بازخوانی مهر؛

درس‌های امام(ره) در کلام رهبر/ انقلابی‌گری نیاز امروز کشور است

شاید بتوان همه رهنمودهای رهبرانقلاب را درباره مقوله مهم «انقلابیگری» در این خلاصه کرد که انقلاب و انقلابیگری را باید از اندیشه و سیره بنیانگذارش، یعنی حضرت امام(ره) آموخت.

درس‌های امام(ره) در کلام رهبر/ انقلابی‌گری نیاز امروز کشور است

خبرگزاری مهر گروه فرهنگ: ایام سی و نُهمین فجر انقلاب اسلامی و ورود به چهل سالگی این انقلاب عظیم، فرصتی را برای مرور و بازخوانی اهداف و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی پدید می آورد؛ اهدافی که به تعبیر رهبر خبیر انقلاب، فرآیندی پنج مرحله ای شامل پدید آمدن انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه و کشور اسلامی و در نهایت تشکیل امّت و دنیای اسلامی و همچنین رسیدن به آرمان ایجاد تمدّن اسلامی است و ما اکنون در مرحله سوم یعنی تشکیل دولت اسلامی قرار داریم.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که انقلاب اسلامی تاکنون و در مسیر حرکتی چهل ساله خود، دستاوردهایی را به دست آورده که البته باید در حفظ آنها بکوشد و البته اهدافی هم هنوز محقّق نشده که باید برای رسیدن به آنها برنامه ریزی شود.

این‌گونه است که شبهه افکنی برخی از مُعاندان و یا کوته فکران مبنی بر بن بست های انقلاب اسلامی، پاسخ داده می شود و این جمله اخیر رهبری معظّم، تکلیف همه چیز را روشن می کند:«همه بدانند که مشکلِ حل ‌نشدنی و گره‌ بازنشدنی در کشور نداریم؛ اما باید در این زمینه آماده‌ تر، پا به‌ رکاب ‌تر، بیشتر و دقیق تر، کار و تلاش کنیم.»

به نظر می رسد که برای حفظ اندوخته های انقلاب و البته دستیابی به دیگر آرمان ها و اهداف آن، باید این سرفصل‌های برگرفته از رهنمودهای راهبردی و ارزشمند رهبرانقلاب را با کلیدواژه ی «انقلابیگری» سرلوحه ی همه برنامه ریزی ها قرار داد؛ بویژه آنکه این کلیدواژه در بیانات اخیر معظم له، تکرار معناداری داشته است:

یک. امام و انقلابیگری

تردیدی وجود ندارد که انقلاب اسلامی تا ابد مدیون بنیانگذار فقید خود، یعنی حضرت امام (ره) است: «بزرگترین درسی که امام بزرگوار به ما داد، درس روحیه و ذهن و عمل انقلابی است ... یاد امام و نام امام از نام انقلاب جدا نیست ... انقلاب، بزرگترین هنر امام بزرگوار است ...»

و اما در این سرفصل، بحث های مهمی از رهنمودهای رهبری معظّم، به مبانی و اصول امام اختصاص یافته است و حضرت آیت الله خامنه ای، "اسلام ناب"، "استقلال"، "آزادی"، "عدالت اجتماعی"، "عدالت اقتصادی" و "مردمسالاری" را به عنوان اصول تمام نشدنی و کهنه نشدنی حضرت امام بر می شمارند که رسیدن به آنها، به بازشناسی اندیشه و سیره امام و تبدیل آن به یک دانش عمومی نیاز دارد.

دو. انقلاب و ضرورت بزرگداشت آن

در این باره، یکی از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای اینچنین است: «ارزشهای انقلاب را به معنای واقعی کلمه زنده و إحیا کنید که کشور به این احتیاج دارد؛ چراکه انقلاب تنها یک جابجایی سیاسی نبود؛ بلکه یک تحول عمیق بود ... ما برای انجام کارهای بزرگ در همه زمینه ها، به جرأت و اعتماد به نفس نیاز داریم که این دو را انقلاب اسلامی به ما داده است.»

بر این اساس، پاسداشت مناسبت هایی مانند دهه فجر انقلاب اسلامی، در حقیقت نمونه ای از بزرگداشت تفکر انقلابی و شخصیت های انقلابی خواهد بود.

سه. انقلاب و قدرت بسیج کنندگی

قدرت بسیج کنندگی انقلاب، نکته بسیار مهم دیگری در رهنمودهای حضرت آقاست؛ آنجا که می فرمایند: «انقلاب، قدرت بسیج کنندگی دارد و مسئولان کشور باید از این نعمت بزرگ استفاده کنند ... هیچ پیشرانی به عظمت و قدرت انقلاب و شعارهای انقلاب وجود ندارد ... در مقابل دشمنان، ما به قدرت بسیج کنندگی انقلاب احتیاج داریم.»

اینجاست که هم مسئولان و هم تشکل های مردمی باید در برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف انقلابی و مطالبات عمومی، از این قدرت بسیج کنندگی به بهترین شکل استفاده کنند و در جهت ایجاد یک همدلی و مشارکت همگانی و «نهضت فراگیر ملّت دولت» بکوشند.

چهار. انقلاب اسلامی و دهه 60

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین دهه 60 انقلاب را به عنوان دهه وقوع جنگ تحمیلی، مقاومت جانانه مردمی و البته حوادث بیشمار دیگر، دهه ای مظلوم می دانند که نیاز است تا مطالعه ای دقیق و منصفانه از آن وجود داشته باشد.

این نیز بر عهده حوزویان، دانشگاهیان و اهالی تفکر و پژوهش است تا در این زمینه، آستین همت بالا بزنند.

پنج. انقلاب و ضرورت جلوگیری از تحریف

شاید برخی گمان کنند که این حجم از تکرار عبارت «انقلاب» و «انقلابیگری» در رهنمودهای حضرت آقا، امری اتفاقی است؛ اما معظم له بارها بر این نکته تأکید فرموده اند که تکرار و مرور حقایق لازم و ضروری است؛ چراکه برای همه و بویژه جوانان، گمان تحریف وجود دارد؛ بنابراین ضروری است تا با تکرار و مرور حقایق، جلوی تحریف ناخواسته و یا تحریف آگاهانه گرفته شود.

شش. انقلاب و عقلانیت

بر خلاف تصور برخی که «انقلابیگری» را در نقطه مقابل عقلانیت می بینند؛ رهبر جانباز انقلاب اسلامی اینچنین می فرمایند:
  «می شنوم گاهی اوقات بعضی در مقابل شعارهای انقلاب، عنوان و مفهوم عقلانیّت را مطرح می کنند؛ کأنَّهُ عقلانیّت نقطه‌ ی مقابل انقلابیگری است؛ نه، این خطاست؛ عقلانیّت واقعی هم در انقلابیگری است. نگاه انقلابی است که می تواند حقایق را به ما نشان بدهد.

ببینید! کِی بود آن ‌وقتی که امام، آمریکا را به‌ عنوان شیطان بزرگ و به ‌عنوان یک موجود یا دولت غیر قابل ‌اعتماد معرّفی کرد؛ این را سالها پیش امام بزرگوار به ملّت ایران - به ماها- یاد داد؛ امروز بعد از گذشت سالها، رؤسای کشورهای اروپایی می گویند آمریکا غیرقابل‌اعتماد است. آنچه در آینه جوان بیند، پیر در خشت خام آن بیند و  این عقلانیّت است.

عقلانیّت این است که این حرف و مطلبی را که امروز رؤسای کشورهای اروپایی دارند می گویند و آمریکا را غیر قابل ‌اعتماد می دانند؛ امام در سی سال قبل یا سی و چند سال قبل گفت و ما این را خودمان تجربه کردیم و آزمودیم؛ حقیقتاً آمریکایی ‌ها غیر قابل ‌اعتمادند؛ در همه ‌ی موضوعات، غیر قابل ‌اعتمادند ...»

شاید در همین سرفصل است که باید بر اهمیت برپایی و گسترش کرسی های آزاداندیشی و تولید علم که بارها مورد حمایت و مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است تأکید شود تا از این رهگذر بتوان به عقلانیت مورد نیاز انقلاب دست یافت.

و اما در پایان، این نکته مهم را یادآور می شویم که «انقلابیگری» در اندیشه رهبر متفکّر انقلاب، در حقیقت همان پایبندی به همه اصول و اهداف انقلاب است که کشور، امروزه و بیش از هر زمان دیگری به آن احتیاج دارد: «انقلابیگری یعنی مسئولین کشور، هدفشان را راضی کردن قدرتهای مستکبر قرار ندهند؛ مسئولان کشور، هدفشان را راضی کردن مردم، به کار گرفتن نیروهای داخلی، تقویت عناصر فعّال در داخل کشور قرار بدهند؛ این انقلابیگری است.

معنای انقلابیگری این است که کشور و مسئولان، تسلیم هیچ زورگویی ‌ای نشوند، دچار انفعال نشوند، دچار ضعف نفْس نشوند؛ نه زورگویی و قلدری را از طرف مقابل قبول کنند، نه فریب او را بخورند - چون قدرتها با وجود اینکه زورگویند و قلدرند و دستشان پُر از اسلحه‌ است، از فریب هم دریغ نمی کنند؛ آنجایی که ممکن باشد، اهل خدعه و فریب و دُور زدن و این حرفها هم هستند-  اینها معنای انقلابیگری است.

برادران عزیز، خواهران عزیز، جوانهای عزیز در سراسر کشور و مسئولین محترم کشور! همه بدانید که ما امروز به روحیّه‌ ی انقلابی، به مَمشای انقلابی، به شعار انقلابی، به اصول و مبانی انقلاب امام بزرگوارمان نیازمندیم؛ کشور احتیاج به این دارد. انقلابیگری را با عنوان افراطیگری و مانند این حرفها، نفی نکنید؛ انقلابیگری، نیاز امروز کشور است. این همان درسی است که امام بزرگوار به ما داد و از این درس باید استفاده کنیم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان