ترک سیگار: چطور می‌توانید روزهای سخت اول را تحمل کنید؟

ما در این مطلب می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا اگر تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید، بتوانید با کمترین سختی، هفته‌های اول ترک سیگار را پشت سر بگذارید و در نهایت یک عمر زندگی سالم و بدون سیگار را تجربه کنید.

ترک سیگار: چطور می‌توانید روزهای سخت اول را تحمل کنید؟

ترک سیگار ممکن است از نظر تئوری کاری ساده و راحت‌تر از اعتیاد به انواع مواد مخد دیگر باشد اما در عمل می‌تواند سخت‌ترین کار ممکن باشد. شاید یکی از این دلایل سهولت دسترسی به سیگار و استفاده راحت آن در هر مکان و زمانی باشد.

ما در این مطلب می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا اگر تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید، بتوانید با کمترین سختی، هفته‌های اول ترک سیگار را پشت سر بگذارید و در نهایت یک عمر زندگی سالم و بدون سیگار را تجربه کنید.

 بخورید و بیاشامید

آب خنک را با استفاده از نی بنوشید تا شبیه عمل پک زدن سیگار باشد و بتواند جایگزین آن شود. با این کا ر، دوپامین در بدن ترشح می‌شود. این ماده شیمیایی در آرام کردن و از بین بردن حالات بد مفید است.

خوردن وعده‌های غذایی کوچک نیز به شما کمک می‌کند تا نیاز به سیگار کشیدن را از خود دور کنید. از غذاهای سبک، سالم و کم‌چرب برای چاق نشدن و جلوگیری از افزایش وزن استفاده کنید.

کارهای خوب و پاداشتان را یادداشت کنید

شما خیلی زود از مزایای زندگی بدون سیگار لذت خواهید برد. به محض این که متوجه تغییرات شدید، یک فهرست از تغییرات خوبتان تهیه کنید. این تغییرات ممکن است شامل حفظ کنترل، ذخیره پول، معطر بودن، طعم بهتر غذاها و احساس انرژی بیشتر باشد. وقتی میل به سیگار کشیدن پیدا کردید، نگاهی به فهرست خود بیاندازید تا یادتان بیفتد با ترک سیگار چه چیزهای خوبی را به دست آورده‌اید.

مرتب دندان‌های خود را مسواک بزنید

یکی از فواید فوری ترک سیگار این است که دهان شما مزه بهتر و نفس شما بوی بهتری دارد. بنابراین، مرتب دندان‌های خود را مسواک بزنید. با این کار، کمتر دلتان می‌خواهد سیگار خود را روشن کنید و آن مزه خوب و بوی خوش نفستان از بین برود.

پرهیز از مصرف الکل

نوشیدن الکل یکی از رایج‌ترین کارهایی است که مردم را به سوی کشیدن سیگار سوق می‌دهد. الکل قوه بازدارندگی و پرهیز را در شما از بین می‌برد و شما را در مبادرت به سیگار کشیدن بیشتر تحریک می‌کند. بسیاری از افراد هستند که بین سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی پیوندی جدانشدنی می‌بینند. بنابراین، حتی کمترین جرعه از مشروبات الکلی نیز می‌تواند هوس سیگار کشیدن در شما را بیدار کند.

برای خودتان مناطق سیگار ممنوع! پیدا کنید

وقتی هوس سیگار کشیدن کردید، ‌به مکان‌هایی بروید که در آنجا سیگار کشیدن قدغن است؛ جاهایی مثل سالن سینما، کتابخانه، فروشگاه یا مکان‌هایی از این قبیل. هر چه محیط حواس شما را بیشتر پرت کند، راحت‌تر می‌توانید بر امیال خود غلبه کنید و میل سیگار کشیدن در شما فروکش کند.

دلیلی برای ترک سیگار پیدا کنید

فهرستی از دلایل خود برای ترک سیگار تهیه کنید. این فهرست را همه جا بچسبانید؛ هر جایی مثل آشپزخانه، محل کار، کنار آینه توالت که مدت زمان بیشتری را در آن سپری می‌کنید. فهرست خود را جایی متصل کنید که بتوانید راحت ببینید. برخی از آنهایی که قبلا سیگاری بودند و ترک کرده‌اند بر این عقیده‌اند که چسباندن تصاویری از اعضای خانواده و آنهایی که دوستشان دارید در کنار این فهرست می‌تواند خیلی مفیدتر و انگیزه‌بخش‌تر باشد.

هر روز ورزش کنید

ورزش کردن یکی از اقدامات قدرتمند و مفید در سرکوب میل به سیگار کشیدن است. وقتی ورزش می‌کنید، بدن شما موادی شیمیایی و طبیعی را ترشح می‌کند که در تغییر حال و آرام کردن استرس شما کمک بزرگی هستند. پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انجام فعالیت‌های بدنی است. هر روز چند فعالیت بدنی را امتحان کنید تا برای بیشتر شدن انگیزه به شما کمک کند. علاوه بر این، هر روز، زمان‌هایی را به ورزش اختصاص دهید؛ مخصوصا در اولین ماه بعد از زمان ترک سیگار.

تقویم خود را پر کنید

در طی هفته‌های اولی که این عادت بد را کنار گذاشته‌اید، کارهای زیادی که می‌خواهید یا باید انجام دهید را برنامه‌ریزی کنید. برای غذا خوردن با خانواده یا دوستان خود برنامه‌هایی را ترتیب دهید و سعی کنید از وسوسه سیگار کشیدن به دور باشید. هر چه سرتان شلوغ‌تر باشد، بیشتر حواستان از سیگار کشیدن و میل به انجام این کار پرت می‌شود.

چیز دیگری در دهان خود بگذارید

بخشی از میل به سیگار کشیدن این است که عادت کرده‌اید چیزی در دهانتان باشد. وقتی هوس سیگار کشیدن می‌کنید، به جای سیگار، آدامس‌های بدون شکر بجوید، آبنبات بمکید یا میان وعده و تنقلات سالمی بخورید تا هوس شما سرکوب شود. همیشه همراه خود چیزی برای خوردن داشته باشید. اگر نگران افزایش وزن خود هستید، گزینه‌های کم‌کالری را پیدا کنید؛ چیزهایی مثل میوه و سبزیجات.

یک حامی داشته باشید

از کسی بخواهید که در دوره بحرانی ترک سیگار از شما پشتیبانی کرده و حمایت لازم را برایتان فراهم کند. بهترین انتخاب دوستی می‌تواند باشد که قبلا خودش سیگاری بوده و حالا ترک کرده است. اما هر کس دیگری که تمایل به ترک کردن سیگار در شما داشته باشد نیز می‌تواند به شما کمک کند تا این دوران سخت را پشت سر بگذارید.

مصرف کافئین را به حداقل برسانید

کافئین به برخی افراد کمک می‌کند که صبح‌ها قبراق باشند و زمانی که احساس خستگی کردند نیز هشیار بمانند. اما در برخی افراد نیز بر عکس این قضیه صادق است و ممکن است آنها را دچار استرس، تنش و عصبانیت کند. ترک اعتیاد به نیکوتین می‌تواند این تأثیرات را بهبود ببخشد. اگر کافئین شما را برآشفته و مضطرب می‌کند، با آن خداحافظی کنید یا مصرفش را تا جایی که می‌توانید به حداقل برسانید.

متوجه حالات بد خود باشید

احساسات منفی مانند استرس، خستگی و عصبی شدن از دلایل شایعی است که افراد را به سوی سیگار کشیدن مجدد متمایل می‌کند. حالات بد برای هر کسی ممکن است رخ دهد و در هفته‌های اولی که تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید این حس بیشتر در شما شکل می‌گیرد. راهی برای پرت کردن حواستان و سرگرم شدن پیدا کنید. با دوستان خود بیرون بروید یا کارهایی را انجام دهید که دوست دارید.

از آدم‌های دردسرساز دوری کنید

با این که دوستان و اعضای خانواده می‌توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند و حامی شما باشند اما ممکن است همیشه این طور نباشد. حتی شاید برخی از افراد تهدیدی برای تصمیم شما نسبت به ترک سیگار باشند. شاید برخی از دوستانتان بهترین تلاش‌های شما برای ترک کردن را دست کم بگیرند و سعی کنند آنها را ناچیز و بی‌ارزش جلوه دهند. اگر حس می‌کنید چنین افرادی در زندگی شما وجود دارند، از آنها دوری کنید. اگر ممکن نیست، با آنها صحبت کنید، دلیل اهمیت ترک سیگار از نظر خود را توضیح دهید و از آنها حمایت و پشتیبانی بجویید.

از مسیر اهداف خود خارج نشوید

وقتی دو هفته اول را بتوانید طاقت بیاورید و لب به سیگار نزنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در مسیر یک عمر زندگی بدون نیکوتین هستید. اما باید خودتان را آماده لغزش هم بکنید! یادتان باشد: یک لغزش کوچک به این معنی نیست که شما در تصمیم خود شکست خورده‌اید. باید در نظر بگیرید که چه کار اشتباهی را انجام داده‌اید و کجای مسیر را غلط رفته‌اید. سپس، به راه‌هایی فکر کنید که بتوانید بار دیگر همین وضعیت را مدیریت کنید و سیگار نکشید. پزشک معالج شما می‌تواند به شما کمک کند و شما را در مسیر ترک سیگار یاری رساند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر