۸ سؤالی که باید از دکتر داروساز بپرسید

۱. نام داروی تجویزشده چیست و برای چه چیزی تجویزشده است؟ زمانی که نسخه را به مسئول داروخانه می‌دهید، هرگز رنگ و شکل دارو را برایش توصیف نکنید

8 سؤالی که باید از دکتر داروساز بپرسید
هر سال تعداد زیادی نسخه دارو از داروخانه تهیه می‌شود که تقریباً نیمی از آن‌ها درست مصرف نمی‌شود. چه دارویی که تهیه می‌کنید همان دارویی است که از 20 سال قبل تاکنون همواره مصرف کرده‌اید و چه دارویی است که تنها چند روز باید مصرف کنید، سؤالات زیر را از مسئول داروخانه یا دکتر داروساز بپرسید تا روش صحیح مصرف داروها را بیاموزید.

1. نام داروی تجویزشده چیست و برای چه چیزی تجویزشده است؟
زمانی که نسخه را به مسئول داروخانه می‌دهید، هرگز رنگ و شکل دارو را برایش توصیف نکنید. ممکن است یک داروی خاص در چندین شکل و رنگ تولید شده باشد و برخی برندها ترکیبی از دو دارو هستند. اگر به چند پزشک مراجعه کرده‌اید یا شرایط اورژانسی پیش بیاید، مسئولین اورژانس باید بدانند بیماری شما چیست و چرا داروی خاصی را مصرف می‌کنید.

2. چه مدت، چگونه و چه زمانی باید داروی تجویزشده را مصرف کنم؟
زمانی که بحث دارو مطرح می‌شود، جایی برای اشتباه وجود ندارد. ممکن است دستورالعمل‌هایی برای مصرف دارو وجود داشته باشد، مانند داروهای استنشاقی که به توضیحات دقیق نیاز دارند. نحوه مصرف دارو بر روی دوز مناسبی که باید مصرف کنید، تأثیر می‌گذارد. این موضوع در مورد قطره‌های چشمی و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز صادق است. از مسئول داروخانه بپرسید اگر پس از مصرف دارو احساس بهبود داشتید، می‌توانید مصرف دارو را متوقف کنید یا حتماً باید مدت مشخصی این دارو را مصرف کنید. به عنوان مثال، گاهی اوقات پس از 3 الی 4 روز احساس بهبودی می‌کنید؛ اما باید تا 14 روز مصرف دارو را ادامه دهید تا عفونت را کامل از بین ببرید.

3. آیا همزمان با مصرف دارو، می‌توانم داروهای دیگر یا غذا و نوشیدنی مصرف کنم؟
برخی داروها با داروهای دیگر یا مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاصی تداخل دارند و باعث بروز مشکلاتی می‌شوند. به همین دلیل از مسئول داروخانه بپرسید داروی تجویزشده با داروی دیگر یا مواد غذایی و نوشیدنی خاصی تداخل دارد یا خیر.

4. داروی تجویزشده چه عوارض جانبی دارد؟
برخی داروها دارای عوارض جانبی هستند. این عوارض ممکن است عادی یا خطرناک باشند. به همین دلیل حتماً این سؤال را از مسئول داروخانه بپرسید. حتی اگر برگه‌ای داخل دارو وجود دارد که به این موضوع می‌پردازد، باز هم بهتر است در مورد عوارض جانبی رایج داروی تجویزشده سؤال کنید. هرگز مصرف دارو را قطع نکنید، مگر این که پزشک این کار را تأیید کند.

5. بهترین روش برای نگهداری داروی تجویزشده چیست؟
بیشتر داروها را باید در جای خنک، خشک، دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید یا تغییرات دمایی شدید نگه داشت. حمام بدترین جا برای نگهداری دارو است؛ زیرا محیط مرطوبی دارد. گذاشتن داروها جلوی پنجره نیز کار عاقلانه‌ای نیست. گاهی داروهایی مانند انسولین به یخچال نیاز دارند. هرگز داروی خود را در اتومبیل نگذارید. همچنین به هنگام مسافرت با هواپیما داروهای خود را در کیف دستی بگذارید تا هم به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید و هم آن‌ها را از تغییرات شدید دمایی که در قسمت بار هواپیما اتفاق می‌افتد، دور نگه‌دارید.

6. اگر یادم رفت دارو را سروقت مصرف کنم، چه باید کرد؟
معمولاً نباید دوز دارو را به دلیل فراموشی، دو برابر کرد؛ اما این موضوع به داروی تجویزشده بستگی دارد. اگر دوز دارو را دو برابر کنید، میزان زیادی دارو وارد بدن می‌شود و ممکن است بدن عکس‌العمل مرگ‌باری نشان دهد. برگه اطلاعات همراه دارو را مطالعه کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید از مسئول داروخانه یا پزشک معالج سؤال کنید.

7. بهترین راه برای از بین بردن دارو چیست؟
ریختن داروها در چاه فاضلاب کار عاقلانه‌ای نیست. بهتر است داروهایی که نمی‌خواهید به همراه پودر قهوه قدیمی یا زباله و آب داخل یک کیسه پلاستیکی بریزید. برخی داروخانه‌ها کیسه‌های مختص این کار را دارند. اگر داروها را در عرض 3 ماه مصرف نکردید، بهتر است آن‌ها را دور بریزید. همچنین گاهی داروخانه‌ها طبق شرایط خاصی داروهای استفاده‌نشده و منقضی را جمع‌آوری کرده و به روشی ایمن از بین می‌برند.

8. چه زمانی مجدداً به پزشک مراجعه کنم؟
اگر اتفاق بدی افتاد یا پس از چند روز مصرف آنتی‌بیوتیک، احساس بهبودی نداشتید، بایستی مجدداً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر