قیمت تیبا و ساینا توسط سایپا از سه تا شش میلیون تومان افزایش یافت + جدول

شرکت سایپا در اقدامی غیر قابل پیش بینی  لیست جدید انواع محصولات خود را اعلام کرد. براساس این لیست قیمت سه محصول پراید و تیبا و ساینا بار دیگر افزایش پیدا کرده است

قیمت تیبا و ساینا توسط سایپا از سه تا شش میلیون تومان افزایش یافت + جدول

شرکت سایپا در اقدامی غیر قابل پیش بینی  لیست جدید انواع محصولات خود را اعلام کرد. براساس این لیست قیمت سه محصول پراید و تیبا و ساینا بار دیگر افزایش پیدا کرده است. این درحالیست که قیمت محصولات سایپا در حدود پنج روز قبل افزایش یافته بود و حالا افزایش مجدد قیمت تیبا و قیمت ساینا توسط این خودرو ساز در چنین فاصله زمانی کوتاهی بسیار عجیب به نظر می رسد. به خصوص آنکه قیمت های اعلام شده در جدول تازه منتشر شده از سوی سایپا، نه تنها شامل فاصله 5 درصدی نسبت به قیمت های بازار نمی شود، بلکه حتی به نوعی با قیمت های بازار برابر است.

عجیب تر آنکه در فهرست اعلام شده توسط سایپا، اثری از مدل های اتوماتیک ساینا و کوییک دیده نمی شود که این امر به نوعی می تواند تاییدی بر قطع تولید این خودروها توسط سایپا باشد. ظاهرا تحریم های سنگین اعمال شده بر روی صنعت خودروسازی کشورمان باعث شده تا روند تامین گیربکس CVT تیبا و ساینا اتوماتیک با اخلال جدی مواجه شود.

قیمت تیبا
همانطور که احتمالا می دانید. پلت‌ فرم مورد استفاده در ساینا، کاملا مشابه تیبا است و با کد X200 شناخته می‌شود. سایپا، در سال 1388 از تیبا و پلتفرم X200 رونمایی کرد. از همان ابتدا قرار بود، خودروهای متنوعی بر اساس  X200  ساخته شوند، اما 5 سال طول کشید تا نمونه‌ی هاچبک تیبا، عرضه شود. انتقاد به ایرادات فنی و البته عقب‌ ماندگی پلت‌فرم X200، از همان روزهای اول و هنگام تولید تیبا، شنیده می‌شد؛ اما سایپا به طراحی خود بر اساس همین پلت‌ فرم ادامه داد و 6 سال پس از عرضه‌ی تیبا، در سال 1394 از ساینا رونمایی کرد. به تجربه ثابت شده است؛ خودروسازان ایرانی بر تولید محصولات قدیمی پافشاری می‌کنند و علاوه بر بی‌ب رنامگی برای جایگزینی مدل‌های قدیمی با نمونه‌های جدید، خودرویی جدید بر اساس پلت‌فرم سابق خود به سبد محصولات، اضافه می‌کنند. این روند، برای پلت‌ فرم X200 نیز، وجود دارد و اسفندماه 95، نسخه‌ی هاچبک ساینا با نام کوئیک، رونمایی شد.
طبق معمول خودروهای ایرانی، برای ساینا هم تنها یک نوع پیشرانه قابل سفارش است. این مدل، از همان موتور 1503سی‌سی تیبا استفاده می‌کند تا قدرت 87 اسب بخار در 5300 دور بر دقیقه و گشتاور 128 نیوتن‌متر از 4000 دور بر دقیقه تولید کند. شاید آمار فنی ساینا روی کاغذ، بسیار ناامیدکننده به نظر رسد، اما به دلیل وزن خالص 1050 کیلوگرم، می‌تواند در زمانی حدود 12 تا 13 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسد که البته، در مقایسه با خودروهای چینی بازار، عدد قابل قبولی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر