سرویس فرهنگ و هنر مشرق - ماجرای نیمروز 2 با عنوان «ردخون» کلید خورد. ماجرای نجات عاشقانهای که در عملیات مرصاد اتفاق میافتد و هیجان عجیبی در روایتش دارد و هر آنچه در قسمت اول سبب جذابیت فیلمنامه میشد و با اعمال فشار توسط عضوسابق سوپرحزباللهیِ شورای پروانه نمایش حذف شده بود، در این «رد خون» گنجانده شده است. کمال هم همچنان در پس فتح قلههاست و کارزار این فیلم برای او ناموسیتر از ماجرای کشتن موسی خیابانی است.
در همین زمینه بیشتر بخوانید:
چرا تولید فیلم درباره منافقین در اولویت خواهرزاده رئیس دولت اصلاحات نیست؟
سیانور بهترین فیلم درباره «سازمان مجاهدین» است/ هیچ مدیر فرهنگی متولی ساخت اثری سینمایی درباره« قاتلان خلق» نشده است
تسویه حساب سیاسی با رضوی و مهدویان دهن کجی به گفتمان «فجر» است
مافیای سینمای ایران سی سال اقدام به پاکسازی سینماگران انقلابی کرده است
شاید بتوان گفت که کلیت روایت فیلم صدها برابر جذابتر از قسمت اول شده و البته نکته مهم این است بازهم نباید دنبال نخ واقعیتها در فیلم بود. فیلم روایت هیجانآوری (تریلر) دارد و شاید کمتر فیلم ایرانی را میتوان پیدا کرد که فیلمنامهاش چنین ساختاری داشته باشد. ماجرای نیمروز 2 از حیث دراماتیک هیچ تغییری نکرده و تنها دو شخصیت به قصه اضافه شدهاند که با کمال (هادی حجازیفر) ارتباط پیدا میکنند و ضریب تعلیق و هیجان را در فیلم به شکل عجیبی افزایش میدهند. ماجرای نیمروز 2 قصه نجات یک عشق است، عشقی که حتی ایدئولوژی سرش نمیشود. با توجه به اطلاعاتی که از فضای قصه میتوان کسب کرد، ماجرای نیمروز 2 هیجانانگیزترین فیلم تاریخ سینما درباره سازمان تروریستی مجاهدین خلق خواهد بود.
اما همزمان با کلید خوردن فیلم پروژه دیگری کلید خورده است و درفضای غیر رسمی دائما در حال تکثیر است. طرح این شایعات همزمان با کلید خوردن ماجرای نیمروز 2 کاملا سازمان دهی شده است و قصد طرح کنندگان این شایعات تخریب عوامل سازنده فیلم است تا نتوانند کار خودشان را به درستی انجام دهند یا خللی در روند تولید ایجاد شود و در نهایت پروژه ماجرای نیمروز 2 به انتها نرسد یا در شورای پروانه نمایش دچار مشکلاتی شود. با توجه به اینکه دو نهاد خاص از مخالفان سر سخت فیلم هستند، این اتفاقات طبیعی است. سینمای ایران در 40 سال اخیر به ماجرای منافقین هیچ واکنش تاریخی نشان نداده است و نخواهد داد، چون دستهایی در کار است که مانع انجام این کار میشود. حالا سینماگرانی پیدا شدهاند که با کمترین حمایت دولتی، اقدام به ساخت فیلمهایی خوشساخت درباره سازمان مجاهدین خلق کردهاند و هرگونه تخریب احتمالی عوامل آن که بسیار سازمان یافته و با نیت قبلی است، کاملا طبیعی به نظر میرسد.
باید ماههای پیشرو را به انتظار نشست و دید آیا عوامل «ماجرای نیمروز2» از این میدان مینگذاریشده سفر به دهه 60 به سلامت عبور میکنند یا اتفاقات دیگری در راه است؟