ماهان شبکه ایرانیان

حضرت ابوالفضل (ع) در کلام ائمه معصومین(ع)

آفتاب آمد دلیل آفتاب   گفتار معصومان (ع) سرآمد سخن انسانهاست.عبارات زرین شخصیت های بزرگی که از تابش دانش الهی بهره برده اند، از هر افراط و تفریطی پیراسته است و حقیقت را چنان که باید می نمایاند

حضرت ابوالفضل (ع) در کلام ائمه معصومین(ع)

آفتاب آمد دلیل آفتاب
 

گفتار معصومان (ع) سرآمد سخن انسانهاست.عبارات زرین شخصیت های بزرگی که از تابش دانش الهی بهره برده اند، از هر افراط و تفریطی پیراسته است و حقیقت را چنان که باید می نمایاند.
سخنان این قدسیان معصوم پیرامون شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) گستره ای وسیع در برابر دیدگان انسان می گشاید و آدمی را به بلندای عظمت آن سردار دلاور رهنمون می سازد.

حضرت ابوالفضل در نگاه حضرت زهرا(س)
 

پیامبر اکرم (ص) روز قیامت علی (ع) را طلبیده می فرماید: نزد فاطمه برو وبه او بگو تا آنچه برای شفاعت در این روز بزرگ فراهم ساخته، حاضر کند.
امیرمؤمنان نزد حضرت زهرا (س) آمده، می فرماید: ای فاطمه، برای چنین روزی چه ذخیره ای ، جهت شفاعت، آماده کرده ای؟
آن پاک بانوی والا مقام در جواب علی (ع) می فرماید:
«یا امیرالمومنین کفانا لاجل هذا المقام الیدان المقطوعتان من ابنی العباس»
ای امیر مؤمنان ، دو دست بریده پسرم عباس برای مقام شفاعت من کافی است.

صحیفه ای از کلام امام سجاد (ع)
 

روزی نگاه مهرآفرین حضرت سجاد (ع) به عبیدالله ، فرزند حضرت ابوالفضل(ع) افتاد . اشک غم از چشمان مبارک امام (ع) جاری شد و فرمود:
خداوند عمویم عباس بن علی را رحمت کند که به حقیقت که ایثار و جانبازی کرد و خود را فدای برادرش ساخت تا این که دستانش قطع شد. خداوند در برابر این فداکاری - به سان عمویش جعفر طیار- دو بال به او عنایت کرد تا به یاری آن ها همراه ملائکه در بهشت پرواز کند. همانا عباس نزد خداوندتبارک وتعالی مقامی دارد که جمیع شهدا، در روز قیامت، بر او غبطه می خورند و رسیدن به آن مقام را آرزو می کنند.
امام سجاد (ع) که در صحنه های مختلف، شهامت و جانبازی عمویش را نظاره کرده است، در این بخش از سخن خویش رحمت خداوند را برای عمویش آرزو می کند و به مقام والای وی در جهان دیگر اشاره میکند؛ مقامی که همه شهیدان آن را آرزو می کنند. جایگاه کم نظیر عباس(ع) در آخرت، حضرت را بر آن داشت تا پس از حضور مجدد در کربلا، خود دفن پدر عزیزش امام حسین (ع) و عموی فداکارش عباس (ع) را بر عهده گیرد.

گوهری از کلام امام صادق (ع)
 

امام صادق (ع) که عظمت جهان افروز مقامش بسیاری از کورباطنان را وادار به تسلیم کرده است ، شخصیت عباس (ع) را از زوایه ای دقیق بررسی کرده، صفات برجسته عمویش را به طور گسترده بیان می فرماید:
عموی ما عباس بن علی (ع) چنین صفاتی داشت:
1- بصیرت نافذ
2- بینش عظیم
3- ایمان بسیار و شدید
4- جهاد در محضر امام حسین (ع)
5- جانبازی و ایثار
6- شهادت در راه امام خود.

آفتاب کلام حضرت بقیه الله (ع)
 

حضرت بقیه الله الاعظم درتوصیف حضرت ابوالفضل(ع) می فرماید:
سلام بر ابوالفضل عباس ، پور امیرمؤمنان (ع) کسی که جان خود رانثار برادرش کرد،دنیا را وسیله آخرت خود قرار داد، فدای برادرش شد، نگهبان بود وسعی کرد تا آب را به لب تشنگان برساند، دو دستش در جهاد فی سبیل الله قطع شد.
خداوند قاتلان او یزیدبن رقاد و حکیم بن طفیل طائی را لعنت کند.
منبع: نشرین دیدار آشنا، 122
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان