مروری بر عملکرد مدیرسابق «پیام همشهری»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - یادداشت روز

مروری بر عملکرد مدیرسابق «پیام همشهری»

سلیم گودرزی

«یکی از انواع تقسیم‌بندی رسانه‌ها تقسیم آنها به push و pull است. در نوع اول، رسانه، محتوا را به سوی مخاطب سوق می‌دهد، اما در نوع دوم مخاطب به سوی محتوا کشیده می‌شود.

«پیام همشهری» بی‌شک، مصداق بارزی از نوع دوم و بلکه به جرأت می‌توان گفت «نیاز محورترین» رسانه چاپی کشور است. علاوه بر این، حضور گسترده و توأم با مرجعیت این رسانه در همه بنگاه‌ها و مراکز خرد و کلان کسب و کار، جایگاه آن را حتی از رسانه‌ای «مرجع» و «خدمت محور» نیز فراتر برده و به یکی از لوازم ارتباطی زندگی مدرن امروز از قبیل تلفن همراه، خودرو، لپ تاپ و ... تبدیل کرده است.

گواه این ادعا آن که هر شهروند عادی، دست کم بیش از ده‌ها بار در طول هر سال به این رسانه، مراجعه و هر بار علاوه بر تورق، دست کم چند ساعت یا چند 10 دقیقه، آن را به مثابه ابزاری در دست یا دسترس خود نگاه می‌دارد. بخش عمده‌ای از موفقیت‌های این رسانه و دستیابی آن به جایگاه «ملزومیت» در زندگی شهری به مدیریت حرفه‌ای و آینده‌نگر آن در بیش از یک دهه گذشته مربوط است.

سید علاءالدین ظهوریان، از جمله مدیرانی است که تجربه مدیریتی رسانه قابل قبولی را داراست. او در سال 79 به عنوان قائم مقام اجرایی مؤسسه جام جم در ارتقای جایگاه این رسانه به پرشمارگارترین روزنامه کشور و توسعه ناوگان چاپ و توزیع هوشمند آن به ویژه چاپ غیرمتمرکز و همزمان در استان‌ها سهمی غیرقابل انکار داشت.

ظهوریان علاوه بر این، سابقه مدیریت کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه دارد. مسؤولیت او هر چند به سال‌های آغازین دولت نهم مربوط می‌شود، اما اهل رسانه از مدارا، رفق و رواداری، سعه صدر و مشی تعاملی او با خود خاطرات خوشی دارند.

بخشی از این رویکرد ظهوریان در مصاحبه با روزنامه شرق مورخ ٨5/٢/١٨ انعکاس یافته و تیتر شده است؛ آنجا که می‌گوید: «خط قرمز خاصی نداریم جز قانون مطبوعات» و تأکید دارد «نباید از دید تشدید ضعف‌ها به مشکلات نگاه کرد». کسانی که رویکرد دولت‌های نهم و دهم را در قبال کنترل رسانه‌ها و آزادی بیان درک کرده باشند، این صراحت لهجه تؤام با شجاعت ظهوریان در تقلیل خطوط قرمز به قانون را ناشی از مشی و سلیقه مدیریتی وی یافته و با درک مقتضیات و شرایط زمانی قدر خواهند شناخت.

در دوران تصدی سمت مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی توسط وی، علاوه بر نظارت قانونمند و عاری از سیاست زدگی، شاخص‌هایی جدید برای حمایت از رسانه‌ها تعریف و اعمال شد. برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات کشور، نظام پرداخت یارانه رسانه‌ها از اعطای کاغذ به یارانه نقدی تغییر جهت داد و مسیر مفاسد ناشی از دو نرخی بودن کاغذ در بازار مسدود شد.

در دوره‌ای که ظهوریان مدیریت کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی را عهده‌دار بود، برای نخستین بار احزاب سیاسی کشور به شیوه‌ای قاعده‌مند مجوز رسانه گرفتند تا تریبون‌های حزبی از مجاری اطلاع‌رسانی همگانی تفکیک شود. در همین دوران بود که کارت فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و نمایشگاه مطبوعات برای نخستین بار از نمایشگاه کتاب مستقل شد.

ظهوریان به فاصله چند ماه از فراغت از مسؤولیت فوق، به عنوان مدیر عامل «پیام همشهری» سکان این رسانه را در دست گرفت و دامنه نفوذ و اعتبار آن را گسترد.»

به گزارش ایسنا، از چند روز پیش و به دنبال تغییرات ایجاد شده در گروه مجلات و بخش‌های مختلف روزنامه «همشهری»، علاءالدین ظهوریان از مدیران موسسه «همشهری» که در مجموعه «پیام همشهری» حضور داشت، از این مجموعه رفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر