بازنشر اولین سرمقالهٔ دکتر گلزاری در اولین شماره

طلوع دوباره «سپیده دانایی»

به بهانه آغازی نو، نگاهی می‌کنیم به عهد و پیمانی که قریب به یک دهه پیش، در اولین قدم‌ها، با همراهان سپیده دانایی بستیم، برای معرفی به شما و یادآوری به خودمان.

طلوع دوباره «سپیده دانایی»

«دانای نیک‌کرداری که آگاهی خود را با مصلحت‌اندیشی و عافیت‌خواهی پنهان نسازد و با دل‌سوزی و خیرخواهی، زبان سخن‌گوی مردم جامعه خویش باشد، مهم‌ترین عامل قوام و پایداری هر نظام حکومتی است.» این سخن ژرف از علی، علیه‌السلام، نقل شده است که در دوران کوتاه فرمان‌روایی او، صدای عدالت انسانیت، با زیبایی و رسایی تمام در معبد هستی طنین افکن شد و تا همیشه تاریخ پابرجا ماند.

بی‌تردید رسانه‌های عمومی، به ویژه مطبوعات، برجسته‌ترین مصداق چنین دانایان سخن‌گویی هستند که رسالت سنگین زمان‌آگاهی و دردشناسی و راه‌گشایی را برعهده دارند.

مردم ما که هویتشان برآیند عناصر فرهنگ دیرپای ایرانی و جهان‌بینی ژرفانِگر اسلامی است و در محل تلاقی تمدن‌های تکنولوژی‌مدارِ غرب و سنت‌گرای شرق قرارگرفته‌اند، در وضعیت کنونی، ابهام‌ها و تنگناهای گوناگونی دارندکه در صورت پابرجایی، پیامدی جز ناامنی روانی وکژکاری اخلاقی نخواهند داشت.

«سپیده دانایی» به انگیزه شناخت بخشی از این ابهام‌ها و تنگناها و ارائه راه‌حل‌هایی مبتنی بر اصالت‌های فرهنگی و توانمندی‌های مردم ایران، در جمع جراید پیشکسوت به صف برنشسته و چشم به راهنمایی دانایان دلسوز و اقبال خوانندگان فهمیده دوخته است.

امید داریم «سپیده دانایی» بتواند دورنمای دل‌انگیز خردورزی و خرسندی را فراراه خوانندگان قرار دهد و معنویت و خودشکوفایی و انگیزه‌های مثبت را در وجود آنها بیدار نماید.

نکات زیر مهم‌ترین هدف‌ها و چشم اندازهایی است که برای خود ترسیم کرده‌ایم:

  • حوزه بررسی ما علوم انسانی و به طور مشخص دانش روان‌شناسی است. در این حوزه، رویکرد اصلی ما روان‌شناسی مثبت‌گراست. مراد از مثبت‌گرایی، نه همان چیزی است که به وفور و بدون تامل، بر زبان مردم جاری می‌شود و ساده‌نگری و سطحی‌اندیشی را القا می‌کند. منظور از روان‌شناسی مثبت‌گرا، جنبش علمی سازنده و رو به گسترشی است که از بیش از یک دهه قبل در کشورهای غربی که سال‌ها تجربه روان شناسی علمی بیماری‌نگر را داشته‌اند، به وجود آمده و همراه با گسترش روان‌شناسی دین و معنویت، رویکرد هزاره سوم و روح زمانه نام گرفته است. این روی‌آورد امیدبخش، به افزایش توانمندی‌ها و بهادادن به هنجارهای مثبت، شادکامی، امید و خوش‌بینی توجه دارد و در پی احیاء فضیلت‌های فراموش شده و بر کرسی نشاندن خرد به جای هوش و مهار تکانه به جای لذت‌جویی است.
  • شاخه‌ای دیگر از روان‌شناسی که مورد نظر ماست، روان‌شناسی اجتماعی است که رفتار فرد را متاثر از شرایط و عوامل موقعیتی و اجتماعی می‌داند؛ از این رو بر مطالعه زمینه‌های تاثیرگذار مانند سینما، تلویزیون، ورزش و بررسی پدیده‌هایی مانند ارتباط با جنس مخالف، شیوه‌های همسرگزینی، کج‌روی‌ها و نیز رفتارهای مثبت و هم‌دلانه تأکید می‌کند و به بررسی رویدادهای گسترده اجتماعی می‌پردازد.
  • نه می‌خواهیم حوادث تلخ و سیاه را که دردناکانه روزافزون شده‌اند، با آب و تاب نقل کنیم و با این کار به جامعه‌ستیزان بیمار راه جرم بیاموزیم، و نه به بهانه دوری از سیاه‌نمایی و اشاعه گناه، مردم را در غفلت فرو بریم.

با عنایت به آنچه گفتیم، روان‌شناسی دیگر ارتباط یک متخصص بالینی با بیمار روانی نیست؛ بلکه در عرصه فردی به رشد و تعالی انسان‌ها می‌اندیشد و کمک می‌کند و در میدان اجتماع، با شناخت و تحلیل رویدادها، به مطالعه تأثیرپذیری فرد از عناصر گروهی می‌پردازد. امید داریم «سپیده دانایی» بتواند دورنمای دل‌انگیز خردورزی و خرسندی را فراراه خوانندگان قرار دهد و معنویت و خودشکوفایی و انگیزه‌های مثبت را در وجود آنها بیدار نماید.

برای پیمودن مسیر طولانی و پرفرازونشیبِ اطلاع‌رسانیِ درست و موثر به مردم، به الطاف خداوند بزرگ و همت و تلاش دوستان اندیشمند و نکته‌سنجی و راهنمایی همه خوانندگان بزرگوار نیاز داریم.

مدد از خاطر رندان طلب ای دل، وَرنه
کار، صعب است، مبادا که خطایی بکنیم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان