حدود 20 سال از ابداع تکنولوژی هیبریدی می گذرد و حالا تمام خودروسازان تولید انبوه و حتی برخی از سوپر اسپرت سازان به استفاده از این تکنولوژی تمایل نشان می دهند، چرا که در طول این مدت میزان کارایی و تاثیر گذاری استفاده از موتور های برقی در کنار موتور های درون سوز به همگان ثابت شده است.
حتی خودروسازان کره ای نظیر کیا و هیوندای که با اعتماد به نفس خاصی تلاش می کنند تا راهی متفاوت از رقبای ژاپنی را بپیماند در یکی دوسال گذشته خودروهایی مانند هیوندای سوناتا هیبرید و کیا
اپتیما هیبرید را وارد بازار کرده اند تا از قافله رقبا عقب نمانند. تویوتا از زمان تولید اولین پریوس در سال 1997، بیش از 10 میلیون خودروی هایبرید در اطراف جهان به فروش رسانده است و از تولید بیش از 77 میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده است. فناوری هایبرید پایه و اساس تمام پیشرانه های جایگزین تویوتا است. با استفاده از ساختار پایه هایبرید و فناوری آن، تویوتا قادر است خودروهای الکتریکی، پلاگین هایبرید و سلول سوختی تولید کند که با سوخت هیدروژن کار می کنند.
موفقیت فناوری هایبریدتویوتا در قرن بیست و یکم باید روشهایی پیدا کند تا بتواند خودروهایی تولید کند که سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند و وابستگی خود بر سوخت های نفتی را کاهش دهد. ژاپنی ها فناوری هایبرید را فناوری کلیدی برای دستیابی به این اهداف می دانند و با ترکیب منابع انرژی مختلف در یک سیستم انتقال قدرت به مصرف سوخت چشمگیر و آلاینده های بسیار کمتری دست می یابد و این فناوری را با قیمتی ارزان عرضه می کند که در حد استطاعت مشتریان باشد.
امروز خودروهای هایبرید نه تنها راندمان بهتری نسبت به قبل دارند و در هر نسل از آنها مصرف سوخت حدود 10 درصد کاهش یافته است بلکه عملکرد قوی تری نیز ارائه می دهند و کیفیت و دوام بالا و هزینه های نگهداری پایینی دارند.
هدف مهندسان برای نهایت استفاده از پتانسیل هایبرید در راستای کاهش مصرف سوخت ایجاد فناوری ارزان قیمت است که بیشترین تعداد ممکن از مشتریان بتوانند از آن بهره مند شود. به همین دلیل امروز تویوتا طیف محصولات هایبرید خود را از تنها یک مدل (پریوس) به بیش از 30 مدل گسترش داده است و سایر خودروسازان نیز ناچار به پیروی از این الگو شده اند.
برای مثال جالب است بدانید که ب ام و با امضای قراردادی بخشی از فناوری تولید موتورهای درون سوز خود را به ازای کسب دانش فنی ساخت خودروهای هیبرید با تویوتا به اشتراک گذاشت و ظرف سال هایا خیر شاهد معرفی سری فوق العاده کم مصرف ئی پرفورمنس توسط ب ام و هستیم.
با افزایش تعداد مدلهای مختلف هایبرید، این فناوری برای اکثر مشتریان در دسترس خواهد بود.
فناوری هایبرید تویوتا
مدلهای هایبرید در بیش از 90 کشور و منطقه در جهان به فروش می رسند. از سال 1997 تاکنون بیش از 3.9 میلیون پریوس در سطح جهان به فروش رسیده است و با احتساب سایر مدل های تولیدی توسط خودروسازان دیگر می توان تخمین زد که حالا بیش از 5 میلیون خودرو هیبریدی در سرتاسر جهان در تردند.
مسلما اگر این تکنولوژی کارایی لازم در زمینه مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده را نداشت، مشتریان تا این حد از آن استقبال نمی کردند.
دستاوردهای فناوری هایبریددر طول سالهایی که خودروهای هایبرید به فروش رسیده اند، در مقایسه با آلاینده های تولید شده توسط خودروهای بنزینی مشابه مجموعا از تولید 77 میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده اند.
دستاوردهای فناوری هایبرید برای تویوتا
خودروهای هایبرید گازهای اکسید نیتروژن (NOx) بسیار کمی تولید می کنند. اکسیدهای نیتروژن یکی از آلاینده های خروجی از اگزوز هستند که به کیفیت هوا آسیب می زنند.
طرز کار فناوری هایبریدفناوری هایبرید از یک موتور بنزینی و یک موتور برقی استفاده می کند. این یک سیستم هایبرید کامل است به این معنا که وسیله نقلیه می تواند تنها با استفاده از موتور الکتریکی یا به صورت همزمان با هر دو موتور حرکت کند. فرق این سیستم با سیستم های هایبرید ملایم این است که در سیستم های ملایم، موتور الکتریکی تنها برای تقویت عملکرد موتور بنزینی مورد استفاده قرار می گیرد.
هنگامی که با خودرو رانندگی می کنید در اثر انرژی ایجاد شده از ترمز گرفتن یا کاهش سرعت خودرو جریان برق تولید می شود. سپس این جریان برق آماده استفاده در باتری هایبرید ذخیره می شود. چه در ترافیک کند یا آزادراه باشید، یک واحد کنترل نیرو به صورت خودکار پربازده ترین منبع نیرو در هر لحظه را تعیین می کند. در ترافیک سنگین سیستم هایبرید کامل حالت تمام برقی را انتخاب می کند تا مزیت رانندگی با مصرف سوخت و آلایندگی صفر را به حداکثر برساند. اگر شارژ باتری کم شود یا راننده سرعت خودرو را افزایش دهد سیستم هایبرید به صورت خودکار دوباره شروع به کار می کند.