انتشار «چنین سیاه آینه‌ای» درباره سینمای سیاه

کتاب "چنین سیاه آینه‌ای" درباره‌ی سینمای سیاه نوشته‌ی علیرضا کاوه منتشر شد.

انتشار «چنین سیاه آینه‌ای» درباره سینمای سیاه

به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: انتشار کتاب در موضوع ژانر سینمایی به فارسی شتاب خاصی گرفته است. در خصوص فیلم نوار پیش‌تر چند کتاب مستقل ترجمه و چندین مقاله و فصل از کتاب‌های دیگر به آن اختصاص یافته. اما برای نخستین بار یک کتاب تالیفی / تحلیلی در این زمینه منتشر شده است.

در مقدمه‌ی کتاب می‌خوانیم:

"فیلم نوار گونه‌ی محبوب سینمادوستان با وجود ترجمه‌ی چند کتاب و مقاله، و هم‌چنین تالیف‌های بسیار مهم پیرامونِ آن جریانِ ناشناخته‌ای است. نباید از یاد برد که نوار در عرصه‌های انتقادی دیگر کشورها نیز، با وجود خیل مقالات و کتاب‌های منتشره به زبان‌های گوناگون که مستقیم یا غیرمستقیم به‌آن اشاره دارند هم‌چنان رازآمیز است. بُردوِل در مقاله‌اش می‌پرسد (1993): «Film Noir چیست؟» رازی که شاید هیچ‌گاه نتوان پاسخی نوشتاری به‌آن داد. رازگونگی نوار در پذیرش حیرت‌انگیزی است، که آثارِ برجسته‌یِ آن در ما / بینندگان به‌وجود می‌آورند. اما این مهم‌ترین ویژگی، تنها چراییِ محبوبیت و اهمیت آن نیست. جریان سینمایی نوار به دنیای شخصی مولفان، تمامیِ گونه‌ها و سبک‌ها نفوذ  
می‌کند و از این منظر تعریف وسیع‌تری از گونه و سبک، پیشِ روی ما می‌گشاید. در موردی به یکسان‌نمایی تجربه‌های سینمایی منجر می‌شود. آن‌سان‌که نئورآلیسم ایتالیا، رآلیسم شاعرانه‌ی فرانسه، اکسپرسیونیسم آلمان، مجموعه‌ی همکاری فُن اِشتِرِنبِرگ و دیتریش، یا مستندهای فلاِهرتی به نوار و تجربه‌ی آن پیوند داده می‌شوند. در موردی به جریان سینمایی پیش از خود معنی مجزا می‌دهد، آن‌سان که نشانه‌های سینمای گنگستری را باید از سنت‌های نوار تفکیک کرد و گاهی به شکستن مرزها می‌انجامد، آن‌جا که تاثیر آن را بر بعضی کمدی‌ها یا آثار فانتزی ردیابی کرده‌اند؛ و بی‌شک موقعیت ویژه‌ی آن، نباید فراموش شود، که در تمامیِ کشورهای صاحب سُنتِ فیلم‌سازی، فیلم‌های نزدیک به فضای آن ساخته شده‌اند و این منحصر به دهه یا دهه‌های خاصی نیز نبوده است، حتا در دهه‌های اخیر با ساخته شدن بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌های رادیویی، داستان‌های مصور، و مجموعه‌ها (سریال‌های تلویزیونی).

با این حال Film Noir هیچ‌گاه به روشنی در دسترس ما نبوده است. همچون سینما که با وجود ضرورت‌هایی که پیوسته برای آن تراشیده‌اند – در عرصه‌ی سیاست، اخلاق، مذهب، فلسفه، تاریخ، گیشه، صنعت، هنر ... همواره به مرکزیتی تنها حول نام خود بازگشته است. راز نوار در این مجموعه موضوع بحث است. واژه‌ای که به‌دقت تلفظ و معنی‌اش نمی‌کنیم، ما را به نکته‌ای در خود ارجاع می‌دهد، همان که مکرر از ما می‌گریزد و ما را به خود فرامی‌خواند.

نوار گونه (Genre) نیست، اما بررسی آن از زاویه‌یِ گونه بهترین نوع بررسی است، که در این کتاب محورِ پژوهش قرار گرفته. Neo-noir کلیدواژه است، یعنی با مولفه‌های گونه نمی‌توان تحلیل‌اش کرد. تحلیل نوار بر اساس مولفه‌های تولید یا توزیع، معمول‌ترین روش است، در داده‌های (ستون‌های خاکستری رنگ و بخش پیوست و دانش‌نامه) این کتاب، چنین روشی در نظرست. اما تحلیل‌ها مبنای بررسی بر اساس مولفه‌هایِ "دریافت" دارند."

علیرضا کاوه نویسنده‌ی سینما و فیلم‌ساز که از دهه‌ی 1370 شمسی در عرصه‌ی سینما فعال است، اقدام به انتشار نظریه‌ی فیلم بومی را ضرورت امروز سینمای ایران عنوان می‌کند. او می‌گوید این کتابی است حاصل دیدن بیش از 500 فیلم و 20 سال پژوهش در این موضوع.

کتاب "چنین سیاه آینه‌ای" نوشته‌ی علیرضا کاوه به‌صورت ناشر مولف منتشر شده و در نمایشگاه کتاب (13 تا 23 اردیبهشت در شهر آفتاب) در غرفه‌ی روزنه‌کار عرضه خواهد شد. محل فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها نیز روبروی دانشگاه؛ کتاب‌فروشی‌های پارت و بیدگل و کریمخان زند؛ کتاب‌فروشی‌های چشمه و ثالث است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر