ماهان شبکه ایرانیان

مدیر بحران استانداری تهران از اقدامات این نهاد در مواجهه با آلودگی هوا می‌گوید

استاندار به دنبال اجرای قانون است

باز هم آلودگی هوای تهران باعث تعطیلی مدارس شد؛ موضوعی که در طول پاییز و زمستان بارها و بارها تکرار شده است تا جایی که صدای بسیاری از کارشناسان و منتقدین را درآورده، چرا که آنها مدعی‌اند این‌همه تعطیلی فقط باعث کاهش کیفیت آموزش در مدارس خواهد شد.

استاندار به دنبال اجرای قانون است

باز هم آلودگی هوای تهران باعث تعطیلی مدارس شد؛ موضوعی که در طول پاییز و زمستان بارها و بارها تکرار شده است تا جایی که صدای بسیاری از کارشناسان و منتقدین را درآورده، چرا که آنها مدعی‌اند این‌همه تعطیلی فقط باعث کاهش کیفیت آموزش در مدارس خواهد شد.

به گزاش ، اعتماد نوشت: ر ضمن آنکه منتقدان شهری نیز براین باورند که این تعطیلی‌ها تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد. دکتر حسین الماسی، مدیربحران استانداری تهران اما بر این باور است که تعطیلی مدارس براساس پروتکل‌های قانونی است.

برای چندمین بار آلودگی شدید هوا باعث شد تا مدارس تهران و برخی شهرهای حاشیه‌ای آن تعطیل شوند. به نظر می‌رسد تعطیلی مدارس تنها راهکار دولت و مسوولان برای رویارویی با پدیده آلودگی هوا باشد. واقعا چرا اینچنین است؟ یعنی تنها راه برای مواجهه با آلودگی هوا این است که مدارس را تعطیل کنیم؟ فکر نمی‌کنید این راهکار به نوعی، فرار از مساله باشد؟

نباید این‌گونه به مسائل نگاه کرد. اصولا ما برای مواجهه با آلودگی هوا، پروتکلی مشخص و روشن داریم که در آن ذکر شده که برای هر میزان از آلودگی هوا چه باید کرد؟ تعطیلی مدارس هم در همین راستاست یعنی وقتی شاخص آلودگی هوا از یک حدی بالاتر رود آن پروتکل توصیه موکد می‌کند که باید مدارس تعطیل شوند. درثانی، مگر اشکالی دارد که به سبب سلامت و جان فرزندان‌مان، مدارس را تعطیل کنیم.

خب پس دانش‌آموزان کی باید درس بخوانند؟ فکر نمی‌کنید این‌همه تعطیلی باعث پایین آمدن کیفیت آموزش در مدارس ما بشود؟

هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود با اطلاع و هماهنگی با آموزش و پرورش است. مسلما آنها نیز همه جوانب را می‌سنجند.

ولی تا کی باید این وضعیت وجود داشته باشد؟

ببینید، بخشی از این شرایط به وضعیت جوی تهران برمی‌گردد و اینکه هر سال با پدیده وارونگی هوا روبرو هستیم. درچنین شرایطی چه باید کرد؟ ما که نمی‌توانیم جلوی طبیعت را بگیریم، فقط می‌توانیم کاری کنیم که آلودگی بیشتر نشود. برای همین هم هست که آقای استاندار چند وقتی است که دارند با مسوولان مرتبط با بحث آلودگی هوا جلسه می‌گذارند تا بلکه به یک نتیجه‌ای در مورد آلودگی برسیم.

از این جلسات زیاد تشکیل می‌شود ولی مشکل آنجاست که اصولا چنین جلساتی خروجی خاصی ندارد. آقای استاندار در این جلسات به دنبال چه چیز جدیدی هستند؟

فکر نمی‌کنم ایشان به دنبال چیز جدیدی باشند بلکه بیشتر به دنبال آن هستند که قانون اجرایی شود. چون قانون وظیفه دستگاه‌های مختلف را در مورد آلودگی مشخص کرده است ولی مشکل آنجاست که این وظایف قانونی اجرایی نمی‌شود. الان آقای استاندار تهران به دنبال این هستند که در جلساتی که با مدیران نهادهای ذی‌ربط دارند ضمن بررسی وظایفی که هر کدام از آنها در قبال آلودگی دارند، از آنها بخواهد تا وظایف‌شان را تا مدت‌زمان مشخصی انجام دهند.

می‌شود مثالی بزنید؟

مثلا الان قرار شده علاوه بر اتوبوس‌ها، تمامی خودروهای عمومی یا شخصی سازمان‌ها و ارگان‌ها و تاکسی ها نیز موظف شده‌اند تا فیلتر روی خودروهای خود نصب کنند. این خیلی موضوع مهمی است. حتی قرار شده از این پس با پیمانکارانی قرارداد ببندند که خودروهای‌شان فیلتر داشته باشند. به پیمانکاران قدیمی هم مدتی زمان داده می‌شود تا خودروهای‌شان را به فیلتر مجهز کنند و درغیر این صورت با آنها قطع همکاری می‌شود.

آقای مقیمی، چه تضمینی دارد که سازمان‌ها و ارگان‌ها، در طول بازه‌ای که به آنها زمان داده شده است، کاری که قول داده را برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند؟!

تصور شخصی من این است که ایشان می‌خواهد بعد از این مهلت با مدیرانی که در این زمینه اهمال کرده‌اند، برخورد کند.

و اینکه بالاخره مسوول مقابله با آلودگی هوا در تهران دولت است یا شهرداری؟

همانطور که می‌دانید مسوول وضعیت‌های بحرانی در تهران شهرداری است. ولی ما هم به عنوان یک نهاد بالادستی و اجرایی درحال ورود به مساله با پیگیری کردن وظایف سازمان‌های دولتی از آنها هستیم.

فکر نمی‌کنید این هم وعده تازه‌ای نباشد، چون شهردار قبلی تهران یعنی قالیباف مدعی بود که اگر به وی «اختیارات» بدهند، ٦ ساله مشکل آلودگی هوا را از بین خواهد برد. الان هم دکتر نجفی، یعنی شهردار جدید تهران مدعی شده که مشکل آلودگی هوای تهران قابل حل است.

فقط همین قدر می‌توانم بگویم که اگر آقای مقیمی همچنان استاندار باشند و با همین دست فرمان موضوعات را پیگیری کنند در چند سال آینده مشکل آلودگی هوا به شکل محسوسی حل خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان