ماهان شبکه ایرانیان

مجردی و آسیب های آن در جامعه

داشتن سبک در هر مسئله ای حاصل برخی رفتارها، باورها و عملکردها است. در موضوع زندگی هم از دیرباز بشر با سبک های مختلفی آشنا شده و پس از گذر زمان با تغییر سبک زندگی خود به سمت بهتر زیستن حرکت کرده است

مجردی و آسیب های آن در جامعه

داشتن سبک در هر مسئله ای حاصل برخی رفتارها، باورها و عملکردها است. در موضوع زندگی هم از دیرباز بشر با سبک های مختلفی آشنا شده و پس از گذر زمان با تغییر سبک زندگی خود به سمت بهتر زیستن حرکت کرده است.

در میان سبک های مختلف زندگی "سبک زندگی اسلامی" حرف های زیادی برای گفتن دارد و ظرفیت های فراوانی هم برای تشکیل جامعه ای سالم و پویا. این سبک امروز نیاز کشور ماست ولی هنوز بعد از گذشت بیش از 30 سال در کشور به اجرایی نشده.

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، محقق و پژوهشگر در حوزه علوم دینی و مولف مقالات و کتاب های مختلف مرتبط با این موضوع و از مبلغان بین المللی است که به بیان دیدگاه خود در این موضوع پرداخت.

شکاف نسلی چیزی جز تغییر در سبک زندگی ها نیستحجت الاسلام یحیی سهروردی در ابتدای گفتگو گفت: ما معتقدیم اسلام آیین زندگی است و فقط از مرگ حرف نمی زند بلکه چگونه زیستن را آموزش می دهد. این موضوعی است که در فراز بلندی از زیارت عاشورا هم بر آن تاکید می شود.

سبک زندگی مسئله بسیار مهمی است و اگر ما تنوانیم سبک زندگی خودمان را سامان ببخشیم، همه ساحت های زندگی مان تحت تاثیر آثار سوء آن قرار می گیرد.وی گفت: پدیده شکاف نسلی چیزی نیست جز تغییر در سبک زندگی، ما در سبک زندگی کلا بر این موضوع بحث می کنیم که چگونه زندگی کنیم و این پدیده بسیار بزرگی است.

این مبلغ بین المللی با تاکید بر ابعاد مهم و مختلفی از موضوع سبک زندگی ادامه داد: این مسائل و آثاری که می تواند هر تغییری در سبک زندگی در جامعه در بر داشته باشد، علت های تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر موضوع "سبک زندگی اسلامی" را نمایان می سازد.وی در ادامه خاطرنشان کرد:

در این گفتگو موضوع بحث ما زندگی مجردی است که البته بنده از آن با عنوان "تک زیستی" نام می برم.حجت الاسلام سهروردی این پدیده به معنای تنها زیستن می باشد به گونه ای که نه مبداء این نوع زندگی خانواده باشد و نه مقصدش.وی ادامه داد:

بعضی مواقع تک زیستی ها و یا همان زندگی های مجردی پس از یک دوره مثلا جهت کسب علم و یا داشتن شغل به اتمام رسیده و فرد به کانون خانواده باز می گردد و یا خود به یک خانواده تبدیل می شود.در تک زیستی ها قرار نیست، خانواده ای تشکیل شود.

مجردی و آسیب های آن در جامعه


این استاد دانشگاه گفت: ‌ولی در تک زیستی هایی که واقعا باید به دنبال راهکاری برای مقابله با آن باشیم این زندگی تجردی قرار نیست به زندگی یک خانواده منتهی شود و در ادامه برای جامعه ای مثل جامعه ما مشکل آفرین می شود.وی افزود: تک زیستی امروز در جامعه ما به یک

پدیده مسری (اپیدمیک) تبدیل شده و در حال سرایت و زیاد شدن است.زندگی مجردی حیات خلوتی برای آسیب های اجتماعی وی تصریح کرد:‌امروز زندگی مجردی برای کشور ما به یک حیات خلوت برای آسیب های اجتماعی و روابط نامشروع تبدیل شده پس یک آسیب جدی است.


حجت الاسلام سهروردی با اشاره به تفاوت نگاه ها به زندگی مجردی و داشتن خانه های مجردی در جوامع مختلف ادامه داد: ‌ممکن است در غرب به این نوع زندگی ارزش های خاصی دهند

و آن را یک نوع زندگی بدانند (که البته این نگاه حاصل فرهنگ حاکم در این کشورهاست) ولی در جامعه ما نگاه ارزش گذارانه ای برای این مسئله وجود ندارد.وی ادامه داد: مدرنیته با خود معانی و رفتارهایی به همراه دارد که تک زیستی از اقتضائات آن است.


این محقق و نویسنده در ادامه با اشاره به وضعیت جامعه امروز کشور خاطرنشان کرد:‌ دو شاخصه جوان بودن و گذر از مرحله سنتی بودن و ورود به مدرنیته باعث شده تا اقبال ها از تک زیستی رو به افزایش باشد.

وی ادامه داد: در مسیر حرکت از سنتی بودن ها به سمت مدرن زیستن ‌این روند سرعت می گیرد و می بینیم که به هر میزان که به مدرنیته نزدیک می شویم،‌ ناگزیریم، ‌اقتضائات آن را هم بپذیریم.وی گفت: یکی از قالب های زندگی مدرن تک زیستی است.

مجردی و آسیب های آن در جامعه

اگر می خواهیم مدرن شویم در ناخودآگاهمان این مقتضیات را هر چند که در مقابل باورها و فرهنگمان قرار داشته باشد، ‌می پذیریم.حجت الاسلام سهروردی ادامه داد: به این ترتیب است که ما به اصطلاح مدرن می شویم ولی اصلا بی خبریم که مدرن شدن چه زمینه هایی را لازم دارد.

وی گفت: امروز در کشور از تهران به عنوان مظهر مدرنیته یاد می شود ولی باید در نقد بحث مدرنیسم و رابطه تفکر فلسفی به این مسئله توجه کنیم و فلاسفه ما برای حل مشکلات عینی موجود در این زمینه تلاش کنند.


این مولف با اشاره به اشکالات موجود در این زمینه گفت: برخی ها با افتخار از تهران را مدرن می دانند ولی اصلا بی خبرند که مدرن شدن چه می خواهد و این وظیفه فلاسفه مان است تا موضوعات مطرح در این خصوص را از فضای ذهن به صحنه عمل بیاورند.

وی افزود: با این نگاه می توان گفت که ما هنوز نه سنتی سنتی شده ایم و نه مدرن مدرن، ‌باید مباحث ذهنی مرتبط با سنت و مدرنیته را به طور عملی در جامعه پیاده کنیم تا در ادامه حداقل بدانیم که مدرن شدن یعنی چه و با این موضوع با آگاهی رفتار کنیم.


فردگرایی، مسئولیت گریزی و متمایز از دیگران بودن سه شاخصه جدی مدرنیسمحجت الاسلام سهروردی افزود: فردگرایی، مسئولیت گریزی و متمایز از دیگران بودن سه شاخصه جدی مدرنیسم می باشد و به همین علت است که پیروان این سبک از زندگی در ابتدا این سوال را مطرح

می کنند که اصلا خانواده چیست؟.وی تصریح کرد:‌ پیروان این سبک از زندگی که ما پایتخت کشورمان را محضر آن می دانیم، ‌زندگی خانوادگی را که مسئولیت آفرین است، ‌نمی پذیرد و از پذیرش آن شانه خالی می کند و به دنبال تمایز در رفتار، ‌پوشش، گویش و بسیاری از مسائل دیگر است.


وی گفت: ما باید از پیامدهای مدرن بودن باخبر باشیم و بدانیم که مثلا با تغییر سبک زندگی مان به این سمت همچون کشورهای پیشرو در این موضوع در آینده می بینیم افرادی را در جامعه که هر روز یک تیپ دارند

و کارهایی از قبیل نقاشی روی پلک و بقیه مسائل را انجام می دهد تا به عنوان پیرو این سبک از زندگی به گونه ای متمایز از بقیه افراد جامعه باشد و یک سوال جدی اینجا مطرح است،‌ اینکه آیا نسبت به این مسائل آگاهی های لازم را داریم؟

مجردی و آسیب های آن در جامعه


این مبلغ بین المللی خاطرنشان کرد: اینها تنها نمونه هایی کوچک از مواردی است که باید بدانیم، ‌ما هر چه مدرن تر می شویم این موارد هم بیشتر نمود پیدا می کند، ‌مخصوصا در تهران که امروز نماد مدرنیته در کشور است.

80 درصد خانه های مجردی تهران به خود تهرانی ها اختصاص داردوی با اشاره به ارقامی در این خصوص گفت: گفتیم که تک زیستی یکی از نمادهای پررنگ این روش از زندگی وارداتی است و در ادامه باید اشاره کنم.

که 80 درصد از تهرانی های تک زیست ‌اصالتا اهل تهرانند و تنها 20 درصد از کسانی که در تهران در خانه های مجردی زندگی می کنند از شهرستانی های مقیم هستند.وی افزود: این آمار نشان می دهد،‌

خانواده هایی که سنتی ترند، ‌اقبال کمتری از زندگی تجردی دارند ولی آنهایی که تهرانیزه شده اند با وجود داشتن محل زندگی در این شهر بازهم خانه ای جدا از خانواده دارند و تک زیستند و باید مراقب این نوع زندگی باشیم که در ردیگر شهرها هم به الگو تبدیل می شود.


حجت الاسلام سهروردی گفت: نکته دیگر در برخورد با این سبک از زندگی کم ارزشی خانواده ها نزد این تفکر است در این سبک (زندگی مدرن) خانواده ارزش خود را از دست داده و همین مسئله ایست که باعث می شود

برخلاف زندگی سنتی که از جوان در آستانه ازدواج می پرسید،‌خانواده تشکیل می دهی یا نه، ‌امروز از این جوان می پرسد، ‌خانه داری یا نه!.وی افزود: و این تغییر در سبک زندگی است که باعث می شود.

‌فرد حتی خانه هم داشته باشد ولی تنها زندگی کند، ‌پیروان این نوع از زندگی خانواده را نمی خواهند و وقتی که پدیده خانواده کم ارزش می شود، ‌عملا جوان هم تعهدی نسبت به آن نشان نمی دهد.خیلی وقت ها خواسته یا ناخواسته افرادی طعم ازدواج را نمی‌چشند

و تا انتهای عمر تجرد را برمی‌گزینند. بعضی از این دلایل فقدان پایگاه اجتماعی و اقتصادی مناسب، عدم مهارت‌های ارتباطی خانواده یا انزوا، انتقاد بیش از حد از خواستگاران و فوت فرصت‌های مناسب است.

مجردی و آسیب های آن در جامعه


استعدادی که بالقوه می‌ماند


ازدواج نیاز به بلوغ جسمی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و غیره دارد. ممکن است فردی همه پیش‌نیازها را داشته باشد ولی مسیر ابتدایی، یعنی ورود خواستگار سد شده باشد. فرد مجرد در طول زندگی‌اش فرصت ازدواج دارد و دلیلی برای درماندگی و در خود فرو‌رفتن وجود ندارد.

در قرآن و احادیث ائمه به ازدواج سفارش شده و تزویج مسیر تکامل و شکوفایی را تسهیل می‌کند. با این همه ازدواج‌هایی موجب رکود می‌شوند و بالعکس عدم استفاده از فرصت‌ها در تجرد عمر را بی‌ثمر می‌کند و استعداد در فرد بالقوه می‌ماند.


آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر


برنامه‌ریزی با اهداف کوتاه و بلند مدت، ایجاد فرصت‌های آموزشی و یادگیری، گسترش دایره روابط اجتماعی، ابراز تمایل ضمنی به ازدواج با افراد معتمد و دست اندر کار آشنایی دختر و پسر، تعدیل معیارهای ازدواج و بازنگری اشتباهات، کاهش سقف خواسته‌ها،

زندگی مشترک را دور از دسترس نمی‌کند. ادامه تحصیل، ایجاد و همکاری با انجمن‌های خیریه، راه‌اندازی خانه‌های نگهداری کودکان، ایجاد مدرسه، مهد‌کودک،تدریس و صدها فعالیت اجتماعی و اقتصادی مورد علاقه زندگی تجرد شادتری را فراهم خواهد کرد.

البته کاملاً حق دارید از تجرد دائمی نگران باشید و همین موضوع آرامش را از شما سلب و تا حدی فشار روانی را موجب شود. اما می‌توان با این استرس کنار آمد و هر فرد با توجه به سبک زندگی و خانواده و شرایط اجتماعی و اقتصادی خاص خود، از تجرد بهره کافی و وافی را ببرد. از جمله

آسیب‌های نگرانی از تجرد دائمی،انتخاب عجولانه‌ی همسر است که می‌بایست نسبت به آن هوشیار باشید. و مورد دیگر افکار منفی، به دنبال آن اضطراب و سپس افسردگی و اختلالات روانی دیگر است همچنین ارتباط پنهانی از آسیب‌های دیگر تجرد طولانی مدت می‌باشد .


اگر هنوز فرصت ازدواج دارید


بد نیست اجازه انتقاد به دوستان و خانواده و همکاران را بدهید و فرصت طلایی اصلاح و شناخت عیوب و خودشناسی را از خود نگیرید چه بسا فهم و تغییر عیب‌ها در زندگی مشترک هزینه‌های سنگینی را در پی داشته باشد. تجرد هنگامه با ارزش تفکر برای ازدواج موفق و خردمندانه است

و چه خوب است به دوستان و آشنایان تصویری از شریک زندگی مورد‌نظر ارائه داده و در مقابل ازدواج مقاومت غیرضروری نداشته باشید و حتماً در خصوص اهداف و برنامه‌ها‌ی خود با متخصص و مشاور صحبت نمایید تا تجرد مقدمه ازدواجی موفق و پایدار باشد.


اگر نتوانستید ازدواج کنید


درست است که زندگی مشترک موجب تعالی افراد می‌شود اما اگر فرصت ازدواج از دست رفته خودتان را نبازید. بد نیست بدانید دوران مجردی هم فوایدی دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

از جمله فرصت‌های مناسب یادگیری و آموزش مهارت‌های تحصیلی و هنری، پس از آن در صورت تمکن مالی ایجاد کارگاه و تولیدات اقتصادی و هنری، با توجه به تخصص خود.

به صورتی‌که کار و آشنایی با افراد مختلف برایتان نوعی تفریح و لذت می‌شود. زمان‌بندی ساعات شبانه‌روز در اختیار شماست که در زندگی مشترک کمتر چنین امتیازی فراهم می‌شود و در این مورد باید با شریک زندگی‌تان توافق داشته باشید،

چه بسیار افرادی که ازدواج کردند و به دلیل کمبود زمان و مشغله‌های دیگر زندگی مشترک تنها افسوس زمان‌های ناب یادگیری مهارت‌ها را می‌خورند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان