ماهان شبکه ایرانیان

زندگی غول‌های ناایمن پشت موانع حقوقی

«برای جلوگیری یا اصلاح مجتمع‌های تجاری ناایمن پایتخت، درخواست‌هایی از سوی شورای شهر تهران به دادگاه‌های پایتخت ارائه شده است»؛

زندگی غول‌های ناایمن پشت موانع حقوقی

«برای جلوگیری یا اصلاح مجتمع‌های تجاری ناایمن پایتخت، درخواست‌هایی از سوی شورای شهر تهران به دادگاه‌های پایتخت ارائه شده است»؛

به گزارش به نقل از همشهری، این خبر را اقبال شاکری، عضو کمیته‌ حقوقی پرونده فاجعه پلاسکو اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ساختمان‌ها و به‌خصوص مجتمع‌های تجاری تهران از نظر ایمنی در حال بررسی هستند و به مرور وضعیت آنها از این نظر مشخص می‌شود، گفت: «مجتمع‌ها براساس یکسری از پارامترها، در رده‌های مختلفی از نظر ایمنی قرار می‌گیرند و در این میان بعضی از آنها، وضعیت بسیار خطرناکی دارند.» رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به همین‌خاطر تأکید کرد که تا حادثه ناگواری رخ نداده است، قوه قضاییه باید در یک‌همکاری تنگاتنگ با مدیریت شهری، تکلیف این ساختمان‌های بسیار خطرناک را مشخص کند.

یک‌غول خطرناک در جنوب بهارستان

اقبال شاکری، رئیس کمیته حقوقی پرونده فاجعه پلاسکو در شورا پیش‌تر از شناسایی 4پاساژ ناایمن در مرکز شهر تهران نیز خبر داده بود. وی اوایل اسفند در هشداری گفت اگر اقدامات فوری در مورد این بناها طی مدت 3ماه صورت نگیرد، نامشان اعلام عمومی خواهد شد. وی در عین حال، بیان کرد که البته اعلام عمومی بناهای خطرساز، آخرین تصمیمی است که در مورد آنها می‌توان گرفت و همچنین نیاز به مصوبه شورای شهر تهران در این زمینه دارد.

با وجود این، شاکری در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران، از موقعیت مکانی یک مجتمع تجاری ناایمن پرده برداشت. طبق اطلاعاتی که او به همشهری داده، این مجتمع 3طبقه در ضلع جنوبی میدان بهارستان قرار دارد و دارای 5هزار مترمربع زیربناست. مشکل اصلی این ساختمان به تغییر کاربری انبار زیرزمین آن برمی‌گردد؛

گزارشی که در سال95 به شورای شهر تهران و کمیسیون ماده 100شهرداری رسیده، نشان می‌دهد که براساس این تغییرکاربری خطرساز، حدود 40واحد تجاری احداث شده است. به همین دلیل، مالکان تعدادی از مغازه‌ها برای برداشتن سقف زیرزمین وکیل گرفته‌اند. اگرچه آنها شکایت خود را به دادگاه قضایی پزشکی نیز برای اعلام مشکلات بهداشتی برده‌اند و جالب اینکه بازرس وزارت بهداشت مشکلات موجود را تأیید کرده است. آنطور که اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران عنوان کرد، رأی کمیسیون ماده100 هم تخریب و اصلاح اقدامات صورت گرفته، است و همکاری فوری دادگاه برای جلوگیری از حوادث احتمالی ضروری به‌نظر می‌رسد.

زیرزمین‌های تجاری خلاف است

تغییر کاربری زیرزمین‌های تجاری فقط به مجتمع تجاری میدان بهارستان برنمی‌گردد. در این میان مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران برخلاف بودن زیرزمین‌های تجاری تأکید کرده و گفته است: «در چند سالی که من عضو کمیسیون ماده 5بودم در هیچ جا اجازه ندادیم که پاساژ‌ها زیر زمین تجاری درست کنند چراکه علاوه بر مباحث فنی از نظر اخلاقی هم مشکل ایجاد می‌شد.»

پاساژ آزاد واقع در خیابان جمهوری، نرسیده به چهارراه امیراکرم نمونه دیگری از تغییر کاربری طبقه زیرزمین مجتمع‌های تجاری به‌حساب می‌آید. این بنا، با قدمت بیش از 46سال، اکنون وضعیت اسفناکی دارد؛ چنان‌که مغازه‌داران و کارشناسان دادستانی تهران بارها هشدار داده‌اند فقط کافی است تا در پی رخداد اتفاقی کوچک مثل ترکیدگی انشعاب آب، فاجعه‌ای بس جبران ناپذیر رخ دهد، چراکه گودبرداری در طبقه زیرزمین این پاساژ برای احداث 51مغازه، لرزه را به اندام و چهارستون ساختمان انداخته است.

ریزش بخشی از دیوارها و سقف‌ مشاعات، لرزش‌های گاه و بی‌گاه در این ساختمان قدیمی را نشان می‌دهد. جالب اینجاست که شهرداری منطقه 11بارها هشدارهای لازم را به مالک آن داده است. به‌طور مثال در تاریخ دهم مرداد‌ماه سال94 در اخطاریه‌ای از مالک خواسته با توجه به رد شکایتش در شعبه32 دیوان عدالت اداری، نسبت به اجرای آرای کمیسیون ماده100 برای تخریب و اصلاح اقدامات غیراصولی اقدام کند با این حال، به‌خاطر مشکلات قضایی شهرداری هنوز نتوانسته به بی‌اعتنایی مالک پاسخ جدی دهد.

شهرداری‌های مناطق بناهای ناایمن را سریع‌تر شناسایی کنند

پس از فاجعه پلاسکو، رئیس‌جمهور، فرمان تشکیل کمیته‌ای را برای پیگیری علل این حادثه صادر کرد. براساس زمانبندی 3ماهه اعلام شده، این کمیته باید روز 9فروردین‌ماه96، گزارش خود را ارائه کند. البته به‌خاطر تعطیلات نوروزی بعید به‌نظر می‌رسد که گزارش، اعلام عمومی شود. از سوی دیگر هم وزارت کشور که کمیته‌ شناسایی بناهای ناایمن را تشکیل داده، هنوز گزارش رسمی را ارائه نکرده است.

اگرچه قرار بود تا پایان بهمن‌ماه شناسایی بناهای ناایمن به اتمام رسیده و اعلام شوند. در این بین، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران نیز با انتقاد از اینکه به‌رغم گذشت 2‌ماه از حادثه، هنوز حتی یک گزارش اولیه توسط کمیته حقیقت‌یاب حادثه پلاسکو شورا ارائه نشده است، علت ابتر ماندن کمیته حقیقت یاب پلاسکو را مشکلات حقوقی دانست. به گفته وی مصوبات شورا مطابق آیین‌نامه با تأیید فرمانداری، منشأ تصمیم و عمل در ابعاد ماموریت مدیریت شهری است و مصوبه هیچ تشکل دیگری مورد ارزیابی فرمانداری قرار نخواهد گرفت. با این حال چمران، رئیس شورای شهر از شهرداران مناطق خواسته تا هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی بناهای ناایمن منطقه خود اقدام کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان