پشت پرده حضور ۲۵ هزار نفری ایرانی ها در بازی با ژاپن؛

تقدیر AFC از هواداران ایرانی حاضر در امارات (عکس)

جام ملت های آسیا برای اولین مرتبه با حضور ۲۴ تیم برگزار شد. حضور پرشمار هواداران ایرانی در این تورنمنت تقدیر ای اف سی را به همراه داشت که به هواداران و آسایش آنها به عنوان مهم ترین رکن ورزش فوتبال نگاه می کند.

به گزارش "ورزش سه"، صعود تیم ملی ایران به نیمه نهایی جام ملت های آسیا و همینطور قرار داشتن در بهترین فصل برای سفر به امارات سبب شد تا امارات ژانویه متفاوتی را نسبت به سال های گذشته تجربه کند و شاهد حضور نزدیک به 25 هزار نفر ایرانی در دیدار نیمه نهایی جام ملت های آسیا میان دو تیم ژاپن و ایران باشیم؛ البته که این آمار تنها مربوط به آخرین دیدار تیم ملی می شود و در طول برگزاری مسابقات هم توریست های زیادی به امارات وارد شدند و پس از چند روز به دلایل مختلف نظیر محدود بودن بودجه ای که در نظر گرفته بودند، این کشور را ترک کردند و مابقی بازی ها را از خانه تماشا کردند.


حجم استقبال از بازی های تیم ملی به خصوص پس از صعود تیم ملی به نیمه نهایی آنقدر بالا رفت، که قیمت بلیت پروازهای هواپیمایی امارات حداقل به چهار برابر افزایش پیدا کرد و در این بین، تجربه برخی مسافران نشان می دهد آژانس ها در برخی موارد، مسیرهای دو سفره را برای  متقاضیان حضور در امارات پیشنهاد دادند؛ به این ترتیب که به عنوان مثال مسافران ابتدا به عمان بروند و سپس از آنجا به امارات پرواز کنند و در برخی از موارد هم پیدا کردن بلیت هواپیما به خصوص یک روز قبل از دیدار ایران برابر ژاپن و روز برگزاری بازی کاربسیار دشواری شده بود.


افزایش قیمت بلیت ها تنها بخشی از فرآیند حضور درامارات و تماشای مسابقات بود؛ در واقع توریست هایی که به امارات می رسیدند، باید همچنین شهر محل اقامت خود را از میان شهرهایی که بازی ها در آنها برنامه ریزی شده بود، انتخاب می کردند؛ در مورد اینکه می خواهند از چه مرجعی بلیت بازی ها را تهیه کنند، تصمیم گیری می کردند؛ حالا حتی اگر انتخاب هتل انجام شده بود و بلیت بازی هم تهیه شده بود، چگونگی رفت و برگشت از هتل به ورزشگاه و بالعکس کار ساده ای نبود که می توانست با توجه به هزینه بالای حمل و نقل در امارات به راحتی همه چیز را خراب کند.


با تمام این تفاسیر توریست های زیادی به امارات رفتند و با برنامه ریزی و سازماندهی خوبی که در امارات صورت گرفته بود، آنها توانستند صرف نظر از هزینه ای که باید می پرداختند، به بهترین شکل از حضور در مهم ترین تورنمنت فوتبالی آسیا لذت ببرند. اما اینکه این اتفاق چطور رقم خورده و چه فرآیندهایی صورت گرفته تا شرایط مساعدی برای حضور، اسکان، ترانسفر و تماشای بازی های جام ملت برای توریست ها فراهم شود، موضوعی است که در ادامه این گزارش به آن می پردازیم.


شرکت دریم دیز یکی از فعال ترین آژانس های مسافرتی در جام ملت ها بود و به عنوان نماینده اصلی آژانس های مسافرتی و طرف قرارداد با آنها، کار را برای توریستی ساده کرد. با شروع بازی ها از ابتدای ژانویه تا انتهای ژانویه، دریم دیز به تنهایی امور مربوط به 15 هزار توریستِ ایرانی را با استفاده از تجربیات جام جهانی روسیه مدیریت کرد. این امور و  فرآیندها شامل هماهنگی هتل ها، ترانسفر فرودگاهی، فراهم کردن بلیت بازی ها و ترانسفر به ورزشگاه بوده است و حتی خدماتی نظیر فراهم کردن تی شرت های یک دست تیم ملی هم مدنظر قرارگرفته بود تا توریست ها بدون هیچ نگرانی از صفر تا صد کار را به افرادی بسپارند که تجربه زندگی در امارات دارند و از بهترین روش ها برای فراهم کردن نیازها استفاده می کنند.


برطبق بررسی های انجام شده، یکی از بدترین خاطراتی که توریست های حاضر در روسیه به آن اشاره کرده اند، تغییر مداوم هتل ها به دلیل مسافت طولانی شهرهای برگزاری مسابقات بود؛ با این حال در امارات و با توجه به اینکه فاصله شهرها نسبت به هم کم بود، تلاش شد تا اقامت دائمی توریست ها در دوبی باشد و برای تسهیل رفت و برگشت هواداران فوتبال به ورزشگاه و هتل، از سیستم ثبت نام آنلاین ترانسفر استفاده شد که برای تمامی افراد به راحتی در تلفن همراه آنها قابل دسترس بود و همگی توریست ها به راحتی می توانستند، حتی از جزئیاتی نظیر تاخیر 10 دقیقه ای در رسیدن وسیله حمل و نقل آنها مطلع شوند.


با حل مشکلی که در بالا ذکر شد و همینطور برنامه ریزی صحیح، دریم دیز مبادرت به جابجایی مسافران کرد و با نرم افزاری که طراحی شد، از سردرگمی توریست ها قبل و پس از پایان بازی ها هم جلوگیری شد؛ برای انجام این پروژه، اپلیکیشنِ طراحی شده در ارتباطی دائمی با توریست ها بود و سیستم پشتیبانی آنلاین، از این اپلیکشین حمایت می کرد.


شرکت دریم دیز برای اولین مرتبه مسئولیت رسیدگی و هماهنگی تمامی امور بخش زیادی از توریست های پرشمار حاضر در امارات را تجربه می کرد؛ این تجربه جدید البته با هزینه هایی در حوزه تامین بلیت مسابقات که آنها برخلاف سایر خدماتشان نظیر اقامت در هتل، تجربه ای در آن نداشتند، همراه بود. در جام ملت های 2019 برخی بازی ها مانند دیدار ایران برابر ژاپن با استقبال بسیار خوبی مواجه می شدند، اما در برخی بازی‌ها هم سکوهای خالی به چشم می‌خورد، که همین موضوع برنامه ریزی دقیق برای فروش بلیت‌ها را دشوار کرده بود؛ چرا که برخی بازی ها تقاضای زیادی داشتند و بلیت برخی بازی ها بدون متقاضی بود. با این حال تلاش دریم دیز جهت فراهم کردن آسایش و امکانات مناسب برای توریست ها  و به خصوص توریست های ایرانی که بخش اعظمی را تشکیل می دادند، باعث شد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا از زحمات این شرکت و البته حضور پرشور ایرانی ها با اهدای لوحی با مضمون " یک تیم یک رویا" تشکر و تقدیر کند.


هفدهمین دوره جام ملت های آسیا برای اولین مرتبه با حضور 24 تیم در کشور امارات در شرایطی برگزار شد که رکورد حضور تماشاگر در تاریخ رقابت ها شکسته شد؛ امارات به خوبی توانست با ورزشگاه های زیبایی که فراهم کرده، از عهده میزبانی بزرگترین تورنمنت آسیا برآید.


در امارات و پیش از شروع رقابت ها، تمام شرکت هایی که به نوعی کسب و کارشان را مرتبط با مسابقات فوتبال می دیدند، پیش از آغاز بازی ها و از مدت ها قبل به بررسی روش های بهبود ارائه خدمات پرداختند و سعی کردند تجربیات منفی جام های جهانی گذشته و جام ملت های آسیا را در دوره های گذشته، تکرار نکنند.


از آخرین میزبانی ایران در رقابت های آسیایی مانند آخرین قهرمانی سال ها سپری شده ولی اگر مسئولان فوتبال ایران به صورت جدی به دنبال کسب میزبانی رقابت های آینده در سطح آسیا هستند، از همین حالا تجربه کشور امارات و همینطور بررسی برنامه های قطر برای میزبانی از جام جهانی 2022 به عنوان دو کشور همسایه می تواند روشی بسیار موثر جهت روبرو شدن و شناخت چالش ها و نداشته هایمان باشد تا با مطالعه دقیق و برنامه ریزی اصولی، زیرساخت های لازم جهت بازگرداندن میزبانی یک تورنمنت مهم فوتبالی مهم به ایران ایجاد شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان