ماهان شبکه ایرانیان

چرا خون در پا لخته می‌شود؟

متخصصین معتقدند ۳ عامل می‌توانند باعث بروز ترمبوز سیاهرگی عمقی شوند. اگر رگی دارید که آسیب دیده یا تغییراتی در جریان خونتان به وجود آید، باعث بروز ترمبوز سیاهرگی عمقی می‌شود

چرا خون در پا لخته می‌شود؟
لخته خونی پاها که تحت عنوان ترمبوز سیاهرگی عمقی نیز معروف است، لخته‌ای است که در سیاهرگ‌های پا و توسط انعقاد خون در رگ‌ها ایجاد شده و باعث مسدودسازی جریان خون می‌شود. این مشکل معمولاً در رگ‌هایی که خون را از نیم‌تنه پایین بدن به سمت قلب می‌برند، مشاهده می‌شود. این مشکل باعث می‌شود فرد دچار درد و نوعی تورم در ناحیه‌ای شود که لخته خونی در آن به وجود آمده است. بروز لخته خونی در رگ‌ها ممکن است منجر به التهابی شود که لخته‌شدگی و رگ‌افروختگی نامیده می‌شود. گاهی اوقات اگر لخته خونی تحت درمان قرار نگیرد، منجر به مسدود شدن رگ‌های خونی متصل به ریه می‌شود. در نتیجه تنفس مشکل می‌شود و حتی فرد ممکن است جان خود را در اثر این لخته خونی از دست بدهد.

متخصصین معتقدند 3 عامل می‌توانند باعث بروز ترمبوز سیاهرگی عمقی شوند. اگر رگی دارید که آسیب دیده یا تغییراتی در جریان خونتان به وجود آید، باعث بروز ترمبوز سیاهرگی عمقی می‌شود. ترومبوفیلیا که مشکل نادری است، شدیدترین عامل محسوب می‌شود؛ زیرا باعث بروز لخته‌ای غیرعادی می‌شود. برخی از علائم و نشانه‌های ترمبوز سیاهرگی عمقی عبارت‌اند از تورم، سرخی، گرفتگی عضلات پا، رنگ آبی پوست و درد به هنگام خم کردن پا. برخی بیماران احساس گرمی خاصی در ناحیه موردنظر نیز دارند.

بروز لخته خونی در پا چند علت دارد. آگاهی از این دلایل می‌تواند مفید واقع شود. نشستن به مدت طولانی یا خوابیدن به مدت طولانی جزو دلایل بروز این مشکل محسوب می‌شوند. اگر اخیراً تحت جراحی زنان، استخوان یا قلب قرار گرفته‌اید یا زایمان کرده‌اید، احتمال این که به این مشکل دچار شوید، وجود دارد. همچنین شکستگی‌های استخوان، مفصل ران یا بخش پایین پا نیز ممکن است باعث بروز لخته خونی شود. چاقی مفرط یک از متهمان ردیف اول ترمبوز سیاهرگی عمقی محسوب می‌شود. همچنین ممکن است به دلیل اقامت در جای مرتفع نیز دچار لخته خونی شوید. جاهای بسیار مرتفع که بیشتر از 14 هزار فوت ارتفاع دارند، باعث بروز ترمبوز می‌شوند. اگر داروهای ضدبارداری مصرف می‌کنید یا تومورهای بدخیم دارید نیز ممکن است دچار لخته خونی شوید. همچنین این مشکل می‌تواند ارثی باشد. علت مهم نیست، باید مواظب باشید این مشکل گسترش پیدا نکند. ورزش کنید، به پزشک مراجعه کنید تا برایتان دارو تجویز کند و سبک زندگی خود را سالم کنید تا از ابتلا به هر نوع بیماری در امان باشید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان