مزوتراپی یک درمان غیر جراحی در پزشکی زیبایی محسوب می‌شود که به صورت استفاده از دوزهای کم دارو با تزریق‌های مکرر، در ناحیه مورد نظر انجام می شود. باید توجه‌داشت مزوتراپی تنها یک روش کمک‌درمانی محسوب می‌شود و نتایج حاصل از آن معجزه‌آسا نیست.

مزوتراپی جایگزین مناسبی برای عمل‌های جراحی سخت و خطرناک مانند لیپوساکشن است، البته به این شرط که شاخص توده بدنی (BMI) فرد بین 25 تا 30 باشد؛ تا بتوان از مزوتراپی در درمان چاقی موضعی استفاده کرد. اگر BMI زیر 25 باشد، یعنی فرد وزن طبیعی دارد و نیازی به مزوتراپی نیست.

با روش مزوتراپی چربی شکم، غبغب، چربی‌های موضعی کنار ران و پهلو را می‌توان از بین برد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دوزهای زیاد از این ماده استفاده شود که البته عوارض جانبی زیادی خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است در نواحی کوچک و قسمت‌های کم مصرف شود. این روش تاثیر معجزه‌آسا در کاهش وزن ندارد بلکه به عنوان یک روش کمکی و تسریع دهنده روند لاغری به کار می‌رود.

عوارض مزوتراپی

در کل عوارض عمومی مزوتراپی نادر است. شایع‌ترین عارضه برای مزوتراپی، حساسیت نسبت به داروی مورد استفاده است. بعداز انجام مزوتراپی ممکن است این علایم در شما به وجود آید:

  • ورم، خارش، کبودی، قرمزی، خارش، سرگیجه، احساس کسالت، درد و عفونت در محل تزریق.
  • از دیگر عوارض می‌توان به ایجاد گوشت اضافه یا ماندگاری جای زخم اشاره کرد.

نکات مهم پس از مزوتراپی

بعد از عمل مزوتراپی رعایت نکاتی ضروری است: اگر مزوتراپی در ناحیه صورت انجام شده، حتما باید از ضد آفتاب مناسب استفاده شود و بعد از این عمل از باید از فعالیت‌های بدنی سنگین و شنا کردن پرهیز شود.

نکته مهم

خانم‌های باردار، بیماران قلبی-عروقی، کسانی که سابقه آلرژی و حساسیت به داروهای خاص دارند، افرادی که سرطان‌های پیشرفته دارند، دیابتی‌ها و کسانی که داروی ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند باید از انجام مزوتراپی بپرهیزند.