فوائد شیر بادام

شیر بادام دارای فوائد متعددی است که آن را یک جایگزین مناسب برای شیر معمولی می‌سازد. این مقاله اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیارتان قرار می‌دهد

فوائد شیر بادام

شیر بادام دارای فوائد متعددی است که آن را یک جایگزین مناسب برای شیر معمولی می‌سازد. این مقاله اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیارتان قرار می‌دهد.
شیر بادام عصاره بادام سرشار از پرتئین است و ثابت شده که برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز می‌باشند، بسیار مفید است. شیر بادام در اروپای قرون وسطی و خاور میانه به عنوان یک نوشیدنی محبوب به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت. فوائد تغذیه‌ای بادام، پایین آوردن سطوح قند خون و درمان یبوست را شامل می‌شود و این فوائد حتی می‌توانند با نوشیدن آن بدست آیند. در ادامه تمام فوائد مصرف منظم شیر بادام آورده شده است.
فوائد شیر بادام
• عاری از لاکتوز: لاکتوز قند موجود در شیر گاو است. بسیاری از افراد دچار عدم تحمل لاکتوز می‌باشند و مصرف شیر توسط چنین افرادی موجب ناراحتی شکم، نفخ و اسهال در آنها می‌شود. از آنجا که شیر بادام از مغز گیاهی یعنی بادام بدست می‌آید، از اینرو بدست آمده از گیاه بوده و حاوی لاکتوز نمی‌باشد. بنابراین، در هر زمان می‌تواند به راحتی جایگزین شیر گاو شود.
• مملو از مواد مغذی ضروری: بادام سرشار از پروتئین و مملو از ویتامین E، منیزیم، روی، سلنیوم، منگنز، پتاسیم، فیبر، آهن، فسفر و کلسیم است. از آنجا که سرشار از فلاونوئیدهای سلامتی بخش است، به کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) کمک کرده و از قلب محافظت می‌کند. سطوح بالای ویتامین E وجود آنتی اکسیدانهای قدرتمند را در بدن فراهم می‌سازد. آنتی اکسیدانها از رشد رادیکالهای آزادی که مشخص شده است موجب بروز سرطان می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. شیر بادام حاوی بسیاری از مواد مغذی حیاتی بوده از اینرو برخلاف سایر شیرها، نیازی به غنی سازی با ویتامین‌ها و مواد معدنی ندارد.
• کم کالری: کالری کمتر، عدم وجود کلسترول و چربیهای اشباع شده، ازشیر بادام نوشیدنی بسیار سالمی ساخته و برای افرادی که در تلاش جهت کاهش وزن می‌باشند، مفید است. فوائد سلامتی بخش و نیز مقادیر زیاد مواد مغذی موجود در آن سلامتی و تناسب اندام شما را حفظ خواهد کرد.
• گزینه‌ای سالم برای افراد دیابتی: کربوهیدراتهای مصرف شده از طریق مواد غذایی مختلف به قند شکسته می‌شوند، در نتیجه محتوای قند موجود در بدن را افزایش می‌دهند. این وضعیت برای افراد دیابتی مطلوب نمی‌باشد. شیر بادام جایگزین بهتری بجای شیر گاو برای افراد دیابتی است به این دلیل که از مقدار کربوهیدرات و کالری کمتری برخوردار است. بدن قادر است قندها را به طور کامل هضم نموده و جهت انجام عملکرد بهتر به دلیل ماهیت گلیسمی پایین آن، انرژی کسب نماید.
• مفید برای چشم و پوست: وارد نمودن شیر خالص بادام در رژیم غذایی برخورداری از پوست و چشمانی سالم را تضمین می‌سازد. این شیر حاوی ویتامین E و ویتامین A در مقادیر متوسط بوده که وجود آنها جهت حفظ سلامتی پوست و حفظ وضعیت خوب چشمان لازم است به طوری که چشمها قادر خواهند بود به راحتی به تفاوتهای نوری محیط تطبیق پیدا کنند.
• خانگی و خالص: از آنجا که فرد به راحتی می‌تواند شیر بادام را در خانه و بدون تلاش چندانی تهیه نماید و همچنین آن را بدون استفاده از مواد نگهدارنده و افزودنی نگهداری کند، جا دارد که بگوییم مصرف آن بسیار سالم می‌باشد! ثابت شده است که به منظور افزایش تولید شیر، به گاوها داروهای آنتی بیوتیک و هورمونهای رشد تزریق می‌شود که این خود منجر به بروز واکنشهای آلرژیک و عوارض جانبی مسمومیت زا شده که برخی از آنها به وخامت بروز انواع خاصی از سرطان است. به منظور جلوگیری از این خطرات، بهتر است که به شیر بادام خانگی که خالص و مغذی است تغییر رویکرد دهید.
با این حال، خاطر نشان می‌شود که شیر بادام را نمی‌توان جایگزین شیر مادر ساخت. گرچه فوائد سلامتی بخش بادم بسیار زیاد است، اما مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد نوزاد را دارا نمی‌باشد. برای نوزادانی که نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل می‌باشند، بهتر است در خصوص یافتن بهترین راه ممکن با پزشک مشورت نمایید. آجیل یا مغزهای گیاهی مانند بادام همچنین حاوی گیتروژن می‌باشند؛ این ماده شناخته شده است که عملکرد غده تیروئید را با ایجاد تداخل در جذب ید، سرکوب می‌سازد. استفاده از بادام تلخ بایستی با هشدار همراه باشد به این دلیل که بادام تلخ هنگامی که با آب ترکیب شود ماده‌ی شیمیایی سمی تحت عنوان سیانید آزاد می‌سازد.
طرز تهیه شیر بادام
• بادام خام ـ 5ر1 فنجان
• آب تصفیه شده ـ 4 فنجان
بادامها را به مدت حداقل 6 تا 8 ساعت در آب بخیسانید. آب آن را گرفته و بادامها را با 4 فنجان آب در مخلوط کن ریخته و تا زمانی که به غلظت شیر مانندی برسد با یکدیگر ترکیب نمایید. آن را از صافی گذرانده تا پوست و دانه‌های ریز بادام گرفته شود. می‌توانید آن را در شیشه بدون هوا در یخچال به مدت 4 تا 5 روز نگهداری کنید. چنانچه تمایل داشته باشید طعم شیرینی داشته باشد آنگاه آن را با مقداری خرمای خیسانده شده در مخلوط کن، به خوبی مخلوط نمایید.
با تهیه بادامهای باکیفیت، نه تنها شیر خوبی بدست می‌آورید، بلکه از فوائد سلامتی بخش بسیار آن نیز برخوردار خواهید شد. و چنانچه نوع ساده و بی مزه آن را دوست ندارید می‌توانید به آن مقداری شکلات و یا طعم وانیل افزوده تا نوشیدنی سالم خوشمزه‌ای بدست آورید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر