احتمالا به این دلیل که بخشش کار سختی است، به خصوص وقتی برخی کارها به نظر لایق بخشش نیستند. ولی این کار سخت، ارزشش را دارد. دهه‌ها مطالعات در حیطه روانشناسی مثبت، به این نتیجه منتهی شده که بخشش، به افسردگی، اضطراب و اثرات استرس پس از حادثه کمک می‌کند. بخشش، ایجاد آرامش می‌کند و حتی سلامت فیزیکی را بهبود می‌بخشد. چگونه؟ به این دلیل که بخشش، به معنای این نیست که طرف مقابل حس خوبی راجع به کار غلط خود پیدا کند. بخشش، باری که این اشتباهات روی شانه شما گذاشته است را برمی‌دارد. طبق نتایج مطالعاتی که در ژورنال روانشناسی جامعه و دانش شخصیت انجام شد، 160 شرکت کننده به 3 گروه تقسیم شدند. یک گروه راجع به موقعیتی که آزارشان داد ولی شخص خاطی را بخشیدند صحبت کردند. گروه دیگری راجع به شرایطی نوشتند که شخص خاطی را نبخشیده‌اند. و گروه شاهدی راجع به یک ارتباط معمولی بین دو دوست نوشتند. همه این اشخاص تست سلامت فیزیکی را گذراندند و تا جایی که می‌توانستند، 5 بار پریدند. اشخاصی که درمورد بخشش نوشته بودند، بیشتر از دیگران پریدند.

این 4 روش را برای یادگیری بخشش و فراموش کردن به خاطر بسپارید.

 

1-کشف کنید.

با خودتان راجع به عصبانیت و ناراحتیتان صادق باشید و میزان صدمه‌ای که خورده‌اید را بررسی کنید. اگر والدینتان باعث شدند در کودکی و نوجوانی احساس ناکافی بودن بکنید، آیا هنوز اعتماد به نفس شما تحت تاثیر آن قرار گرفته است؟ آیا از طرق نامناسب به دنبال عشق و تصدیق شدن می‌گردید؟

 

2-تصمیم بگیرید.

باید فعالانه تصمیم بگیرید شخص خاطی را ببخشید و از رفتارهای انتقام جویانه خود دست بکشید. اگر همکارتان ایده شما را دزدیده است، و پس از آن در هیچ پروژه‌ای اسم او را درج نمی‌کنید، وقت آن رسیده است که تاکتیک خود را تغییر دهید. منفی گرایی و عصبانیت هیچ فایده‌ای ندارند.

 

3-تلاش کنید.

فهمیدن و همدلی کردن با کسی که به شما آزار رسانده نیازمند زحمت کشیدن است. از خود چند سوال بپرسید: زندگی این شخص در حین کودکی چطور بوده است؟ چه زخم‌های روانی را هنوز دارد؟ چه فشارها و استرس‌هایی زمانی که شما را ناراحت و عصبانی کرد روی او بود؟ سپس به هدیه کوچکی که می‌توانید به او بدهید فکر کنید. می‌تواند یک لبخند، دست دادن، تلفن زدن یا نشان دادن تحمل بیشتر در حضور او باشد. به خاطر داشته باشید که بخشش و آشتی کردن یکسان نیستند. اگر در هر گونه رابطه سمی بوده‌اید، بخشش شما باید از راه دور باشد.

 

4-تفکر کنید.

در تجربه‌ای که کردید، به دنبال معنا و هدف بگردید. چگونه می‌توانید به دیگران هم کمک کنید؟ اگر مثلا قربانی تبعیض نژادی بوده‌اید، ممکن است تصمیم بگیرید در زمینه حقوق شهروندی فعال‌تر باشید. با آسودگی روانی که همراه بخشش می‌آید، درک می‌کنید که با هدیه کردن بخشش، سخاوت و محبت، خود ما التیام داده می‌شویم.