چگونه از شر جوش های پوستی راحت شویم؟

چگونه از شر جوش های پوستی راحت شویم؟

 

دیدید کسایی رو که تو خیابان می‌بینندت و هزار و یک جور راه حل برای درمان جوش ارائه می‌کنند؟! “عروس عمه‌ی بابام جوش داشت، روش آبلیمو مالید، پوستش شد آینه”! یک سری‌ها هم که چیز‌های محیرالعقول تری می‌گویند: “دختر همسایه مون از تو بدتر بود صورتش، 3 گرم بال راست مگس عقیم رو با سه لیتر شیر ملخ یائسه قاطی کرد، یه قطره زد به صورتش، شب خوابید صبح بیدار شد، از این رو به اون رو! به جون بچم!” خلاصه که به اندازه‌ی آدما راه هست برای درمان جوش!

اما زیاد خوشحال نشید، نمی خواهیم تو این مقاله اجی مجی بهتان یاد بدهیم! ما هم حرفمان همین چیزهاست. البته یکم قابل باور و طبیعی‌تر. سعی ما این هستش که اگر مطلبی را به شما دوستان ارایه می‌دیم حداقل تحقیقی از منابع معتبر باشد و نه شایعات منتشر شده در جامعه. با ما همراه باشید.!


مقالات مرتبط:
راهنمای نگهداری از منافذ پوست صورت، برای پوستی زیباتر
چگونه حرفه‌ای کرم پودر بزنیم؟
۸ ماده ی غذایی برای داشتن پوست زیبا

بچه‌ها، جوش؛ جوش، بچه‌ها!

060713Pimples

جوش ها حالتی طبیعی از پوست هستند که بسیاری از مردم دچار آن هستند. جوش التهاب پوستی است که غده های چربی آلوده به باکتری، ملتهب و مملو از چرک می شود.

cystic-acne-diagram-162

ترشح بیش از حد سبوم توسط غده های چربی، ابتدایی ترین دلیل این مشکل است. جوش می تواند روی صورت، گردن، پشت و شانه ایجاد می شود. هم چنین جوش هر قسمت از صورت مربوط به کم کاری یا بدکاری یکی از اعضای درونی بدن است. با این که جوش زدن شرایط بحرانی ای نیست، اما می توانند باعث احساس بدبختی و حتی خودکشی(!) در افراد شوند.

face-mapping-what-is-your-acne-t

لوسیون و داروهای زیادی برای درمان جوش وجود دارند که زمان بر هستند و جوش را همزمان با سفید شدن آخرین موی دماغتان از بین می برد. اما قبل از این که مامان بزرگ بشوید، بیایید و به حرف ما گوش بدین و روش های طبیعی ما قدیمی ها برای درمان جوش در کوتاه مدت را هم امتحان کنید، چرا که هرکی برده، راضی بوده!


مقالات مرتبط:
راهنمای شستشوی مو: آیا شامپو برای مو مضر است؟
همه چیز در مورد موخوره: دلایل و روش مبارزه با آن
۲۱ دلیل ریزش مو و راه‌های جلوگیری و مقابله با آن‌ها
۱۰ تکنیک کاهش استرس

روش اول: پیشگیری

شاید این بخش به درد همه نخوره، اما خوشگلا باید بخونن! هر چیزی رو از اول و آسه آسه شروع می کنند، از قدیم هم می گویند؛ پیشگیری، بعد درمان!! (البته ما خودمان از قدیم این جمله رو با الهام از جمله ی اصلی می گوییم). خلاصه که  رعایت این موارد اصلا ضرر ندارد و باعث زبانم لال، کور شدن تان نمی شود.

1-روزی دوبار صورت تان را بشویید

woman-washing-face

حداقل یکبار صبح که بیدار می شوید و یکبار هم شب قبل از خواب صورتتان را بشویید. حتما قبل از شستن صورت دست های تان را بشویید.

2-مرطوب کنید

حتما بعد از شستن صورت از نرم کننده ی سبک استفاده کنید. شستن صورت، مخصوصا با آب گرم باعث از دست رفتن چربی های طبیعی پوست و خشک شدنش می شود. با استفاده از نرم کننده پوست تان را دوباره آبرسانی کنید.

moisturizer-for-acn

  • برای پوست خشک؛ از مرطوب کننده با پایه ی کرم استفاده کنید. چون پوست خشک کمتر چربی طبیعی تولید می کند و با این کار، به افزایش میزان رطوبت پوست کمک می کنیم.
  • برای پوست چرب؛ از مرطوب کننده با پایه ی ژل استفاده کنید. پوست چرب از اسمش پیداست که چربی زیادی تولید می کند و اضافه کردن چربی بیشتر (از طریق کرم) مساوی با واویلا است!

3-هفته ای یکبار لایه برداری کنید.

glam-glow-mud-mask-was-49.00-now-35

پوست دارای منافذی است که مسئول خارج کردن چربی و مو هستند. اما مانند هر حفره ی دیگر، امکان جمع شدن عوامل بیرونی از قبیل چربی، کرم، مواد آرایشی و گرد و خاک وجود دارد. با استفاده از اسکراب های طبیعی و آماده این مواد را از منافذ پوست خارج کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی منافذ پوست، راهنمای نگهداری از منافذ پوست صورت، برای پوستی زیباتر را مطالعه کنید.

4-کرم ضد آفتاب

bigstock-Suntan-Lotion-Woman-Applying-S-63290356

نور خورشید دارای تاثیر منفی بر کلاژن و الاستین (دو عنصر سیستم حمایت ساختاری پوست) دارد. قرار گرفتن در معرض اشعه های فرابنفش، مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد تولید می کند که کلاژن و الاستین فعلی تان را از بین می برد. پس همیشه در طول روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر دو تا سه ساعت آن را تمدید کنید. اگر هم در شرایطی هستید که زیاد عرق می کنید، هر ساعت تمدید کنید.

5-هیچ وقت با آرایش روی پوست نخوابید.

makeup1

این دیگر از گناهان کبیره است! باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست باعث پر شدن منافذ پوست با این مواد و ایجاد جوش می شود. قبل از شستن مواد آرایشی، از ژل آرایش پاک کن استفاده کنید و سپس صورت تان را با صابون بشویید تا مطمئن شوید که همه ی مواد از صورت تان پاک شده است.

پس به طور کلی فرمول این شد که:

شستن دست => شستن صورت => مرطوب کننده => کرم ضد آفتاب
شستن دست => آرایش پاک کن => شستن صورت => مرطوب کننده

درمان

حالا تازه رسیدیم به اصل مطلب! این قسمت برای وقت هایی خوب است که صورت تان می فهمد قرار است به مهمانی یا جای مهمی بروید و امان از آن روز! پوست صورت چنان ذوق زده می شود و با بیشترین انرژی به تولید جایزه برای تان می پردازد. آنهم چه جوایز ارزنده ای! ببینید بدون اینکه تو ذوق پوستتان بزنید، با این جایزه ها چکار کنید.

مهمترین چیز، نکندن و نترکاندن جوش هاست!

در بخش قبلی گفتیم که صورت تان را بشویید، مرطوب و لایه برداری کنید. خب اینجا کار ما هم راحت شد، به همان کارها ادامه بدهید و این چند تا را هم به لیست اضافه کنید. از شماره ی 4 شروع می کنیم.

4-روغن درخت چای

1

روغن درخت چای یک درمان گیاهی ضد باکتری و قارچ است که برای درمان جوش های ملایم تا متوسط کاربرد دارد. اگر خود روغن را پیدا کردید که عالی و اگر به روغن دسترسی ندارید، از محصولات مراقبت از پوست حاوی این روغن استفاده کنید.

5-آسپیرین

freeimage-2982789

با استفاده از قرص آسپیرین آسیاب شده و کرم سبک معمولی (یا کرم پایه که می توانید از داروخانه ها تهیه کنید)، عصاره ی آلوئه ورا و یا ماست کم چرب ماسک درست کنید. ماسک را روی صورت و مخصوصا نقاط جوش دار بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید. مرطوب کننده فراموش نشود!

6-سرکه ی سیب

apple-cider-vinegar

مقادیر مساوی آب و سرکه ی سیب را با هم مخلوط کنید. مخلوط را با پنبه روی جوش ها بمالید. توجه کنید که از سرکه ی انگور استفاده نکنید.

7-آب بنوشید

18fsfy70t9rxwjpg

پوست مرطوب و آبرسانی شده نه تنها زیبا به نظر می رسد، بلکه سریع تر خود را ترمیم می کند.

پس حالا که اینهمه مطالب مفید باهاتون در میان گذاشتیم، بچه های خوبی باشید و رعایت شان کنید تا به قول آذری ها “آی پارچا سی” (یک پارچه ماه) شوید!

نوشته شده توسط: مینا داودی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر