ماهان شبکه ایرانیان

عادات غذایی ساده برای داشتن تغذیه‌ای سالم[بخش دوم]

در طول سال بارها و بارها واژه "رژیم غذایی سالم" به گوش ما می‌خورد. اما برخی خوراکی‌های وسوسه‌کننده مثل یک بسته چیپس روی میزتان باعث می‌شود تا کلی از تغذیه سالم فاصله بگیرید. شاید فکر کنید که مصرف آبمیوه‌های بسته بندی در بازار خیلی مفید است ولی بهتر است از میوه‌های تازه استفاده کنید. چرا که دراین بسته‌های آبمیوه، کلی شکر اضافه شده است.

تغذیه سالم

در طول سال بارها و بارها واژه "رژیم غذایی سالم" به گوش ما می‌خورد. اما برخی خوراکی‌های وسوسه‌کننده مثل یک بسته چیپس روی میزتان باعث می‌شود تا کلی از تغذیه سالم فاصله بگیرید. شاید فکر کنید که مصرف آبمیوه‌های بسته بندی در بازار خیلی مفید است ولی بهتر است از میوه‌های تازه استفاده کنید. چرا که دراین بسته‌های آبمیوه، کلی شکر اضافه شده است.

اما شما باید بدانید که داشتن تغذیه‌ای سالم، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. تنها کافی است برخی عادات همیشگی را کنار گذاشته و یا بعضی موادغذایی را در رژیم روزمره‌تان بگنجانید. در این گزارش سه قسمتی قصد داریم توصیه‌هایی کاربردی و ساده را برای داشتن یک تغذیه سالم به شما ارائه دهیم. این بخش دوم گزارش ماست:

*تا دلتان می‌خواهد آب بنوشید:

از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی شکر اجتناب کنید. با نوشیدن آب، به بدنتان آبرسانی کنید. مصرف آب به اندازه کافی باعث می‌شود که فعالیت کلیه‌ها و سیستم خونی بدن تنظیم شود. دکتر فرناندو پرس اسکانیا، مسئول انجمن اسپانیایی پزشکان خانواده دراین باره گفته:« خوب است که روزی یک و نیم لیتر آب بنوشید.» اگر هم خیلی اهل آب خوردن نیستید، باید در رژیم غذایی‌تان سوپ و شربت و نوشیدنی‌های سالم بگنجانید.

سبزیجات

*به سالادتان نخود اضافه کنید:

نخود مملو از پروتئین و فیبر است و یک ماده غذایی کامل به حساب می‌آید که می‌توانید آن را در داخل سالاد مورد استفاده قرار دهید. شما می‌توانید بعضی مواقع برای ایجاد تنوع به جای نخود از عدس استفاده کنید.

*برای دسر، شکلات تلخ بخورید:

شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان است که می‌تواند از بروز بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کند، روحیه شما را بهبود ببخشد و باعث تقویت حافظه شما شود. شکلات تلخ درعین حال دارای فلاونوئید، تئوبرومین، کاتچین، فیبر ، پلی فنل و ویتامین‌های A، B1 ، B2، C، E  و مواد معدنی است. باز هم تاکید می‌شود که از شکلات تلخ استفاده کنید.

*شیرکامل بنوشید:

درست است که چربی برای بدن ایده‌آل نیست ولی چربی لبنیات مضر نیست. تحقیقات دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد حکایت از آن دارد که مصرف شیر کامل، ریسک ابتلا به دیابت و مشکلات چاقی را کاهش می‌دهد.

*به طعم قهوه عادت کنید:

سازمان جهانی سلامت توصیه کرده که روزانه حداکثر 25 گرم قهوه را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. اگرچه قهوه خواصی دارد ، اما به گفته پزشکان مصرف بیش از این اندازه قهوه باعث افزایش وزن و چاقی و درعین حال ابتلا به بیماری دیابت می‌شود؛ دلیل آن هم بیشتر به خاطر مصرف شکر و یا شیرینی جات همراه با قهوه است. 
سراشپز

*روزی یک تخم مرغ بخورید:

خیلی‌ها معتقدند که مصرف تخم مرغ باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. اما نتیجه تحقیق منتشره در ژورنال پزشکی بریتانیا درسال 2013 حکایت از آن دارد که مصرف روزی یک تخم مرغ، ریسک ابتلا به بیماری‌های عروقی و یا سکته مغزی را افزایش نمی‌دهد. در این گزارش می‌خوانیم:« تخم مرغ با دارا بودن مواد مغذی و ویتامین‌ها و مواد معدنی متفاوت به عنوان یک اکسیدآن قوی عمل می‌کند.»

*هنگام غذاخوردن حواستان به بشقابتان باشد:

لوئیس خیمنس، نویسنده کتاب‌های مختلفی در زمینه سلامت می‌گوید: «بدون عجله غذا بخورید. تمرکزتان را روی غذایتان بگذارید و حواستان به جاهای دیگر مثل تلویزیون نباشد.» نتیجه تحقیقات منتشره در ژورنال تغذیه آمریکا هم حکایت از آن دارد که وقتی کسی در هنگام صرف غذا کارهای دیگری نیز انجام می‌دهد، میزان بیشتری غذا می‌خورد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان