کنترل کردن میل به خوردن غذا یک امر بسیار چالش برانگیز و سخت است. خوردن میزان زیاد غذا در هر وعده غذایی منجر می‌شود که میزان زیاد کالری وارد بدن شود که با گذشت زمان وقتی به عادت پرخوری تبدیل شود می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود. علاوه بر آن شما را از هدف کاهش وزن و سلامتی باز می‌دارد.

برای روبه رو شدن با مشکل پرخوری و غلبه بر این مشکل راهکارهای کارآرمدی وجود دارد که متخصص تقذیه به شما توصیه می‌کند.

در هنگام غذا خوردن تمرکز خود را از دست ندهید

اگر جز دسته افرادی هستید که در هنگام ناهار خوردن در جلوی کامپیوتر هستید  یا در زمان تماشای تلویزیون یک پاکت چیپس را تنهایی میل می‌کنید باید این عادت را ترک کنید، خوردن در هنگامی که تمرکز ندارید یک عادت بسیار غلط است که امروزه شیوع زیادی دارد. مطالعات علمی‌ زیادی نشان داده است که افرادی که در هنگام خوردن وعده‌های اصلی‌ غذا تمرکز روی غذا ندارند و مشغول انجام دادن کار دیگری نیز هستند، معمولا بیشتر و سریعتر غذا می‌خورند که از میزان نرمال کالری که باید دریافت کنند بالاتر می رود و این به مرور زمان منجر به چاقی می‌شود.

نقطه ضعف خود را شناسایی کنید

شناختن غذاهایی که برای شما سخت است، خوردن آنها را کنترل کنید کمک زیادی برای مواجه با مشکل پرخوری می کند؛ به عنوان مثل اگر عادت به خوردن یک ظرف پر از بستنی دارید اولین راه حل آن است که از خریدن بستنی پرهیز کنید و آن ر ا در یخچال منزل نگاه ندارید.

سعی‌ کنید  به دنبال راهکارهای سالم تغذیه به عنوان میان وعده باشید. مثلا می‌توانید حمص به همراه چند تکه هویج  یا ماست و خیار میل کنید. همین موضوع در مورد سایر تنقلات نیز حکم می‌کند تنها راه نخوردن تنقلات پر کالری آن است که از خریدن آن پرهیز کنید و در منزل محصولات غذایی مثل چیپس، پفک و مشابه این محصولات را نگهداری نکنید.

خوردن همه غذاهایی که دوست دارید را محدود نکنید

محدود کردن شدید رژیم غذایی به هیچ عنوان راه حل مناسبی برای کاهش وزن نیست. دنبال کردن رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد غذایی طبیعی بهترین راه برای کاهش وزن است. اما مهم است که در رژیم غذایی خود گاهی بتوانید غذای مورد علاقه خود را میل کنید. مهمترین موضوع تمرکز کردن بر روی خوردن غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی است.

افزایش مصرف فیبر

یکی‌ از مهمترین توصیه متخصصین تغذیه آن است که فیبر غذایی را افزایش دهید چرا که این مواد درون دستگاه گوارش آب بالایی جذب می‌کنند و در نتیجه منجر می‌شود که فرد احساس سیری کند. از غذاهای پرفیبر و مغذی می‌توان به لوبیا، سبزیجات و حبوبات اشاره کرد.

کاهش استرس

استرس منجر به پرخوری می‌شود، در نتیجه مهم است که اضطراب خود را کاهش دهید. استرس مزمن منجر به بالا رفتن میزان هورمون کورتیزول در خون می‌شود که منجر به تحریک حس گرسنگی و افزایش اشتها و در نتیجه پر خوری می‌شود.

زمان خوردن غذای خود را منظم کنید

اگر هدف کاهش وزن دارید مهم است که هم میزان کالری دریافتی را کم کنید و همینطور برای هر وعده غذایی زمان بندی داشته باشید. خوردن وعده اصلی‌ غذا در زمان مشخص سبب می‌شود تا بدن شما به میزان حجم مشخصی‌ از غذا در زمان مشخص عادت کند.