ماهان شبکه ایرانیان

مسعود بُربُر:

سیامک گلشیری با نثری سرد داستان‌های تصویری می‌نویسد

مسعود بُربُر، یک ویژگی آثار سیامک گلشیری را نثر سرد او دانست که همچون همینگوی از صفت و قید اضافی پرهیز می‌کند.

سیامک گلشیری با نثری سرد داستان‌های تصویری می‌نویسد

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست کتابنوش با حضور سیامک گلشیری، داستان‌نویس، مسعود بُربُر، داستان‌نویس و پژوهشگر ادبی، و شیرین هاشمی گوینده رادیو برگزار شد. در این برنامه دو داستان  «رویای باغ» و «مسافری به نام مرگ» از مجموعه داستان اخیرش «رژ قرمز» را برای مخاطبانش خواند و با آنها به گفتگو نشست.

پس از آن مسعود بُربُر، داستان‌نویس و پژوهشگر ادبی، درباره ویژگی‌های آثار سیامک گلشیری گفت: سیامک گلشیری در داستان‌های خود دچار برخی از آسیب‌های جدی داستان‌شناسی معاصر نیست؛ بسیاری از نویسندگان ما تفاوت ماهوی داستان کوتاه و رمان را در نظر نمی‌گیرند و تصور می‌کنند تفاوت این دو تنها در کوتاهی و بلندی اثر است. همین باعث شده در بسیاری از آثار فارسی شاهد رمان فشرده به جای داستان کوتاه باشیم.

با این حال بُربُر تاکید کرد که سیامک گلشیری در داستان‌های کوتاه خود به معنای دقیق کلمه یک یا دو شخصیت را در یک رویداد/موقعیت قرار می‌دهد و داستان کوتاه ناب می‌آفریند.

وی گفت: یک ویژگی دیگر آثار گلشیری نثر سرد اوست که همچون همینگوی و بسیاری از استادان داستان‌نویسی از صفت و قید اضافی پرهیز می‌کند و اتفاقاً با همین نثر، داستانش را کاملاً تصویری و نمایشی می‌نویسد.

بُربُر در پایان ویژگی مهم دیگر گلشیری را حرفه‌ای بودن او دانست و گفت: متأسفانه در کشور ما به دلایل اقتصادی اغلب داستان‌نویسان اگر اساساً داستان‌نویسی را شغل بدانند، آن را شغل دوم و تفننی تلقی می‌کنند اما سیامک گلشیری تمام وقت خود را به شغل داستان‌نویسی اختصاص داده و این روزنه امید را زنده نگه داشته که می‌توان در ایران داستان‌نویس حرفه‌ای بود و ارتزاق هم کرد.

بر اساس این گزارش، کتابنوش، یک برنامه کتابخوانی با هدف علاقه‌مند کردن مردم به کتاب است که شنبه هر هفته در خانه فرهنگ و هنر مانا برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان