ماهان شبکه ایرانیان

بخشش در کلام امام حسین (ع)

((اى مردم ! در مکارم اخلاق سبقت بگیرید و بدان مبادرت ورزید. بشتابید به سوى غنیمت ها

((اى مردم ! در مکارم اخلاق سبقت بگیرید و بدان مبادرت ورزید. بشتابید به سوى غنیمت ها. از معروف نشمارید آنچه را که در تحصیل آن عجله و شتاب نکرده اید. با شکیبایى و نظر صائب و بر آوردن حاجات براى خود مدح و ثنا کسب کنید و با برتر نشینى خود را مذموم نسازید. هر وقت کسى به کسى نیکى کند و بعدا ببیند که در برابر احسان او تشکر نمى کند ناراحت نباشد، خداوند جزاى نیکى او را عهده دار است و خداوند عطایش بزرگ و پاداشش معظم است .
بدانید احتیاجات مردم به شما از نعمت هاى خداوند بر شما است ؛ پس در اداى حقوق نعمت خسته و ملول نباشید که بر شما نقمت گردد.
بدانید عمل به معروف سپاس آور است و پاداش به دنبال دارد اگر عمل نیک را به صورت یک مرد مشاهده مى کردید هر آینه مى دیدید آن را خوبرو و زیبا که تماشاگران را دلشاد مى کرد و اگر کردار بد را مشاهده مى کردید مى دیدید آن را زشت و بدنما که دل ها از آن در فرار است و چشم ها از آن در فرا است و چشم ها از دیدنش پوشیده مى شود.
اى مردم ! هر کس بخشش کند سرور و بزرگ است و هر که بخل ورزد ذلیل و خوار است . و دست بازترین مردم کسى است که عطاء، به کسانى کند که از آنها امید نداشته و بخشاینده ترین مردم آن است که با وجود قدرت بر انتقام ببخشاید وصله رحم کننده ترین مردم کسى است که با قطع کننده صله رابطه برقرار کند. تنه درختان که در جایگاه خود و ریشه ایستاده اند با شاخه هایى که فروعات تنه است بالا مى روند هر که به برادرش در خیر رسانیدن پیش ‍ قدم شود، فرداى قیامت آن را باز یابد و هر که به برادرش در خیر رسانیدن پیش قدم شود، فرداى قیامت آن را بازیابد و هر که در عمل نیک به برادر خود خداوند را منظور کند، خداوند در روز نیازمندى به او پاداش مى دهد و بلاى دنیا و آخرت را از او بر مى گرداند و هر که غصه اى را از برادر دینى زایل کند خداوند اندوه دنیا و آخرت را از او برطرف مى سازد و هر که نیکى کند خداوند اندوه دنیا و آخرت را از او برطرف مى سازد و هر که نیکى کند خداوند نیکوکاران را دوست دارد.))


منبع : تبیان
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان