همه ما می‌‌دانیم عاداتی مثل سیگار کشیدن، پرخوری و بی‌تحرکی چه اثرات مخربی بر روی سلامتی‌ ما دارند، اما گاهی اعمال و رفتاری هستند که شاید مخرب به نظر نرسند اما در واقعیت ما را دچار مشکل کنند. اثر برخی‌ از این عادات را نمی‌‌توانیم به سادگی‌ و در کوتاه مدت ببینیم؛ بنابراین از آن‌ها غافل می‌شویم و به انجامشان ادامه می‌‌دهیم. برخی‌ از این عادات در مطلب زیر آمده‌اند. شما می‌توانید آن‌ها را بشناسید و از انجام آن‌ها اجتناب کنید.

1. به یاد آوردن اتفاقات پر اضطراب

تفکر درباره اتفاقات ناراحت کننده گذشته بر سلامت روان تاثیر منفی‌ دارد. این کار باعث ایجاد افسردگی در فرد می‌‌شود. بنابراین بهتر است وقت خود را بیشتر بر روی برنامه‌ریزی برای آینده یا لذت بردن از لحظه صرف کنید تا تفکر درباره گذشته.

2. درد دل کردن با دوستان

ممکن است تصور کنید با این کار شما از احساسات منفی‌ دور می‌‌شوید، ولی‌ تحقیقات نشان می‌‌دهد مطرح کردن دوباره مشکلات به بیشتر شدن احساسات منفی‌ منجر می‌‌شود؛ و دلیل آن افزایش هورمون‌های استرس است.

3. انتقاد از خود

ابراز نقدهای سختگیرانه و مکرر از خود باعث افزایش افسردگی می‌‌شود، بنابراین باید در طرز فکر خود تغییر ایجاد کنید و از درون مکالمه محبت آمیزتری با خود داشته باشید!

4. وقت گذرانی‌ در شبکه‌های اجتماعی

در تحقیقات جدید محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه بیشتر خود را در دنیای مجازی غرق کنیم بیشتر احساس گوشه‌گیری و تنهایی خواهیم کرد و این موضوع برای سلامت جسم و روان ما مخرب خواهد بود.
اکثر افرادی که وقت زیادی در این شبکه‌ها مصرف می‌‌کنند به خود تلقین می‌‌کنند که این کار حال و هوای آنها را بهتر می‌‌کند در حالی‌ که چنین نیست و افسردگی در این افراد به مراتب بیشتر دیده می‌‌شود. بهتر است بیشتر بر روی ارتباطات حقیقی‌ وقت و انرژی گذاشته شود تا سلامتی‌ فرد بهبود یابد.

5. تا دیروقت بیدار ماندن

ساعتی که به تخت خواب خود می‌‌روید به میزان ساعاتی که می‌‌خوابید ربط دارد! افرادی که دیرتر می‌‌خوابند احتمالا بیشتر از فست فود استفاده می‌‌کنند و فعالیت‌های فیزیکی‌ آن‌ها نیز کم‌تر است. در ابتدا ممکن است عادت به زودتر خوابیدن سخت باشد ولی‌ در بلند مدت آثار مثبت آن را در زندگی‌ خود خواهید دید.

6. پول خرج کردن

خرج کردن‌های آنی‌ ممکن است به طور موقت حال شما را بهتر کند؛ ولی‌ در تحقیقی که در سال 2013 انجام شد، نتایج نشان داد اکثر بیماری‌های روانی‌ با مشکلات مالی‌ در ارتباط بوده‌اند. داشتن بدهی باعث بالا رفتن احتمال خودکشی‌ نیز می‌‌شود. بنابراین برای خود بودجه‌ای منطقی‌ داشته باشید و از آن مقدار بیشتر خرج نکنید.

7. تماشای تلویزیون

تماشای بیش از حد تلویزیون باعث کاهش سلامتی‌ جسم و روان می‌‌شود. قدرت ذهن و فعالیت بدنی افرادی که زیاد تلویزیون می‌‌بینند به مراتب کمتر از دیگران است. بهتر است به جای این کار برای قدم زدن و ورزش‌های سنگین‌تر وقت بگذارید.

8. نخوردن بعضی‌ وعده‌های غذایی

نخوردن صبحانه یا ناهار به منظور حفظ تناسب اندام بسیار مخرب خواهد بود، زیرا افراد معمولا بعد از آنکه یک وعده را حذف می‌‌کنند در وعده بعدی میزان بیشتری کالری مصرف می‌‌کنند. همچنین احتمال ابتلا به دیابت در این افراد بیشتر خواهد بود.

9. غذا خوردن در زمان سیری

خوردن‌های احساسی‌، شبانه یا پرخوری‌ در مهمانی‌ مضرات بسیاری دارند که باعث می‌‌شوند بیماری‌هایی چون دیابت نوع 2، فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان، بیماری‌های کلیه و مشکلاتی از این قبیل را تجربه کنید.

10. بیش از حد نشستن

اگر پشت میزنشین هستید و بیش از حد زمان خود را در حالت نشسته می‌‌گذرانید با مشکلاتی از قبیل چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و افسردگی رو به رو می‌شوید. به همین دلیل باید هر نیم ساعت یک بار چند دقیقه بلند شوید و حرکت داشته باشید تا از این مشکلات در امان بمانید.