ماهان شبکه ایرانیان

امان از جوش‌های هورمونی!

آیا جوش‌هایی دارید که هر ماه سر موقع مشخصی ظاهر می‌شنود؟ آیا هر بار در جای مشخصی این جوش‌ها را می‌بینید؟ آیا این جوش‌ها عمیق، کیسه‌ای مانند و دردناک هستند؟ اگر پاسخ شما به سوال‌های مطرح شده مثبت است، به احتمال زیاد این جوش‌ به خاطر تغییرات هورمونی بدن‌تان هستند.

امان از جوش‌های هورمونی!

وقتی جوش بر اثر کثیفی صورت ایجاد می‌شود، می‌توان با شستن پوست و مراقبت از آن جلوی جوش زدن را گرفت. اما جوش‌های هورمونی داستانی جدا دارند و امان فرد را می‌برند!

آیا جوش‌هایی دارید که هر ماه سر موقع مشخصی ظاهر می‌شنود؟ آیا هر بار در جای مشخصی این جوش‌ها را می‌بینید؟ آیا این جوش‌ها عمیق، کیسه‌ای مانند و دردناک هستند؟ اگر پاسخ شما به سوال‌های مطرح شده مثبت است، به احتمال زیاد این جوش‌ به خاطر تغییرات هورمونی بدن‌تان هستند.

جوش‌های هورمونی، همان طور که از اسم‌شان پیدا است، زمانی ظاهر می‌شوند که تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد. در اکثر مواقع این جوش‌های هورمونی به خاطر بلوغ، یعنی زمانی که بدن‌تان نوسانات هورمونی زیادی را تجربه می‌کند، اتفاق می‌افتند.

در نوجوانان جوش‌های هورمونی معمولا در ناحیه T صورت یعنی پیشانی، بینی و چانه ظاهر می‌شوند.

در بزرگسالانی با جوش‌های هورمونی، این جوش‌ها معمولا در نواحی پایینی صورت مثلا پایین گونه‌ها و اطراف فک بروز می‌کنند.

در اکثر مواقع درمان‌‌های خانگی ساده و تغییر شیوه زندگی باعث از بین رفتن این جوش‌ها می‌شود. بهترین راه‌های جلوگیری از ظاهر شدن این جوش‌ها شامل موارد زیر است:

1- از پوست‌تان مراقبت کنید

موثرترین روش برای مبارزه با جوش‌های هورمونی، رسیدگی و مراقبت از پوست است. یک پوست سالم و قوی کمتر جوش می‌زند و شاداب‌تر می‌ماند.

  • همیشه پوست‌تان را با یک تمیز کننده ملایم به آرامی پاک کنید. 2 بار در روز آن را بشویید یک بار صبح و یک بار هم شب قبل از خواب. شستن صورت باعث می‌شود چربی و کثیفی که در منافذ آن جمع می‌شوند شسته شوند و منافذ پوست باز شود.
  • یک بار در هفته پوست‌تان را لایه برداری کنید تا از شر سلول‌های مرده پوست خلاص شوید.
  • با دست کثیف صورت‌تان را لمس نکنید.
  • محصولات مراقبت از پوست‌تان را با دقت انتخاب کنید و زیاد آرایش نکنید.

2- استفاده از محصولات ضد بارداری خوراکی

خانم‌هایی که از جوش‌های هورمونی دوره قاعدگی رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از محصولات ضد بارداری خوراکی این مشکل خود را درمان کنند. چند عدد از این محصولات ضد بارداری وجود دارد که به خصوص برای جلوگیری از بروز جوش‌های هورمونی موثر هستند. این محصولات حاوی اتینیل استرادیول، دروسپیرنون، نورگستیمیت و نوراتیندرون هستند. این ترکیبات در کنار هم هورمون‌های بدن‌تان را متعادل می‌کنند و از بروز جوش‌های هورمونی جلوگیری می‌کنند.

3- کمپرس گرم

قرار دادن کمپرس گرم بر روی ناحیه جوش دار صورت درمانی دیگر برای این جوش‌های مزاحم است. گرما باعث افزایش گردش خون این ناحیه می‌شود و باعث می‌شود خون باکتری‌های و مواد زائی را از این ناحیه صورت بگیرد و دفع کند.

  • 1 قاشق چایخوری نمک را در 2 فنجان آب گرم حل کنید. یک پارچه تمیز را به این محلول آغشته کنید و سپس آب اضافی آن را بگیرید.
  • این پارچه را برای 10 دقیقه بر روی جوش‌های صورت‌تان قرار دهید. زمانی که پارچه سرد شد، یک پارچه جدید را بر روی صورت‌تان قرار دهید.
  • از این درمان چند بار در روز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید به جای این روش از چای کیسه‌ای گرم به عنوان کمپرس گرم استفاده کنید. تانن موجود در چای باعث کاهش التهاب صورت خواهد شد.

4- روغن درخت چای

این روغن دارویی یک ضد التهاب و تمیز کننده صورت قوی است.

  • 2 تا 3 قطره روغن درخت چای را در 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. یک پنبه را به این مخلوط آغشته کنید و بر روی جوش‌های صورت‌تان بکشید. اجازه دهید این روغن 10 دقیقه روی پوست‌تان بماند. سپس پوست‌تان را با آب ولرم بشویید و یک مرطوب کنند ملایم بزنید. از این درمان 3 بار در روز استفاده کنید.

احتیاط: قبل از زدن این روغن روی پوست، آن را بر روی پوست قسمت داخلی بازو‌تان امتحان کنید تا مطمئن شوید در شما حساسیت ایجاد نمی‌کند.

5- چای سبز

چای سبز التهاب صورت را کم می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در آن کمک می‌کنند تا پوستی سالم و شفاف داشته باشید.

برای استفاده موضعی:

  • یک چهارم فنجان چای سبز تازه دم کرده و یک چهارم فنجان آب را با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک پنبه این مخلوط را بر روی جوش‌هاتان بزنید. اجازه دهید تا برای 15 دقیقه بر روی صورت‌تان بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید. از این درمان 2 بار در روز، تا زمانی استفاده کنید که نتیجه دلخواه را بگیرید.
  • همچنین می‌توانید از لوسیون‌ها و ژل‌هایی که محتوی حداقل 2 درصد چای سبز هستند استفاده کنید.

برای استفاده خوراکی:

  • در طول روز چند فنجان چای سبز بنوشید تا جوش‌ها هورمونی‌تان درمان شوند.

6- زرد چوبه

برای رها شدن از مشکلات پوستی، دست به دامن زردچوبه شوید. این ماده غایی فوق العاده التهاب و درد جوش‌ها را کاهش می‌دهد و به علاوه از بروز آنها جلوگیری می‌کند.

برای استفاده موضعی:

  • مقداری آب به 1 تا 2 قاشق چایخوری پودر زرد چوبه اضافه کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را بر روی جوش‌هاتان بمالید و آن را برای 1 ساعت نگه دارید. سپس آن را پاک کنید و بشویید. از این درمان 1 بار در روز استفاده کنید.

برای استفاده خوراکی:

  • برای رهایی از التهاب یک دوم قاشق چایخوری زرد چوبه را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید و آن را بنوشید. از این درمان 2 بار در روز استفاده کنید.

7- استرس‌تان را کنترل کنید

برای اینکه صورت‌تان را زیبا نگه دارید و هورمون‌های بدن‌تان در حدی متناسب بمانند، باید استرس‌تان را کنترل کنید و آن را از بین ببرید.

برای این منظور می‌توانید موزیک گوش  کنید، یوگا کنید، ورزش کنید، مدیتیشن انجام دهید و یا سرگرمی جدیدی برای خود پیدا کنید که استرس‌تان را کاهش دهد.

8- کرم‌های رتینوئید

اگر جوش‌های هورمونی‌تان در حد متعادلی هستند، می‌توانید از کرم‌ها و ژل‌های رتینوئیدی به طور موضعی استفاده کنید. در حقیقت متخصصان پوست این کرم‌ها را به عنوان قدم اول در معالجه جوش‌ها و التهابات کم تا متوسط، در نظر می‌گیرند. رتینوئید از مشتقات ویتامین A است و می‌تواند در درمان جوش، جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری کند. محصولات رتینوئیدی زیادی هستند که می‌توانید بدون نسخه پزشک آنها را از داروخانه‌ها تهیه کنید؛ اما در هر صورت بهتر است قبل از استفاده از آنها نزد پزشک بروید و تجویز او را ببینید.

9- آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسید هم درمانی دیگر برای مبارزه با جوش‌های هورمونی است. این ماده به باز شدن منافذ پوست و برداشتن سلول‌های مرده از سطح آن کمک می‌کند و به علاوه باعث می‌شود جای جوش‌ها از بین برود.

آلفا هیدروکسی اسید در خیلی از کرم‌ها و محصولات پوستی بدون نیاز به نسخه پزشک یافت می‌شود، اما می‌توان آن را در سرکه سیب هم یافت.

  • برای استفاده موضعی: مقداری مساوی سرکه سیب طبیعی و خالص را با آب مخلوط کنید. مقداری عسل به آن اضافه کنید. آن را بر روی جوش‌های صورت‌تان بمالید. اجازه دهید برای 15 دقیقه بر روی پوست‌تان بماند سپس آن را بشویید. از این درمان 1 بار در روز استفاده کنید.
  • برای استفاده خوراکی: 1 تا 2 قاشق چایخوری سرکه سیب خالص و ارگانیک را با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را بنوشید. از این درمان 2 بار در روز استفاده کنید تا هم جوش‌هاتان بهبود یابد و هم به طور کلی سالم بمانید.

10- رژیم غذایی‌تان را عوض کنید

رژیم غذایی نقشی اساسی در زیبایی صورت و در کل سلامت بدن بازی می‌کند. اگر از جوش‌های هورمونی رنج می‌برید، تغییرات کوچکی در رژیم غذایی‌تان می‌تواند این مشکل را از میان ببرد.

  • بیشتر از غذاهایی با پایه گیاهی استفاده کنید، غذاهایی که آنتی اکسیدان زیادی دارند. این غذاها التهابات بدن را کاهش می دهند و پوست را صاف می‌کنند. سبزیجات و میوه‌های بیشتری در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.
  • از غذاهایی که حاوی امگا 3 و اسیدهای چرب مفید هستند، مانند ماهی و آجیل‌ها بیشتر استفاده کنید.
  • از خوراکی‌های قندی، گوشت قرمز، لبنیات و کربوهیدرات‌های فراوری شده کمتر استفاده کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان