به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دومین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی سبز برای آینده پایدار که امروز در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، اظهار داشت: برنامههای بسیار زیادی از طریق ساز و کارهای مدیریتی همچون کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در حال پیگیری و انجام است.
وی افزود: همکاری های زیادی با دستگاه های مرتبط از جمله معاونت اجرایی ریاست جمهوری برای جلب همکاری بانک ها در حوزه مقابله با آلودگی هوا به ویژه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در حال انجام است.
ابتکار تأکید کرد: در حال حاضر در حوزه سیاستگذاری آلودگی هوا عقب نیستیم.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به زودی 10 میلیون موبایل به عنوان پسماند خواهیم داشت، افزود: باید با استفاده از فن آوری های روز دنیا آنها را جمع آوری و بازیافت کنیم.
ابتکار بیان داشت: صندوق ملی محیط زیست شتاب دهنده تکنولوژی و فناوری سبز محسوب می شود و توسعه این امر نیز به اشتغال جامعه کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به عدم مدیریت مصرف انرژی در ساختمانهای مسکونی، اداری، دولتی، تجاری، صنایع و نیروگاهها، گفت: با به کار بستن فناوریهای نوین میتوانیم هم میزان مصرف را بهینه کنیم و هم در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در تهران فقط 2 میلیون مشعل وجود دارد که میتواند آلایندگی داشته و بر میزان آلودگی هوا بیفزاید.
ابتکار با اشاره به مطرح شدن جهانی گازهای گلخانهای، افزود: دولت و مجلس هم در این راستا توافقنامه پاریس را تصویب کرده اند تا همگام با جامعه جهانی پیش رویم.
وی ادامه داد: براساس توافق پاریس باید 4 درصد با رشد 8 درصدی غیرمشروط و 8 درصد به شرط برداشته شدن تحریم ها از انتشار گازهای گلخانهای بکاهیم که انجام این کار نیازمند داشتن فناوریهای روز است که موفقیت برجام در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است.
معاون رئیس جمهور بیان داشت: ما کشوری نیازمند توسعه در بخش صنعت، انرژی و در حوزه نفت و گاز هستیم، توسعه برای ما اولویت دارد و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.
وی ادامه داد: باید در این مسیر حفظ محیط زیست را بخشی از مسئله بدانیم و در تفکر علمی، مدیریتی و سیاستگذاری خود آن را به صورت جدی مد نظر قرار دهیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاید در گذشته این طور فکر می کردیم که باید نگاه جداگانهای به مهندسی و محیط زیست داشته باشیم، اما امروزه این تفکر تغییر کرده و سیاستگذاران به این نتیجه رسیدند که توسعه باید در کنار حفظ محیط زیست انجام شود.
ابتکار گفت: کشور چین نمونه بارز اندیشه مهندسی جدا و محیط زیست جدا است. امروزه چین در زمینه اقتصاد رتبه بسیار خوبی در جهان دارد و از یک کشور در حال توسعه به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی تبدیل شده است؛ اما با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: امروزه میزان شاخص آلودگی هوا در برخی از شهرهای چین به بالای 300 ppm رسیده و در شهر پکن در برخی از روزها این شاخص به 500 هم می رسد.
ابتکار افزود: دولت چین پیش بینی میکند که برای گذر از این مرحله و رسیدن به هوای پاک باید 900 میلیارد دلار هزینه کند.
وی تاکید کرد: ما باید از این تجربیات عبرت بگیریم و در مسیر درست توسعه همگام با دانش روز و فرهنگ بومی و دینی خود حرکت کنیم.
ابتکار بیان داشت: امروز 500 میلیون نفر در چین در معرض آلودگی شدید هوا قرار دارند در حالی که در تهران حداکثر در بدترین شرایط شاخص آلودگی به 160 ppm می رسد ؛ از سال 1392 که دولت برنامههای کاهش آلودگی هوا اعم از حذف بنزین پتروشیمی، توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و کاهش گوگرد گازوئیل از هفت هزار ppb به کمتر از 100 ppb را آغاز کرده است آلودگی هوا رو به کاهش است.
معاون رئیس جمهوری تأکید کرد: همچنین اگر خودرویی با استاندارد یورو 4 تولید نشود، اجازه شماره گذاری به آن نخواهیم داد.
ابتکار گفت: باید نگاهمان نسبت به توسعه و محیط زیست اصلاح شود که خوشبختانه این نگاه در سیاست های ابلاغی نظام در زمینه محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری سال گذشته ابلاغ شد، به طور کامل دیده شده است، در واقع نقشه راه برای کشور ترسیم شد.
وی ادامه داد: در نگاه دولت هم مسئله سازگاری توسعه کشور با محیط زیست و نگرش توسعه پایدار دیده شده که در این زمینه همگرایی خوبی بین مجلس و دولت به وجود آمده است.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به این که تصویب قانون هوای پاک آخرین مراحل خود را در مجلس می گذراند، گفت: برای داشتن هوای سالم و همزمان توسعه، نیازمند یک برنامه فرابخشی میان سازمان ها و نهادهای مختلف در کشور هستیم و دولت گام های خوبی در این زمینه برداشته است، همچنین استفاده از تجربیات جهانی نیز در دستور کار قرار دارد.
ابتکار ادامه داد: برای هشت کلانشهر کشور که بحران آلودگی هوا دارند برنامه ای خاص خودشان برای کاهش آلودگی تعریف شده و اکنون با همکاری دانشگاه ها در حال بازنگری برخی از آنها هستیم تا منطبق با سیاهه انتشار منتشر شوند.