ماهان شبکه ایرانیان

آیا مغز افراد بدبین با دیگران متفاوت است؟

Lane Fox، مدیر آزمایشگاه عصب‌شناسی دانشگاه Essex سال‌ها قبل کتابی به نام «مغز بارانی، مغز آفتابی» نوشت

آیا مغز افراد بدبین با دیگران متفاوت است؟
طبق یک تحقیق که در دانشگاه Michian State صورت گرفته، یک سری تفاوت‌های بیولوژیکی و فیزیکی میان مغز افراد بدبین و مغز افراد خوش‌بین وجود دارد. در این تحقیق 71 نفر از زنان شرکت داشتند و محققان آن‌ها را کاملاً بررسی کردند تا ببینند چگونه این افراد خوش‌بین یا بدبین هستند. محققان MRI مغز این افراد را تهیه کردند و سپس به آن‌ها یک سری تصاویر از شرایط واقعاً خطرناک یا منفی مانند زنی که یک چاقو زیر گردنش قرار داده شده، نشان دادند. محققان به شرکت‌کنندگان در تحقیق گفتند که نگران نباشند؛ زیرا هر تصویر یک نتیجه مثبت در پی دارد، مانند همان زن که از دست فرد متهاجم فرار می‌کند. فعالیت‌های مغزی افرادی که در ابتدا گرایش منفی داشتند، کاملاً با دیگران متفاوت بود. افراد بد‌بین، فعالیت‌هایی از خود نشان دادند که محققان آن را حس معکوس (Backfire Effect) می‌نامند. این افراد نه تنها نمی‌توانند نتیجه مثبت را در ذهن خود مجسم کنند، بلکه در وضعیتی که از‌ آن‌ها خواسته می‌شود که مثبت فکر کنند، در واقع تفکرات منفی بیشتری دارند. در واقع مغز این افراد بیشتر بر افکار منفی پافشاری می‌کند و می‌گوید نمی‌توانید نظرم را تغییر دهید، من می‌دانم این موضوع چگونه به پایان می‌رسد.

Lane Fox، مدیر آزمایشگاه عصب‌شناسی دانشگاه Essex سال‌ها قبل کتابی به نام «مغز بارانی، مغز آفتابی» نوشت. این کتاب در مورد تفاوت‌های مغزی افراد خوش‌بین و بدبین است. در مغز افراد بدبین ارتباطات ضعیف‌تری میان بخش جلوی مغز و بخش آمیگدال (Amygdala) وجود دارد؛ به عبارت دیگر آن بخش از مغز که در ارتباط با فعالیت‌های ذهنی است، با آن بخش از مغز که مسئول ترس است، زیاد صحبت نمی‌کند. این افراد در بخش راست جلوی مغزشان نیز فعالیت‌های بیشتری دارند. آیا یک فرد بدبین به این شکل به دنیا می‌آید یا به دلیل انعطاف‌پذیری مغز این‌گونه می‌شود، یعنی تجربیات منفی زندگی باعث بدبین شدن فرد می‌شود؟

طبق یک تحقیق که در دانشگاه British Colombia در سال 2013 صورت گرفت، بین رفتار افراد بدبین و یک ژن خاص ارتباط وجود دارد. ژنی به نام ADA2b. افرادی که این ژن را دارند، بسیار خوش‌بین هستند. در نتیجه بدبین بودن ممکن است ژنتیک باشد.

حالا چرا این قدر در مورد بدبین بودن، بدبین هستیم؟ مطمئناً خوش‌بین بودن استرس کمتری دارد و باعث می‌شود بیشتر ریسک کنیم. با این حال میزان معقولی از ترس و بدبینی باعث می‌‌شود زنده بمانیم. خوش‌بینی بیش‌ازحد، به معنای بی‌پروایی بیش‌ازحد است. طبق یک تحقیق در سال 2011، مغزهای خوش‌بین به اندازه مغزهای بدبین از اطلاعات اشتباه بهره می‌برند. در نتیجه در این تحقیق از افراد خواسته شد تا میزان احتمال اتفاقات بد برای خود را محاسبه کنند. اتفاقاتی مانند اخراج شدن، ابتلا به یک بیماری بد، خیانت همسر و غیره. سپس محققان میزان واقعی احتمالات این اتفاقات را به شرکت‌کنندگان گفتند. مغز افراد خوش‌بین می‌گوید این اتفاقات برای من پیش نمی‌آید و برای دیگران پیش می‌آیند. همین امر باعث می‌شود که افراد خوش‌بین آمادگی مواجهه با شرایط ناخوشایند را نداشته باشند.

با این حال اگر بدین شکل به دنیا آمده باشید و بدبین هستید، باید از پدر و مادر خود شاکی باشد. اگر هم خوش‌بین هستید، خوشحال از خواب بیدار می‌شوید و می‌دانید که همه چیز روبه‌راه خواهد شد.
فکر می‌کنید ژنی هم وجود دارد که افراد را فضول می‌کند؟ شما جزو کدام دسته هستید، خوش‌بین یا بدبین؟
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان