نگاهی به باشکوه ترین مساجد جهان

مسجد به معنای محل سجده (سجده گاه) یکی ار مکان‌های مقدس اسلامی است و به محلی اطلاق می‌شود که جایگاه عبادت و خضوع در برابر خالق بی همتا است.

مسجد به معنای محل سجده (سجده گاه) یکی ار مکان‌های مقدس اسلامی است و به محلی اطلاق می‌شود که جایگاه عبادت و خضوع در برابر خالق بی همتا است.

مهم ترین نقش #مسجد، ایجاد اتحاد و هماهنگی میان مسلمانان و محلی برای عبادت های دسته جمعی و فردی مسلمانان، در زمینی پاک و مطهر و بدون هرگونه آلودگی ساخته می شود.

انسان ناپاک اجازه ورود به داخل مسجد را ندارد. قرآن کتاب مقدس مسلمانان، مسجد را نیایشگاه خداوند می نامد. در اکثر کشور ها مساجدی بی شمار  باشکوه و زیبایی توسط معماران برجسته و ماهر دنیا ساخته شده که شکوه و جلال آن ها بسیار خیره کننده است.

کارناوال تعدادی از این مساجد را به دوستان خود معرفی می کند.

مسجدالحرام

1) مسجدالحرام

مهم‌ترین مسجد تاریخ اسلام، با 350 هزار مترمربع و بزرگ‌ترین مسجد جهان #مسجدالحرام است که محوطه ای است در اطراف خانه کعبه در عربستان.

در ابتدا تنها خانه کعبه بود که حضرت ابراهیم آن را به امر الهی بنا نهاد. در زمان پیامبر اسلام(ص) نیز دور این محوطه مسجدی وجود نداشت تا اینکه در زمان خلافت عمر، وسعت آن افزوده شد و دورتا دور آن دیواری کشیدند. 

مسجدالحرام امروزی در قرن شانزدهم میلادی ساخته شد و دارای 9 مناره است. این مسجد تا به امروز در حال توسعه است و در آینده تا یک میلیون نفر را پذیرا خواهد بود.

مسجد الحرام
مسجد الحرام
مسجد الحرام

2) مسجد النبی مدینه

این مسجد با ورود حضرت محمد(ص)،به مدینه در عربستان پایه‌گذاری شد. #مسجدالنبی را مسجد نبوی یا مسجد پیغمبر نیز می‌نامند، دومین مسجد مقدس مسلمانان جهان و از مهم‌ترین زیارتگاه‌های مسلمانان است.

آرامگاه پیامبر اسلام در این مسجد قرار دارد. مسجدالنبی در سال نخست هجری ساخته شده و گلدسته‌هایی به ارتفاع 105 متردارد.

مسجد النبی مدینه
مسجد النبی مدینه
مسجد النبی مدینه

3) مسجدالاقصی

پس از مسجدالحرام در مکه و مسجدالنبی در مدینه سومین مسجد مهم مسلمانان جهان، #مسجدالاقصی می باشد.

این مسجد با گنبدی تقریبا سبز رنگ در جنوب شرقی اورشلیم واقع شده و دارای 5 هزار مکان عبادت است اما جزو مساجد بزرگ جهان محسوب نمی شود، به خاطر گنبد زیبا و تاریخی آن، بسیار پراهمیت و باشکوه است.

 مسجدالقصی توسط عبدالملک مروان بنا نهاده شد، بعد از آن در دوره های مختلف آسیب دیده و دوباره بازسازی شده است.

مسجدالاقصی
مسجدالاقصی

4) مسجد احمد قدیروف در گروزنی

این مسجد در گروزنی مرکز جمهوری خودمختار چچن واقع شده است و به نام احمد قدیروف مفتی سابق و رئیس جمهوری پیشین چچن نامگذاری شده، او در سال 2004 در جریان حمله‌ای کشته شد.

این مسجد توسط کارفرمایانی از کشور ترکیه ساخته و در سال 2008 افتتاح شد. بنای آن در مقابل زلزله مقاوم است.

مسجد احمد قدیروف در گروزنی
مسجد احمد قدیروف در گروزنی

5) مسجد شهر رم

این مسجد با 30 هزار مترمربع مساحت در شهر رم قرار دارد و مرکز فرهنگ اسلامی در ایتالیا می باشد و خدمات فرهنگی و اجتماعی فراوانی در اختیار مسلمانان سنی و شیعه این کشور قرار می‌دهد.

ساخت این مسجد بیش از 10 سال به طول انجامید و سرانجام در سال 1995 افتتاح شد.

مسجد شهر رم
مسجد شهر رم
مسجد شهر رم

6) مسجد حسن دوم در کازابلانکا

در شهر کازابلانکا در ساحل اقیانوس اطلس به مناسبت شصتمین سالگرد تولد پادشاه پیشین مراکش، مسجدی با نام او ساخته و در سال 1993 افتتاح شد.

مناره‌های آن با ارتفاع 210 متر در جهان اسلام بی‌نظیرند، مسجد مساحت چندان وسیعی ندارد.

مسجد حسن دوم در کازابلانکا
مسجد حسن دوم در کازابلانکا

7) مسجد گل شریف در قازان

این مسجد در کنار کلیسای جامع مسیحیان تاتارستان قرار دارد و نمادی از نزدیکی و ارتباط فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان در این منطقه از جهان است.

نام آن، یاداور آخرین امام جماعت قازان پیش از فتح روسیه است.

ساخت این مسجد 9 سال به طول انجامید و در سال 2005 میلادی افتتاح شد.

مسجد گل شریف در قازان
مسجد گل شریف در قازان

8) مسجد شیخ زاید در ابوظبی

نام کامل این مسجد “الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان”، بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات است که در همین مسجد دفن شده ‌است.

مسجد در سال 2007 میلادی با گنبدی به قطر 32 مترساخته شد و در حال حاضر هشتمین مسجد بزرگ جهان محسوب می شود. داخل این مسجد بزرگترین فرش جهان به مساحت حدود 5‌ هزار مترمربع گسترده شده و به دست هنرمندان ایرانی بافته شده است.

مسجد شیخ زاید در ابوظبی
مسجد شیخ زاید در ابوظبی
مسجد شیخ زاید در ابوظبی
مسجد شیخ زاید در ابوظبی

9) مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو بزرگترین مسجد جامع در اروپا است. مساحت آن حدود 20 هزار مترمربع و در 6 طبقه، دارای 7 گلدسته و گنبد و مناره‌هایی با ارتفاع بیش از 70 متر که از دورترین نقاط شهر نیز قابل رؤیت هستند، و ظرفیت آن 10هزار نفر در درون و دست‌ کم 10هزار نفر در حیاط می باشد.

در مراسم گشایش این مسجد جامع ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان، محمود عباس، نماینده ایران و کشورهای مسلمان‌ نشین فدراسیون روسیه حضور داشتند.

مسجد جامع مسکو
مسجد جامع مسکو

10) مسجد تنگه مالاکا

از زیباترین مساجد جهان که در سال 2006 در یک جزیره مصنوعی در مالزی ساخته شد.

این مسجد به طور کامل در سطح آب ساخته شده است و هنگامی که سطح آب بالا می رود به نظر شناور می رسد. زیبایی این مسجد نام آن را به عنوان یک تابلوی هنری پرآوازه ساخته است. 

مسجد تنگه مالاکا
مسجد تنگه مالاکا

11) مسجد سلطان احمد استامبول

این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به “مسجد آبی” نیز شهرت دارد.

در طی سالهای 1609 تا 1619 به دستور سلطان احمد اول بنا شد و پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند.

او در همین مسجد دفن شده‌است. این مسجد تا کلیسای بزرگ مسیحیان با نام ایا صوفیا فاصله کمی دارد.

مسجد سلطان احمد استامبول
مسجد سلطان احمد استامبول

12) مسجد شاه فیصل پاکستان

یکی از بزرگترین و مشهورترین مساجد دنیا که در اسلام آباد پاکستان قرار دارد. ساخت مسجد در سال 1976 توسط سازندگان پاکستان شروع و در سال 1986 به اتمام رسید و به عنوان دانشگاه بین‌المللی اسلامی مورد استفاده قرار گرفت.

مسجد شاه فیصل در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع با گنجایش سیصد هزار نمازگزار ساخته شده است. این مسجد فاقد گنبد است و گنبد آن به شکل چادر طراحی شده است.

مسجد شاه فیصل پاکستان
مسجد شاه فیصل پاکستان
مسجد شاه فیصل پاکستان

سخن کارناوال

این ها تعداد اندکی از مساجد باشکوه ساخته شده در جهان است، مساجد بیشمار زیبا و تحسین برانگیزی در گوشه و کنار این کره خاکی برای عبادت مسلمین ساخته شده است. شما تا به حال این بناها را از نزدیک مشاهده کرده اید؟ نظرتان راجع به معماری و این مساجد چیست ؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر