دبیرکل شورای عالی عتف :

صندوق نوآوری و شکوفایی باید با تبعیت از شورای عالی عتف فعالیت کند

صندوق نوآوری و شکوفایی باید با تبعیت از شورای عالی عتف فعالیت کند
به‌ گزارش خبرنگار ایرنا وحید احمدی روز چهارشنبه با حضور در غرفه ایرنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در مورد وجود نهادهای مختلف در حوزه فعالیت های علمی و پژوهشی گفت: همه مسائل علمی فناوری کشور دو سطح دارد؛ یکی سطح سیاستگذاری که مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن رده کار می کنند و شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) هم طبق قانون، بالاترین مرجع برای سیاستگذاری اجرایی و هماهنگی بین همه دستگاه های دولتی در این زمینه است، رئیس جمهوری، رئیس این شوراست، وزیر علوم نایب رئیس و من هم دبیر آن هستم.
وی افزود: هفت نفر از وزیران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از فرهنگستان ها و رئیسان تعدادی از دانشگاه ها و نمایندگان بخش خصوصی و انجمن های علمی هم در شورای عتف، عضویت دارند بنابراین، قانون به صورت پیشرفته همه چیز را پیش بینی کرده و در سال 83 که قانون وزارت علوم تصویب شد، شورای عالی عتف پیش بینی شده و صراحت دارد و مصوبات شورا با امضای رئیس جمهوری برای همه دستگاه ها لازم الاجراست.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: با این ترکیب و پیش بینی قانون، در دولت یازدهم و انشالله دوازدهم این شورا جایگاه قانونی اش را خواهد داشت و کارهای زیادی هم انجام دهد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در بعضی موارد مستقل از هم عمل می‌کنند، گفت: قانون شرکت های دانش بنیان صراحت دارد که صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای عالی عتف هست و زیر نظر رئیس شورا فعالیت خواهد کرد.
احمدی گفت: بنابراین وابسته به یک وزارتخانه یا نهاد مشخص نیست و صندوق باید با تبعیت از شورا که رئیس آن شخص رئیس جمهوری است فعالیت کند.
دبیر کل شورای عالی عتف در مورد شرکتهای دانش بنیان توضیح داد: با وجود اینکه 7 سال از ابلاغ این قانون می گذرد، اما اجرای آن در زمان دولت یازدهم شروع شد؛ چون در صندوق نوآوری و شکوفایی عملا پیش از آن هیچ پولی ذخیره نشده بود، کارگروه شرکت های دانش بنیان هم که مجوز این شرکت ها را می دهد قبل از دولت یازدهم فعال نبود، بنابراین چهار سال از عملیاتی شدن شرکت های دانش بنیان گذشته است و در این دوره بیش از 3500 شرکت دانش بنیان مجوز گرفته اند و این آمار جدا از 4400 شرکت دانش بنیان و واحدهای فناور است که در پارکها و مراکز رشد علم و فناوری داریم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون حدود 180 مرکز رشد و 42 پارک علم و فناوری داریم.
احمدی افزود: سال آینده میزبان اجلاس بین المللی پارک های علم و فناوری دنیا خواهیم بود و این امر نشان می دهد انجمن بین المللی پارک های علم‌ و نوآوری، با وجود عمر کوتاه کارمان، جایگاه خوبی برای ایران قائل است زیرا میزبانی این اجلاس به هر کشوری واگذار نمی شود.
وی به میزبانی روسیه و ترکیه در دوره قبل اجلاس پارک های علم و فناوری جهان اشاره کرد و گفت: انتخاب میزبان این اجلاس از طریق رای گیری اعضا صورت می گیرد و اعتبار علمی بین المللی ایران موجب شد که این میزبانی را به ما بدهند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در هجدهمین دوره و سال 2018 میزبان این انجمن هستیم و در این سال twas یا همان the world academy of sciences هم در ایران برگزار می شود که نشانگر وجهه علمی و فناوری قابل قبول کشورمان است.
احمدی خواستار تعامل بیشتر مجلس و دولت در زمینه افزایش اعتبارات پژوهشی شد و گفت: در غیر اینصورت، همچنان سهم اعتبارات پژوهش مان از تولید ناخالص داخلی زیر نیم درصد خواهد بود.
معاون وزیر علوم در مورد تخصیص یک درصد بودجه دستگاه ها به پژوهش و سهم نداشتن دانشگاه ها نیز گفت: ما پیگیر تحقق یک درصد و گسترش آن اعتبارات هم هستیم چون یک درصد فقط در اندازه های اعتبارات هزینه ای است پس می خواهیم سهم یک درصد تا سه درصد افزایش پیدا کند و اعتبارات تملک و دارایی هم به این میزان اضافه شود.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، پنجم آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
فراهنگ**3079**1055
خبرنگار: علی اسدی**انتشار: زینب کارگر
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر