چگونه کودکان باهوشی را تربیت کنیم؟ [قسمت دوم]

رشد مغز کودکان بستگی زیادی به تجربیات و تمرین‌هایی دارد که مغز آنان دریافت می‌کند

رشد مغز کودکان بستگی زیادی به تجربیات و تمرین‌هایی دارد که مغز آنان دریافت می‌کند. علامت‌ها، صداها، لمس کردن و بوییدن، همه عواملی هستند که سلول‌های مغز را تحریک می‌کنند تا بیشتر باهم در ارتباط باشند که اصطلاحا به آن سیناپس گفته می‌شود. هرچقدر که این ارتباطات پیچیده‌تر باشد کودکتان باهوش‌تر می‌شود. پس زمانی‌که ذهن کودک را با رنج گسترده‌ای از تجربیات درگیر می‌کنید به رشد هرچه بهتر مغز او سرعت می‌بخشید. با بنیتا همراه باشید.

 

9- به تغذیه‌ی فرزندتان دقت داشته باشید

دقت در تربیت فرزندان

دادن غذاهای مناسب به کودکان، تأثیر زیادی در پرورش آن‌ها دارد، بخصوص اگر وعده‌های غذایی، مملو از پروتئین (تخم‌مرغ، ماهی، گوشت، لوبیا، بادام‌زمینی و...) باشد، سبب بهبود حواس و هوشیاری و قدرت فکر کردن آنان می‌شوند. کربوهیدرات‌ها، سوخت لازم برای مغز، جهت فکر کردن را فراهم می‌کنند که بیشتر توسط میوه‌جات و غلات تأمین می‌شوند. مخلوط‌هایی از کربوهیدرات و شکر تأثیر مناسبی بر حواس و قدرت تمرکز و سطح فعالیت کودکان نمی‌گذارند. البته نباید از تأثیر مهم ویتامین‌ها و مواد معدنی غافل شویم.

10- آن‌ها را به گردش ببرید

بردن فرزندان به گردش

ازجمله گزینه‌های خوب برای گردش، موزه و مراکز جذاب توریستی هستند. زمانی‌که آن‌ها به‌اندازه کافی بزرگ شدند، بازهم نسبت به آموزش آنان اصرار بورزید و به اماکن مهیج‌تری بروید. بردن بچه‌ها به مسافرت‌های خارجی مقرون‌به‌صرفه هم گزینه مناسبی است.

11- به فرزندتان نشان دهید که او با تمرین و تلاش می‌تواند پیشرفت کند

طی مطالعاتی به محققان ثابت شده، هوش پدیده‌ای بسیار انعطاف‌پذیر است که به کمک کوشش فراوان قابل‌بهبودی و ارتقاست. می‌توانید نتیجه‌ی تلاش‌های فرزندتان را در نمرات روبه رشدش مشاهده کنید. برای مثال درس ریاضی او را از همان سال‌های ابتدایی مدرسه مورد ارزیابی قرار دهید.

نکاتی دیگری که والدین در چگونگی تربیت فرزندان باهوش‌تر باید رعایت کنند

تربیت فرزند

با توجه به توصیه‌های متخصصان تربیت کودکان و دانشمندان علوم اعصاب، دوران کودکی ازجمله مهم‌ترین دوران در رشد ذهنی و هوشی دختران یا پسران است. درواقع تنها عرصه‌ای است که مغز آنان به‌شدت در حال رشد و نمو است. هرچه‌قدر که شما در تربیت فرزندتان بخصوص در رشد ذهنی او مؤثرتر باشید متقابلا در دوران بزرگ‌سالی او نیز تأثیر خواهید گذاشت.

در ذیل مجموعه‌ای از نکاتی که توسط دانشمندان و متخصصان کودک توصیه شده است قیدشده که به شما در تربیت فرزندانی باهوش‌تر، کمک‌کننده خواهند بود.

1- به فرزندتان هرچه سریع‌تر فرصت یادگیری بدهید. طبق مطالعات دکتر رونالد فرگوسن، مدیر بخش موفقیت و ابتکار در دانشگاه هاروارد، تا می‌توانید به فرزندتان امکان یادگیری بدهید تا هرچه سریع‌تر یادگیری را شروع کند و به‌قول‌معروف، ز گهواره شروع به آموختن دانش کند. او فعالیت‌هایی را که منجر به رشد ذهنی کودکان می‌شوند را از همان آغاز دوران طفولیت توصیه می‌کند. به حداکثر رساندن پاسخگویی، توأم با عشق و کم کردن استرس، صحبت کردن، آواز خواندن، ژست گرفتن، بازی کردن و موسیقی همه، او را قادر می‌سازند تا درک سه‌بعدی و عشق به یادگیری در او تقویت شوند.

2- برای فرزندتان کتاب بخوانید. کتاب خواندن را از زمانی شروع کنید که حتی او معنی کلمات را هم نمی‌فهمد. این کار به آنان کمک می‌کند که مهارت‌های زبانی‌شان تقویت شود. کودکانی که از همان ابتدا خواندن را شروع می‌کنند خیلی بیشتر از بقیه در طول زندگی به مطالعه عشق می‌ورزند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند و در بزرگسالی هم موفق هستند. خواندن کتاب ازجمله مهم‌ترین کارهایی است که موجب باهوش‌تر شدن بچه‌ها می‌شود.

3- با فرزندتان صحبت کنید. این حرکت شما منجر به قوی‌تر شدن مهارت‌های زبانی او می‌شود همچنین زمانی که او حرف می‌زند به کلماتش گوش کنید در این صورت تلاش‌های او برای برقراری ارتباط با دیگران رشد پیدا خواهد کرد.

5- بهترین اسباب‌بازی‌ها آن‌هایی نیستند که گران‌تر باشند. اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که بیش از یک مدل می‌توان با آن‌ها بازی کرد در این صورت فرزندتان، فرصت این را پیدا خواهند کرد که به کمک قدرت تخیل خود، با شیوه‌های مختلف از بازی کردن لذت ببرد. راهکارهای مختلفی در نوع انتخاب اسباب‌بازی‌ها وجود دارد که به باهوش‌تر شدن فرزندتان کمک می‌کند.

6- فرزندتان را مطالعه‌گر بار بیاورید. عشق به مطالعه فواید بسیاری برای کودکان دارد و ازجمله بهترین ویژگی‌هایی است که می‌توانید در فرزندتان به وجود آورید تا باهوش‌تر شود. مطالعه تنها راهی است که اشتیاق برای کسب علم را در او تقویت می‌کند. هرچقدر که بیشتر مطالعه کند، بیشتر به فهمیدن مبادرت می‌ورزد و هرچه سریع‌تر این میل در زندگی او ایجاد شود، او بیشتر آماده‌ی درک مسائل پیچیده‌تری مثل تاریخ، مهندسی، مکانیسم‌ها، سیاست و سایر علوم خواهد شد و درنتیجه بهره‌وری بیشتری، خواهد داشت.

7- فرزندتان را خلاق بار بیاورید. خلاقیت یک ویژگی درونی و باارزش برای درک هنر، علوم و هرگونه فعالیتی است که منجر به حل مسئله می‌شود. کودکان ذاتا خلاق هستند، هرچند که بعضی از بچه‌ها با استعدادتر از سایرین هستند که ممکن است بستگی به محیط دوران کودکی‌شان و یادگیری از رفتارهای افراد مختلف داشته باشد. بعضی از راهکارهایی که منجر به پرورش خلاقیت موجود در کودکان می‌شود، آشنا کردن آن‌ها با ادبیات، موسیقی و هنر است. این‌ها مثل ابزارهای نقاشی هستند که به آن‌ها اجازه خلاقیت در کارهایشان را می‌دهند.

8- بچه‌ها را از دیدن تلویزیون منع کنید. قبل از دوسالگی به‌هیچ‌وجه اجازه نگاه‌کردن به تلویزیون را به آنان ندهید. اجازه نگاه‌کردن تلویزیون به بچه‌ها، به‌منزله‌ی دور کردن آنان از بسیاری از فعالیت‌های مهمی مثل بازی کردن، کارهای اجتماعی و خواندن کتاب است که به رشد مغز آنان می‌انجامد.

9- به فرزندان اجازه خسته شدن بدهید. مطابق با نظر جولیا رابینسون مدیر بخش آموزش‌وپرورش در مدرسه پرپ، این خیلی عادی است که بچه‌ها گاهی خسته می‌شوند و خسته شدن بخشی از دوران بزرگسالی آن‌هاست. همچنین بچه‌ها باید یاد بگیرند که از زندگی لذت ببرند به‌جای این‌که آنان را مجبور کنید تا تمام‌ روزشان را با فعالیت‌های مختلف پر کنند. با ملاطفت با آن‌ها برخورد کنید تا یاد بگیرند که از زندگی لذت ببرند.

10- اجازه‌ی ریسک کردن و شکست خوردن را به فرزندان بدهید. بچه‌هایی که ریسک نمی‌کنند و شکست و ضرر را تجربه نمی‌کنند، مثل افتادن از دوچرخه و یا باختن مسابقه، نمی‌توانند عزت‌نفسشان را بالا ببرند و یا با ترس‌ها مبارزه کنند، درنتیجه خلاقیت ندارند و صرفا برای خودشان و نه برای جامعه یاد می‌گیرند. همچنین به یاد داشته باشد سریع بچه‌ها را از خطر نجات ندهید. به آن‌ها اجازه بدهید خودشان مشکلاتشان را حل کنند، بنابراین آن‌ها از تجربه‌هایشان یاد می‌گیرند.

11- مطمئن شوید آیا فرزندتان به‌اندازه‌ی کافی می‌خوابد. مطالعات بسیاری نشان می‌دهند ارتباط نزدیکی میان مقدار خواب و نمره‌ی اکتسابی بچه‌ها وجود دارد. اما اگر بیش از مقدار نیاز طول بکشد، خود خواب هم می‌تواند سبب مشکلات دائمی گردد.

12- به بچه‌ها کمک کنید تا در اهدافشان پایدار باشند. پایداری و ملایمت در زندگی و اهداف طولانی‌مدت و همچنین استقامت و پشتکار همراه با تلاش زیاد، فرزندانتان را در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند. گفته‌شده، استقامت در اهداف، تفاوت بین یک فرد موفق و ناموفق را تعیین می‌کند و برای موفقیت، خیلی بیشتر از استعداد و هوش اهمیت دارد. یکی از راه‌حل‌هایی که می‌توانید به کمک آن به کودکانتان استقامت را یاد بدهید این است که، تجربیاتتان از نا امیدی‌ها و سرخوردگی‌هایتان را با آن‌ها در میان بگذارید.

13- برای این‌که فرزندانتان باهوش شوند، به خاطر سخت کار کردنشان تحسینشان کنید. به خاطر تلاش‌هایشان، آنان را تحسین کنید. به آن‌ها کمک کنید تا بدانند که، تنها خودشان هستند که مسئولیت موفقیتشان را بر عهده دارند. درواقع، تحسین بچه‌ها به خاطر باهوش بودنشان آن‌ها را از سخت کار کردن معاف کرده و چون شکست خوردن با چیزی که او از خودش می‌پندارد در تضاد است درنتیجه دچار یأس می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید، او را متناوب تشویق کنید تا او فکر نکند تشویق کردن او در قبال موفقیتش است یا به‌عنوان جایزه به اوست.

14- بیش‌ازاندازه او را تحسین نکنید چون ممکن است او در آینده فردی خودشیفته بار بیاید. کودکان دوست دارند خودشان را اشخاصی مهم در زندگی ببینند. بنابراین شما می‌توانید، صادقانه به او بازخورد بدهید و کاملا مناسب او، تشویقش کنید و به او کمک کنید عزت‌نفس و امنیت خود را بسازد.

قسمت قبل را می‌توانید در «چگونه کودکان باهوشی را تربیت کنیم؟ [اول]» ببینید.

منبع: Wikihow  Raisesmartkid


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر