سیاتیک چیست و درمان سیاتیک چگونه است؟

با تحریک ریشه های عصبی، عرق النسا یا همان سیاتیک عود می کند که احساس درد، مورمورشدن و بی حسی درپشت باسن، پشت ران ،ساق و گاهی کف پا از عوارض رایج این بیماری می باشد

با تحریک ریشه های عصبی، عرق النسا یا همان سیاتیک عود می کند که احساس درد، مورمورشدن و بی حسی درپشت باسن، پشت ران ،ساق و گاهی کف پا از عوارض رایج این بیماری می باشد.

سیاتیک چیست و درمان سیاتیک چگونه است؟

سیاتیک و درمان سیاتیک

عصب سیاتیک از قسمت پایین کمر یا نخاع شروع شده و تا انتهای پاها ادامه دارد. عصب سیاتیک یکی از بلندترین عصب ها در بدن می باشد. این عصب از قسمت پایین کمر شروع شده و تا پشت باسن، ران و ساق و انتهای پا ادامه دارد.این عصب، عضلات پشت زانو و پایین پا را کنترل می کند و حس درد را در پشت ران، قسمتی از پایین پا و کف پا ایجاد می کند.

sep42

چه عواملی باعث بروز سیاتیک می شود؟

شایع ترین علت بیماری سیاتیک، بیرون زدن دیسک بین مهره ای و فشار آن بر روی ریشه های عصبی است که به آن فتق دیسک بین مهره ای نیز گفته می شود. البته به غیر از فتق دیسک بین مهره ای، عوامل دیگری نیز باعث ایجاد درد سیاتیک می شوند. مثلا تنگی ستون مهره ها در قسمت کمری، تنگی کانال نخاعی، رشد بیش از اندازه استخوان و فشار به عصب سیاتیک می توانند باعث ایجاد سیاتیک شوند.

در موارد بسیار نادر مثلا دوران حاملگی و یا افرادی که تومور دارند و ستون فقراتشان درگیر نشده است ممکن است درد سیاتیک عود کند.

sep42

علائم سیاتیک عبارتند از؛

دردی که از کمر و یا کپل ها شروع می شود و به سمت پایین پا حرکت می کند و ممکن است به کف پا هم برسد . احساس ضعف، مور مور خفیف، بی حسی و کرختی در پاها از دیگر علائم این بیماری است.

نشستن و ایستادن طولانی مدت و حرکاتی که باعث خم شدن ستون فقرات شود علائم سیاتیک را تشدید می کند.

راه رفتن، دراز کشیدن و حرکاتی که باعث کشیده شدن ستون فقرات می شوند باعث تسکین سیاتیک می شوند.

sep42

روش تشخیص سیاتیک؛

کافیست که پزشک شما را معاینه کند و شرح حال و علائمی که دارید را بشنود آن وقت است که به شما می گوید که علت بیماری تان سیاتیک است یا خیر. اما ممکن است پزشک شما بخواهد علت بروز سیاتیک را بداند آن وقت شما را به تصویربرداری با اشعه X ویا MRI می فرستد.

سیاتسک و درمان سیاتیک

روش درمان سیاتیک؛

در اکثر موارد سیاتیک به مرور زمان بهبود می یابد و خوب می شود اما احتمال برگشت آن زیاد است. درمان اولیه معمولا با تجویز دارو و یک سری حرکات ورزشی صورت می گیرد. درد سیاتیک را می توان به روش های زیر کمتر کرد؛

از نشستن خودداری کنید.(مگر اینکه نشستن برایتان راحتتر از ایستادن باشد).

در روزهای اول بیماری استراحت کنید و کم کم به پیاده روی بپردازید و هر روز که بهبود بیشتری حاصل می کنید مسافت پیاده روی را بیشتر کنید چرا که استراحت مطلق بیماریتان را تشدید می کند.

می توانید از استامینوفن، ایبو بروفن و یا ناپروکسن برای آرام کردن درد استفاده کنید اما استفاده بیش از حد از این قرص ها سبب بروز بیماری های گوارشی می شود.

کیسه آب گرم را هر 2 یا 3 ساعت یکبار به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی ناحیه دردناک بگذارید. حمام آب گرم هم بسیار کارساز است. همچنین می توانید از کیسه یخ استفاده کنید که هر 10 تا 15 دقیقه یکبار به مدن 2 تا 3 ساعت آن را در محل دردناک قرار دهید. شواهد محکمی دال برا اینکه آیا کیسه آب داغ بهتر است یا سرد وجود ندارد. شما می توانید هر دوی آن را امتحان کنید و هر کدام درد را کاهش داد از آن استفاده کنید.

درمان های دیگری مثل فیزیوتراپی، تزریق داروهایی مثل استروئیدها، و یا داروهای قوی تر مثل شل کننده عضلات و در موارد شدیدتر جراحی برای سیاتیک وجود دارد که بسته به دلیل تحریک عصب، پزشک تجویز می کند.

گرداوری و ترجمه:
بخش پزشکی مجله دلگرم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان