فرادید؛ افت و خیر
قیمت خودروهای تولید داخل در کنار افزایش قیمت خودروهای وارداتی باعث شده تا بی ثباتی تنها ریتمی باشد که از بازار خودرو شنیده میشود. کارشناسان که از ماهها قبل با هشدار نسبت به تبعات تصمیمات اشتباه سیاستگذاران اقتصادی، نسبت به کاهش تیراژ تولید خودرو و نیز افول روند روبه رشد حاکم بر بازار خودرو هشدار میدادند حالا همگی متفقالقول میگویند تصمیمات اشتباه دولتی در فاصله یک ماه مانده به آغاز تحریمها میتواند اثرات حمله ترامپ به اقتصاد ایران را تشدید کند.
به گزارش فرادید، مصداق بارز این ادعا نیز کاهش تولید خودرو در خرداد ماه 97 است که با کاهشی حدودا 20 درصدی زنگ خطر را برای یکی از موتورهای اقتصاد ایران به صدا درآورده است. بازخورد اولیه انتشار خبر کاهش تولید خودرو در روز گذشته، احتمال تاثیرگذاری تحریمهای آمریکا روی صنعت خودرو ایران بود، با این حال فعالان این بخش و نیز کارشناسان حوزه خودرو عمیقا معتقدند کاهش تیراژ تولید خودرو در ماه خرداد 97 به دلیل تاثیر تحریمها نبوده و ریشههای دیگری دارد. اینجا در یک گفتگوی کوتاه با مازیار بیگ لو سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران و نیز فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو دلایل این کاهش تولید را بررسی کرده و احتمالات مختلف در خصوص ا
فزایش دوباره قیمتها را بررسی میکنیم.
مازیار بیگلو: تحریمهای داخلی را برداریم، ضربه نمیخوریم«ماهیت کاهش تولید خودرو در خردادماه 97 اساسا ربطی به تحریمهای آمریکا نداشته و ریشه داخلی دارد.»
مازیار بیگلو عضو ارشد انجمن قطعهسازان در گفتگو با فرادید ضمن اشاره به چرایی افت 19.6 درصدی تولید خودرو در خردادماه امسال میگوید: «میزان تعطیلات رسمی در خردادماه زیاد بود و همین عامل باعث شد تا خطوط تولید بخوابند و تولیدی رقم نخورد. در عین حال کارشکنی یا شاید کژکاری نهادهای اقتصادی دولتی مثل بانک مرکزی و گمرک باعث شده تا برخی از مواد اولیه مورد نیاز در صنعت خودرو که اساسا در ایران مشابه داخلی ندارند، به موقع به تولیدکننده نرسد و محصول نهایی ناقص شود. قطعات بسیاری هماینک در گمرک انبار شده که متاسفانه با کملطفی گمرک، به دست قطعهساز نرسیده و چرخه تولید خودرو را معیوب کرده است.»
بیگلو دبیر انجمن قطعهسازان با اشاره به مشکلاتی که دولت در حوزه ارزی برای تولیدکنندگان به وجود آورده به فرادید گفت: «در شرایطی که روال کار جهت وارد کردن مواد مورد نیاز بخش تولید جهت ادامه حیات بایستی تسهیل شود، بانک مرکزی با عدم پاسخگویی شفاف و یا عدم همکاری با قطعهسازان خودرو چرخه تولید خودرو را معیوب کردهاند. در مواردی معدودی ما نیاز به نفوذ نهادهای دولتی در روابط مالی خارجی داریم که کمتر کمکی از سوی دولت میبینیم، اما حتی آنجا که ما مشکلات را به طور کامل در خارج از کشور حل کردهایم متاسفانه عدم تخصیص به موقع ارز یا اعتبار به قطعهسازان موجب شده بسیاری از خطوط تولید با کاهش تولید و یا مواجه شوند.»
بیشتر بخوانید : رشد تولید خودرو منفی شد
بیگلو همچینین درخصوص میزان اثر تحریمهای آمریکا روی صنعت خودرو که از 15 مرداد 97 اجرایی میشوند نیز گفت: «فکر میکنم با توجه به توان بخش داخلی و کلیت محصولاتی که در ایران تولید میشوند مشکلی از ناحیه تحریمها سراغ صنعت خودرو ایران بیاید خاصه اینکه این بار اروپا هم همراه ایران است و تمایل دارد به قتصاد ایران کمک کند. متاسفانه، اما تحریمهای داخلی و مشکلات بخش خصوصی با دولت که به طور خاص در گمرک و بانک مرکزی وضعیت حادی دارند، میتواند هر لحظه صنعت خودرو را با چالشهای جدیدی روبرو سازد.»
فربد زاوه: منتشر افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی باشیم«فشار تقاضا قطعا میتواند قیمت محصولات مونتاژ داخل را که مجبورند در شرایط ممنوعیت واردات، بار خریداران محصولات وارداتی را هم به دوش کشند، افزایش دهد.» این مهمترین بخش از صحبتهای
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو است که نسبت به بروز دوباره گرانی در بازار خودرو هشدار داد.
زاوه با رد شایعه تاثیر تحریمها در این آمار میگوید: «تاثیر تحریمهای آمریکا روی صنعت خودرو ایران را باید با یک فاصله 3 ماهه در آبان ماه 97 انتشار کشید. ما نباید درخصوص آمار تولید خودروسازان در خردادماه 97 خیلی بدبینانه نگاه کنیم. از آنجا که پرداختها برای قطعات و مواد وارداتی دخیل در تولید خردادماه در اسفند 97 پرداخت شده، بحث تاثیر تحریمها روی تولید خودرو فعلا منتفی است و عوامل داخلی در این کاهش دخیل هستند. البته چنین اتفاقاتی در سالهای اخیر مشابه داشته و امسال هم به دلیل اعتصابات کامیونداران که نقل و انتقال قطعه و مواد را کاهش داد، و نیز افزایش میزان تعطیلات مجموعا شاهد کاهش تولید خودرو بودهایم.»
زاوه درخصوص آینده بازار خودرو و احتمال افزایش دوباره قیمت هم به فرادید میگوید: «فکر نمیکنم حتی با بازگشت تحریمها هم خودروهای پرتیراژ بیش از این افزایش قیمت داشته باشند، اما احتمالا محصولات مدرنتر و خاصه نمونههای مونتاژی افزایش قیمت را تجربه میکنند. مخصوصا اینکه با توجه به هجوم خریداران خودروهای وارداتی که عمدتا قدرت خرید بالاتری نسبت به خریداران عادی محصولات مونتاژی دارند، شانس افزایش قیمت زیاد است.»