انگور ملایر معیارهای جیاس را برای ثبت جهانی دارد

عضو کمیته راهبردی توسعه ظرفیت جیاس (نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی) ایران گفت: ارتباط تاریخی و معاصر ۲ معیار اصلی جیاس است که انگور ملایر این دو معیار را برای ثبت جهانی دارد.

انگور ملایر معیارهای جیاس را برای ثبت جهانی دارد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «جیاس» یا نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی( GIAHS) در سال 2002 در جریان اجلاس جهانی توسعه پایدار در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، از سوی فائو به عنوان یک ابتکار مشارکتی جهانی برای حفاظت و مدیریت تطبیقی ارائه و از سال 2015 یک ردیف اعتباری ویژه برای آن اختصاص داده شد.

جانعلی بهزاد نسب پنجشنبه شب در ششمین همایش خوشه برتر انگور در دانشگاه ملایر اظهار داشت: تاکنون 52 جیاس در سطح جهان به ثبت رسیده‌ که در این میان کشور چین با داشتن 17 جیاس از سایر کشورها پیشی گرفته است.

وی افزود: در ایران نیز از سال 2014 میلادی وارد عرصه جیاس شدیم که در زمان حاضر جیاس قنات به ثبت رسیده است و پیگیر ثبت 2 جیاس سیستم تولید زعفران گناباد با آب قنات و سیستم تولید انگور و محصولات جانبی آن در ملایر هستیم.

عضو موسسه پژوهش‌ های برنامه‌ ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نماینده ویژه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اواخر مهرماه امسال برای بررسی پرونده ثبت جهانی انگور ملایر عازم این شهرستان است.

بهزاد نسب این بازدید را بسیار حیاتی و تعیین‌ کننده دانست و بیان کرد: با ثبت این برند، باید سیستم کشت سنتی را متناسب با شرایط روز بهبود بخشیم و آنقدر شرایط را به سطح بالا برسانیم تا در همه زمینه‌ ها ارتقا پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه جیاس یک برنامه راهبردی در سطح بین‌المللی است که توسط فائو دنبال می شود، معیشت و امنیت غذایی مردم محلی، سازمان‌ های اجتماعی، تنوع ‌زیستی کشاورزی، دانش و فنون سنتی، چشم ‌انداز بصری بازار و ارزش‌ های فرهنگی را از معیارهای فرعی جیاس عنوان کرد.

بهزاد نسب با بیان اینکه هدف ما در سازمان جیاس رفتن به سمت شناخته شدن میراث کشاورزی ایران در سازمان جهانی فائو است، گفت: در مورد ثبت جهانی انگور ملایر تنها پیگیر برندسازی نیستیم، بلکه افق‌های بزرگتری را نشانه رفته ‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید سیستم کشاورزی سنتی را به‌ روزرسانی کنیم، ادامه داد: با ایجاد پایداری نوین در کشاورزی سنتی و حفظ، ذخیره و تقویت دانش بومی باید روستاها را حفظ کنیم و با تقویت تنوع‌ زیستی در امر کشاورزی و باغداری مانع مهاجرت روستائیان به شهرها شویم.

عضو کمیته راهبردی توسعه ظرفیت جیاس در ایران با اشاره به چهار فرآیند کلی ثبت در این نهاد، خاطرنشان کرد: ثبت انگور ملایر در مرحله سوم جیاس قرار دارد که در بازدید نمایندگان فائو باید تمام توانمندی و پیشینه غنی تولید انگور در این شهرستان به نمایش گذاشته شود.

بهزاد نسب گفت: ثبت جهانی به این معنی نیست که با ثبت آن به یک برند برسیم.

 ششمین همایش ملی خوشه برتر انگور در دومین روز از کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران در دانشگاه ملایر برگزار شد.

در این آیین از بین 240 خوشه برتر انگور، با نظر هیات داوران سه خوشه برتر انتخاب و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به باغداران برگزیده اهدا شد.

ملایر دارای 11 هزار هکتار باغ انگور است که سالانه قادر به تولید بیش از 240 هزار تن انگور و بیش از 40 هزار تن کشمش است که 60 درصد از صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان