به طرح ترافیک است. مشوق های بیشتر می تواند مردم را به خرید این محصولات راغب کند و با ایجاد یک فضای اجتماعی مناسب و تبلیغات گسترده باید فرهنگ استفاده از این خودروها را نیز وارد کشور کرد.