آلمان که یکی از پیشروترین کشورهای تولید کننده خودرو است، در نظر دارد تا سال 2030 حدود 25 درصد از خودروهای حاضر در خیابان های خود را به پیشرانه های سبز برقی تجهیز کند. این تغییر که از آن با عنوان انقلاب الکتریکی یاد می شود، اگر چه مزایایی دارد اما هزینه هایی را نیز به دنبال خواهد داشت.
اخیرا نتایج یک تحقیق که توسط انستیتوی فرانهوفر (Fraunhofer) با حمایت اتحادیه های تجاری و خودروسازان برجسته انجام شده، نشان می دهد که با گرایش ژرمن ها به سمت خودروهای برقی حداقل 75 هزار شغل در این کشور از بین خواهد رفت. این رقم چنانچه سرعت تغییر از خودروهای درون سوز به سمت نمونه های الکتریکی زیاد باشد، بیشتر نیز خواهد شد.
البته درست است که با تولید مدل های برقی شغل های جدیدی نیز ایجاد می شوند، اما تعداد آنها به مراتب کمتر خواهد بود. دلیل این امرهم ساده است، ساخت یک اتومبیل الکتریکی در مقایسه با نمونه های درون سوز به افراد و 30 درصد زمان کمتری نیاز دارد.
با در نظر گرفتن این مسئله، هم دولت و هم خودروسازان باید به دنبال روشهایی برای حذف یا حفظ شغل های فعلی باشند. طبق یافته های تحقیق فرانهوفر، قطعه سازان کوچک و شرکت های سازنده موتور و گیربکس، متضررین اصلی تولید اتومبیل های برقی خواهند بود.
در مقابل شغل های جدیدی در کارخانههای ساخت باتری و دیگر قطعات الکتریکی مورد نیاز وسایل نقلیه برقی به وجود خواهد آمد. انستیتوی فرانهوفر تعداد این مشاغل را 25000 تخمین زده است.
آقای یورگ هافمن (Jörg Hofmann) مدیرIG Metall بزرگ ترین اتحادیه کارگری آلمان در مصاحبه ای که با خبرنگاران داشته در این باره گفته حتی در صورت انجام اقدامات لازم توسط احزاب، تمامی کارگران در مقابل این انقلاب دوام نخواهند آورد. وی افزوده:
تامین کنندگانی خواهند بود که نخواهند توانست مدل تجاری خود را با نیازها تطبیق دهند، به ویژه آنهایی که در میان شرکت های کوچک و متوسط طبقه بندی می شوند.
به اعتقاد آقای هافمن شرکت های بزرگ تر به منظور تعدیل اثر منفی این انقلاب، مجبور خواهند بود طرح های آموزشی یا بازنشستگی های پیش از موعد به کارکنان خود ارائه دهند. فولکس واگن یکی از این شرکت ها است که به دنبال مقابله با شرایط و بهره برداری از فرصت های پیش آمده در این تغییر گسترده است. این خودروساز آلمانی برنامه های جامعی را برای تولید مدلهای سبز الکتریکی در دهه آینده تدوین کرده است.