یک ناشر مطرح کرد

افت شدید در بازار نشر دانشگاهی

یک ناشر دانشگاهی از وضعیت استقبال مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب و عواملی که در فروش کتاب‌های دانشگاهی تاثیرگذار است، می‌گوید.

افت شدید در بازار نشر دانشگاهی

هژبر - مسئول انتشارات پوران‌پژوهش - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت استقبال از بخش ناشران دانشگاهی در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: نسبت به سال گذشته استقبال ضعیف‌تر است. به‌طور کلی در صنعت نشر دانشگاهی هر سال با افتی شدید مواجهیم و امسال هم مستثنی نبوده است و نسبت به سال‌های گذشته افت داشته‌ایم. هم الکترونیکی شدن کتاب‌های آموزشی و هم وضعیت کاغذ و نشر در این موضوع تاثیرگذار است.

او افزود: چند دلیل برای این افت در ذهن‌مان دسته‌بندی کرده‌ایم. یکی قیمت کاغذ است که باعث بالارفتن قیمت کتاب شده است. دیگری بی‌انگیزه شدن دانشجویان برای ادامه تحصیل است. دلیل دیگر هم دیجیتالی شدن کتاب‌ها و به‌دست آوردن آن‌ها به‌صورت غیرقانونی است.

این ناشر همچنین درباره گرایش به خرید برخی کتاب‌های مربوط به رشته‌های خاص بیان کرد: چیزی که از مدت‌ها قبل متوجه شده‌ایم میل غیرمنطقی به چند رشته از جمله وکالت، پزشکی و روانشناسی است. وقتی این مسئله را ریشه‌یابی می‌کنیم می‌بینیم ریشه‌های نامبارکی به عنوان دلیل برای آن وجود دارد. مثلا رشته پزشکی رونق دارد چون وضعیت بهداشت و سلامت نامناسب است. رشته وکالت رونق پیدا کرده است چون اختلافات بین مردم زیاد و در نتیجه نیاز به وکیل هم زیاد شده است. رغبت به رشته روانشناسی هم به علت افزایش مشکلات و مسائل روانی مردم است که همه این‌ها باعث افزایش گرایش به این رشته‌های دانشگاهی می‌شود.

او سپس ادامه داد: غیر از این رشته، رشته زبان هم هست و وقتی ریشه‌یابی می‌شود نشان می‌دهد  گرایش به مهاجرت و رفتن از کشور موجب آن بوده است. در نتیجه این مسائل گرایش به رشته‌های فنی و مهندسی افت کرده و می‌بینیم کشور ما وضعیت صنعتی خوبی ندارد و وضعیت وخیمی پیدا کرده است که تاثیرات این‌ها در فروش کتاب‌ها هم دیده می‌شود.

هژبر سپس در پاسخ به سوالی درباره تاثیر فروش کتاب توسط دست‌دوم‌فروشی‌ها بر وضعیت نشر  دانشگاهی گفت: این مسئله روی کار ما تاثیر منفی دارد و باعث ضرر ناشران می‌شود. خصوصا در یک سال گذشته قیمت کاغذ و در نتیجه کتاب خیلی افزایش داشته است. وقتی سال گذشته همین موقع قیمت کاغذ حدود 90هزار تومان بوده و حالا به 460 هزار تومان رسیده، یعنی افزایش حدود چهارونیم برابری داشته است، پس قیمت کتاب هم به همین نسبت بالا می‌رود. در این حالت وقتی دانشجو می‌بیند می‌تواند کتاب را با قیمتی ارزان‌تر از چاپ‌های قبل‌تر در دست‌دوم فروشی‌ها پیدا کنند، ناچار به این کار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر