ماهان شبکه ایرانیان

جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته؛

افزایش سرمایه‌گذاری خاورمیانه و شمال آفریقا‌ در حوزه نفت و گاز

تهران -ایرنا - جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد رویدادهای مهمی از جمله تصمیم ژاپن برای از سرگیری واردات نفتا از ایران، رکورد شکنی تولید و صادرات نفت عربستان در سال ٢٠١٦میلادی و افزایش سرمایه گذاری ها در خاورمیانه و شمال آفریقا در حوزه نفت و گاز بود.

افزایش سرمایه‌گذاری خاورمیانه و شمال آفریقا‌ در حوزه نفت و گاز
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بر اساس اعلام پایگاه خبری تحقیقی خدمات بینش کسب و کار خاورمیانه (Middle East business intelligence services) واقع در دوبی، شرکت های بزرگ نفتی در مجموع حدود 294 میلیارد دلار در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی خاورمیانه و شمال آفریقا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
این در حالیست که مازاد عرضه نفت همچنان بر بازارها سایه افکنده و مانع افزایش قیمت های نفت می شود.

**از سرگیری واردات نفتای ژاپن از ایران
به گفته یک منبع خبری که خواست نامش ذکر نشود، ژاپن قرار است در ماه فوریه (بهمن - اسفند) برای نخستین بار از سال ٢٠١١ میلادی، یک محموله نفتا از ایران وارد کند.
این منبع بدون اشاره به جزئیات بیشتر، افزود: شرکت میتسوبیشی ژاپن این محموله را خریداری می کند. آخرین بار ژاپن در سال ٢٠١١ میلادی 47 هزار و ٢١٢ تن نفتا از ایران وارد کرده بود، اما پس از وضع تحریم‎های اتحادیه اروپا در سال ٢٠١٢ میلادی، این واردات متوقف شد.

**‎تولید و صادرات نفت عربستان سعودی در سال ٢٠١٦ رکورد زد
میانگین ماهانه تولید و صادرات نفت عربستان سعودی در سال 2016 در حالی رکورد زد که بازارهای نفت با در تولید و صادرات نفت رکورد زد که بازارهای نفت با مازاد عرضه مواجه بودند.
میانگین ماهانه صادرات نفت این کشور در سال ٢٠١٦ میلادی به هفت میلیون و 650هزار بشکه در روز و میانگین ماهانه تولید آن به 10 میلیون و 460 هزار بشکه در روز رسید.
این در حالیست که میانگین ماهانه صادرات نفت عربستان سعودی در سال 2015 معادل هفت میلیون و 390 هزار بشکه در روز و میانگین ماهانه تولید آن 10 میلیون و 190 هزار بشکه در روز بود.

**در پی توافق اوپک نفت آمریکا خوراک پالایشگاه‌های چین می‌شود
پالایشگاههای مستقل چین معروف به «تیپوت‌ها» نفت خام سنگین آمریکای شمالی را خریداری می کنند. بازرگانان علت این امر را به کاهش تولید نفت اوپک و فراوانی نفت در کانادا و آمریکا نسبت می دهند.

**الکساندر نواک: کاهش تولید نفت روسیه در ماه فوریه جلو‌تر از برنامه‌ بود
الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت: کاهش تولید نفت این کشور در ماه فوریه از میزان توافق شده با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بیشتر بود و ما هم اکنون از برنامه خود جلوتر هستیم.
روسیه که قرار است از ماه ژانویه 300 هزار بشکه در روز کمتر نفت تولید کند، در ماه ژانویه (دی-بهمن) تنها 150 هزار بشکه در روز کمتر تولید کرد.

**عربستان سعودی سبز شدن را آغاز کرد
عربستان سعودی با 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر قصد دارد ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به ظرفیت 700 مگاوات را آغاز کند. متقاضیان ساخت این تأسیسات تا 20 مارس مهلت دارند پیشنهادهای خود را ارائه دهند و تا 10 آوریل نیز نتیجه مناقصه اعلام می شود.

**روسیه در ماه دسامبر 2016 در سکوی نخست تولید نفت جهان جای گرفت
آمار اخیر عربستان سعودی نشان داد که روسیه در ماه دسامبر 2016 (آذر-دی 1395) در تولید نفت از این کشور سبقت گرفته و عنوان نخستین تولیدکننده نفت در جهان را به خود اختصاص داده است.
تولید نفت روسیه در دسامبر گذشته 10 میلیون و 490 هزار بشکه در روز بود، در حالی که عربستان سعودی 10 میلیون و 460 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.

**وزیر دفاع آمریکا: قصد تصرف نفت عراق را نداریم
«جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا پس از آنکه اعلام کرد آمریکا قصد ندارد نفت عراق را بگیرد دیروز (دوشنبه) در یک سفر از پیش اعلام نشده به بغداد رفت.
احتمال می رود دلیل اعلام این مساله درست ساعاتی پیش از سفر به بغداد، آرام کردن رهبران عراق بوده است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته گفته بود که کشورش باید بابت کمک نظامی به عراق، نفت این کشور را تصاحب می کرد.

**برنامه پتروناس برای فروش نزدیک به نیمی از سهام پروژه گازی
شرکت دولتی نفت و گاز مالزی «پتروناس»، قصد دارد به منظور افزایش نقدینگی و کاهش هزینه‌های توسعه‌ای، کمتر از نیمی (یعنی 49 درصد) از سهام یک پروژه اکتشاف و تولید گاز از یک بلوک فراساحلی به ارزش حدود یک میلیارد دلار را واگذار کند.

**اسکاتلند در تکاپوی اکتشاف نفت و گاز
زمین‌‌شناسان معتقدند که در برخی مناطق ساحلی اسکاتلند ممکن است ذخایر نفت و گاز وجود داشته باشد. به همین علت یک تیم کاوش از دانشگاه «آبردین» این کشور در حال بررسی سواحل غربی این کشور است. این مناطق پیش تر مورد بررسی و کاوش قرار گرفته بود، اما نفت و گاز در آن یافت نشده بود.

**ترکیه قطب معاملات گازی می‌شود
مدیرعامل پیشین شرکت گازپروم روسیه گفت: ترکیه که گاز طبیعی را از منابع مختلفی مانند ایران، روسیه و آذربایجان دریافت می کند، با اعمال مقررات لازم به یک قطب گازی تبدیل می شود.
اگر اروپا بخواهد گاز روسیه را از طریق ترکیه وارد کند، بهای آن را می پردازد و خط لوله ترک استریم ارزش روافزونی پیدا می‌کند، بویژه آنکه اروپا به دلیل کاهش تولید گاز انگلیس و هلند و به منظور کاهش مصرف ذغال سنگ مجبور به افزایش استفاده از گاز طبیعی است.

**گاز آمریکای جنوبی برای نخستین بار وارد انگلیس می‌شود
انگلیس از گاز شیل آمریکا استقبال نمی‌کند و قرار است گاز طبیعی مایع را از جمهوری دومینیکن و پرو (آمریکای جنوبی) خریداری کند. نخستین محموله گاز طبیعی مایع آمریکای جنوبی قرار است پیش از پایان ماه فوریه به انگلیس برسد.

**افزایش سرمایه‌گذاری خاورمیانه و شمال آفریقا‌ در نفت و گاز
اگر چه مازاد عرضه نفت همچنان بر بازارها سایه افکنده و مانع افزایش قیمت های نفت می شود، تولیدکنندگان عمده نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا در مجموع حدود 294 میلیارد دلار در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

** بازار گاز طبیعی مایع با مازاد عرضه روبه‌رو نیست
شرکت انگلیسی - هلندی شل دیروز اعلام کرد: هیچ نشانه ای دال بر وجود مازاد عرضه گاز طبیعی در بازارها وجود ندارد. بنا به اعلام این شرکت، عرضه گاز طبیعی مایع سال گذشته به شدت افزایش یافت و این نگرانی را بوجود آورد که با به تولید رسیدن پروژه های جدید، بازار با مازاد عرضه مواجه می شود. اما افزایش متناسب تقاضا مانع ایجاد مازاد عرضه شد.
اقتصام**1063**2025**مترجم:رفعت کرمی مهر**انتشار:لیلاجودی
اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:

https://t.me/irnaeco
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان