آسیاتک اعلام کرد که تصمیم خود در مورد ادغام با شرکتهای هایوب و پارسآنلاین را گرفته و تمایلی برای تبدیل شدن به ضلع سوم این قرارداد ندارد. در نتیجه اکنون شرکتهای پارسآنلاین و هایوب که بر اساس شنیدههای دیجیاتو، جمع مشترکین آنها به 700 هزار نفر میرسد باید به دنبال ادغام با بازیگران دیگری باشند و یا با همین تعداد مشترک بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند.
اما چرا آسیاتک زیر بار ادغام با دو شرکت دیگر نرفت؟ بر اساس پیگیری دیجیاتو و گفتگو با یکی از مدیران آسیاتک، ادغام شرکتهای پارس آنلاین و هایوب با هم، به دلیل جایگاهی که آنها در بازار داشتند منطقی است اما آسیاتک یکی از بازیگران اصلی اینترنت ثابت کشور است که در حال حاضر بیش از یک میلیون مشترک دارد، در نتیجه ادغام چنین شرکتی با دو شرکت کوچکتر، که جمع کاربرانشان امروز به 700 هزار نفر رسیده، چندان منطقی نبوده است.
این منبع عنوان میکند که آسیاتک امروز با همکاری بیش از 1400 مرکز مخابراتی در سراسر کشور، بزرگترین اپراتور اینترنت ثابت ایران است و نزدیکترین رقیب آن، شاتل به حساب میآید که حالا با 700 مرکز مخابراتی همکاری میکند. این در حالیست که تعداد مراکز مخابراتی پارسآنلاین و هایوب، رو هم رفته به عدد 600 رسیده است.
ظرفیتهای آسیاتک بر اساس این گفتهها، امروز از جمع ظرفیتهای پارسآنلاین و هایوب بزرگتر است و این برند به همین دلیل زیر بار ادغام با آنها نرفته، اما بر اساس شنیدههای دیجیاتو، آسیاتک در نظر دارد تا در آیندهای نزدیک، شرکتهای ارائه دهنده اینترنت که اندازهای کوچکتر از خودش دارند را به زیر چتر خود بیاورد و اکنون در حال بررسی همین موارد است.
با اینحال «محمدعلی یوسفیزاده»، امروز در گفتگو با ماهنامه پیوست، در مورد عدم پذیرش ادغام با هایوب و پارسآنلاین، بحث ساختار شرکتی را پیش کشیده و گفته: «از نظر ساختار داخلی تفاوت های زیادی با شرکت پارس آنلاین داشتیم و برای این شرکت (پارس آنلاین) اقدام سریع برای ادغام، راحت تر از ما بود.»
امروزه شرکتهای خصوصی ارائه دهنده اینترنت ثابت مشغول رقابت با شرکت مخابرات هستند و این رقابت را عادلانه نمیدانند. به همین دلیل، تصمیم گرفتهاند تا با ادغام و تبدیل شدن به چند شرکت بزرگ، در برابر مخابرات ایران که به گفته خودشان رفتار انحصارطلبانهای دارد، ایستادگی کنند.