فیلم هفته/ هفت ماهگی؛ فیلمی که هفت ماهه به‌ دنیا آمده

دوستان و همراهان خوب بنیتا، اگر از مخاطبان جدی سینما هستید و عادت دارید آخر هفته‌ها برای تماشای فیلم‌های ایرانی به سینما بروید، از این هفته هر پنجشنبه با ما همراه باشید. ما هر پنج‌شنبه یکی از فیلم‌های روی پرده را معرفی می‌کنیم و همه اطلاعاتی را که برای انتخاب فیلم لازم دارید، برایتان یک‌جا جمع خواهیم کرد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

دوستان و همراهان خوب بنیتا، اگر از مخاطبان جدی سینما هستید و عادت دارید آخر هفته‌ها برای تماشای فیلم‌های ایرانی به سینما بروید، از این هفته هر پنجشنبه با ما همراه باشید. ما هر پنج‌شنبه یکی از فیلم‌های روی پرده را معرفی می‌کنیم و همه اطلاعاتی را که برای انتخاب فیلم لازم دارید، برایتان یک‌جا جمع خواهیم کرد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 این هفته با معرفی فیلم «هفت ماهگی» درخدمت شما دوستان هستیم. از هفته‌ی آینده با اکران‌های هیجان‌انگیز فیلم‌های نوروزی با ما همراه باشید.

این فیلم مدتی است که وارد جدول 10 فیلم پرفروش سینمای ایران شده است. برای دیدن این مطلب می‌توانید به جدول فروش فیلم های سینمای ایران در هفته چهارم بهمن 95 در بنیتا مراجعه کنید.

خلاصه‌ی داستان: رعنا (باران کوثری) زن بارداری است که به نظر می رسد به دلیل عوارض بارداری رفتار نامتعادلی پیدا کرده و به همسرش (حامد بهداد) نیز شک دارد. اما به زودی مشخص می شود که شک رعنا به همسرش ربط چندانی به بارداری ندارد و... 

هفت ماهگی

عوامل فیلم:

نویسنده و کارگردان : هاتف علیمردانی/ بازیگران: حامد بهداد، باران کوثری، هانیه توسلی، پگاه آهنگرانی، احمد مهران‌فر، محمدرضا علیمردانی، فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری/  مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری/ تدوین: امین ادیب پرور.

صحبت های عوامل فیلم:

هاتف علیمردانی: «هفت ماهگی» حاصل تلاش یک تیم است که سال‌ها داریم با هم کار می‌کنیم. ما مشکلاتی در پیش تولید داشتیم و حتی به جایی رسیدیدم که گفتم اگر حامد بهداد در این فیلم نباشد بهتر است فیلم را نسازیم و همین‌طور بقیه‌ی بازیگران فیلم که خیلی کمک کردند. یاد می کنم از حادثه ای که باران کوثری رخ داد و خیلی عجیب بود که دقیقا عین فیلمنامه اجرا شد و اصلا فیلمنامه برای باران کوثری و تصادفش تغییر نکرد.

باران کوثری: پس از جوایزی که برای «کوچه بی‌نام» گرفتم خیلی برایم مهم بود که همکاری دیگری با هاتف علیمردانی، منصور لشگری قوچانی و همچنین محمود کلاری داشته باشم. به همین خاطر پیشنهاد بازی در این فیلم را به راحتی قبول کردم.

حامد بهداد: ما بابت حادثه‌ای که برای باران افتاد خیلی ناراحت شدیم و حتی گریمور تلاش کرد که برای ادامه‌ی فیلمبرداری سکانس های بعد از تصادف باران کوثری، شدت ضربه‌ی وارده به او را را تعدیل کند. اما در نهایت وقتی دیدیم ایشان به طور طبیعی تصادف کردند از این مسئله استفاده کردیم.

آن‌چه منتقدان گفتند:

روزنامه اعتماد: فیلم به جهت پرداختن به مسائل درونی یک زوج و بحران‌های متداولی که در عین حال خاص و متعلق به حریم شخصی آن‌هاست، می‌تواند برآمده از ایده‌ای جذاب و هوشمندانه باشد. اما مشکل اصلی در پرداخت کار است که نتوانسته این روابط و مساله و بحران فیلم را منطقی و باورپذیر جلوه دهد.

ماهنامه فیلم: مهم‌ترین مشکل هفت‌ماهگی، سطحی بودن و در نتیجه نامتقاعدکنندگی‌اش در نمایاندن موقعیت‌های جاری در داستانش است. منظور از سطحی بودن، صرفا «نمودهای خاله‌زنکی» فیلم در نمایش روابط خواهرشوهر/ عروس و... نیست، بلکه مهم‌تر از آن، سستی مناسبات داستانی متن است.

سایت موی مگ: یکی از موضوعات مورد علاقه‌ی سینمای ایران که در سال‌های اخیر منجر به ساخت آثار متعددی شده، موضوع خیانت است. که هربار با انواع و اقسام شمایل، خود را در سینما به نمایش می‌گذارد. جدیدترین اثر هاتف علیمردانی پس از فیلم «کوچه بی‌نام » نیز تمام و کمال در خدمت چنین سوژه‌ای بوده و داستان آن درباره‌ی چندین نوبت خیانت است که به نوبت از راه می‌رسند و به تماشاگر معرفی می‌شوند.

هفت ماهگی

نظر کاربران چیست:

ریحانه کاربر سایت سینما تیکت: واقعا فیلم زیبا و آموزنده و تاثیرگذاری بود... پیشنهاد می‌کنم مخصوصا آقایانی که چند سالی است که ازدواج کرده‌اند حتما این فیلم رو ببیند... من و همسرم که از دیدنش واقعا لذت بردیم.

پارسا محمدزاده کاربر سایت سینما تیکت: فیلم متوسطی بود هم فیلمنامه هم کارگردانی. البته فیلمنامه ضعف‌های فراوانی داشت، کارگردانی کمتر. برعکس نظر خیلی‌ها به نظرم پگاه آهنگرانی متفاوتی در فیلم می‌بینیم. بازی حامد بهداد و باران کوثری هم مثل همیشه عالی.

میس مارچ کاربر سایت سلام سینما: این فیلم کاملا فیلم عمیقی است که جای تامل بیشتری دارد و من به شدت توصیه به دیدنش می‌کنم تا لااقل کمی از ارزش‌های حقیقی زندگی، دوباره جلوی چشم‌هامون بیاد.

حواشی فیلم:

در روزهای پایانی فیلم‌برداری فیلم باران کوثری بازیگر نقش اصلی فیلم تصادف شدیدی داشت و در پلان‌های پایانی با چهره‌ای مجروح که دقیقا با فیلمنامه مطابقت داشت، نقش آفرینی کرد.

فیلم در کل نتوانست منتقدان را مانند اثر قبلی کارگردان، یعنی فیلم «کوچه بی‌نام» راضی کند.

بازی بیرونی پگاه آهنگرانی واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت . عده‌ای بازی این بازیگر جوان در فیلم «هفت ماهگی» را بدترین بازی او عنوان کردند.

باران کوثری در مراسم اکران خصوصی فیلم، با موبایل خود و توسط برنامه اسکایپ با حامد بهداد که در مراسم حضور نداشت ارتباط برقرار کرد تا این بازیگر بتواند با مخاطبان حرف بزند.

هفت ماهگی

نظر من را بخواهید:

«هفت ماهگی» فیلم عجولی است. انگار کارگردان ایده‌ای در ذهن داشته اما حوصله این‌که برای آن فیلمنامه‌ای دقیق بنویسد را نداشته و به همین خاطر سر و ته داستان را به سرعت جمع کرده است. فیلم ایده‌ای تکراری اما جذاب دارد. در ابتدای قصه این‌طور به مخاطب القا می‌شود که زن باردار بخاطر تغییرات هورمونی و حساسیت‌های این دوره بی‌جهت به همسرش مشکوک است. حتی دختری اغواگر مرتب دور و بر شوهر این زن می‌چرخد و بی‌محلی های مرد به او این تصور را ایجاد می‌کند که تصورات زن باردار کاملا بی‌جهت است؛ اما در ادامه برخی از گره‌گشایی‌ها ثابت می‌کند ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. تا اینجای کار همه چیز خوب است، هم بزنگاه‌های روایی و هم ایده‌ای که تا حدی دارای تعلیق است اما مشکل این است که داستان سریع اتفاق می‌افتد و به همان سرعت هم به پایان می‌رسد. تماشاگر فیلم «هفت ماهگی» اصلا فرصت شناخت شخصیت های فیلم را پیدا نمی‌کند و دلیل کنش‌های آن‌ها را نمی‌فهمد؛زیرا در فیلمنامه هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نمی شود.

«هفت ماهگی» فیلم بدی نیست، فضاسازی های خوبی دارد و همه‌ی بازیگران جز پگاه آهنگرانی بازی‌های خوبی ارائه می‌دهند. پنجمین فیلم علیمردانی در صورت داشتن فیلمنامه‌ای با ظرافت‌تر و ارائه‌ی شخصیت‌پردازی بهتر می‌توانست به یکی از آثار شاخص این سال‌ها با تم خیانت تبدیل شود؛ اما در حال حاضر به یک قسمت از یک سریال خانوادگی شبیه شده که قصه و کاراکترهایش  به سرعت پس از تماشای فیلم از ذهن مخاطب خارج می‌شوند.

اگر دوست داشته بشید می‌توانید سری هم به مطلب فیلم هفته/ گیتا؛ روایتگر داستانی مادرانه بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان