به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری میزان، سانژای رانا در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تاکنون ارتباط مستقیمی میان هند و جمهوری آذربایجان وجود نداشته و دالان حمل و نقل شمال – جنوب از نظر تحقق این مهم از اهمیت خاصی برخوردار است .
سفیر هند با اشاره به اینکه مذاکرات با دولت جمهوری آذربایجان در زمینه تکمیل این دالان بین المللی حمل و نقل ادامه دارد گفت : ما از اقدامات انجام گرفته از سوی دولت باکو مطلع هستیم و از آن تقدیر می کنیم .
وی ابراز امیدواری کرد ، در آینده نزدیک حمل و نقل محموله ها میان دو کشور از طریق این دالان بین المللی آسانتر شود .
دالان شمال - جنوب یا کریدور شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیمکره شرقی جهان است.
موقعیت مناسب ریلی و جادهای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جادهای ایران تکمیل شود ایران میتواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جادهای خود درآمد سرشاری داشته باشد.[
موافقتنامه دالان حمل ونقل بینالمللی شمال - جنوب در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
این راهگذر مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا میباشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر میباشد. راهگذر شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راهگذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود میپردازند.