در سال گذشته میلادی

واردات نفت هند از ایران رکورد زد

واردات سالانه نفت هند از ایران در سال ۲۰۱۶ به دنبال لغو تحریم های بین المللی علیه تهران و ازسرگیری خرید بعضی از پالایشگاه‌ها، به رکورد بالایی صعود کرد.

واردات نفت هند از ایران رکورد زد

به گزارش ایسنا، آمار نفتکش ها و گزارش واحد تحقیقات و پیش بینی های نفت تامسون رویترز نشان داد با افزایش چشمگیر واردات نفت از ایران، این کشور در رتبه چهارمین صادرکننده بزرگ نفت به هند در سال 2016 قرار گرفت و از رتبه هفتم در سال 2015 ارتقا یافت. ایران پیش از تحریمها، دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود.

طبق آمار، هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، در سال گذشته 437 هزار بشکه در روز نفت از ایران برای تامین نیاز پالایشگاه‌هایش وارد کرد که بالاتر از 208 هزار و 300 بشکه در روز در سال 2015 بود.

واردات نفت هند از ایران در دسامبر سال 2016 نسبت به دسامبر سال 2015 سه برابر شد و به حدود 546 هزار و 600 بشکه در روز رسید.

پالایشگاه‌های هندی در سال 2015 میزان خرید از ایران را به دلیل تحریمهایی که کانالهای پرداخت پول را مسدود کرده و مانع بیمه نفتکش ها شده بود، کاهش دادند.

بر اساس گزارش رویترز، اما پالایشگاه‌های هندی ریلاینس اینداستریز، هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم و اچ پی سی ال-میتال انرژی سال گذشته جذب تخفیفهای عرضه شده از سوی ایران شده و خرید از این کشور را افزایش دادند.

به گفته تحلیلگران شرکت کی بی سی انرژی اکونومیکس، در طول سال 2016 میان تولیدکنندگان نفت خلیج فارس رقابت شدیدی بر سر سهام بازار وجود داشت و لغو تحریمهای ایران، این رقابت را تشدید کرد.

در فاصله آوریل تا دسامبر، صادرات نفت ایران به هند به رکورد 530 هزار و 300 بشکه در روز رسید که نسبت به حدود 400 هزار بشکه پیش از تشدید تحریمها علیه تهران، افزایش داشت.

طبق آمار رویترز، واردات نفت هند از ایران، بالاترین میزان در شش سال گذشته به شمار می رود.

آمار دولتی نشان می دهد متوسط واردات نفت هند از ایران بالاتری میزان از سال مالی 2002-2001 بوده است.

در مجموع هند 4.3 میلیون بشکه نفت در سال 2016 وارد کرد که 7.4 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت.

افزایش واردات از ایران و عراق، سهم نفت خاورمیانه در سبد نفتی هند را به 64 درصد در سال 2016 افزایش داد و کاهش سالهای اخیر را معکوس کرد که تا حدودی به دلیل افزایش قیمتهای نفت حوزه آتلانتیک بود.

سهم ایران از واردات نفت هند از پنج درصد در سال 2015 به 11 درصد در سال 2016 افزایش یافت.

عربستان سعودی سال گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به هند بود و پس از آن، عراق و ونزوئلا قرار گرفتند.

انتهای پیام

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر