ماهان شبکه ایرانیان

بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد (۳)

کلم براکلی، گل کلم و کلم بروکسل سرشار از کولین و مواد مغذی هستند که برای سلامت مغز مفید است.

بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد (3)

خوردن غذاهای زیر برای داشتن مغزی سالم لازم است

1) ماهی: انتقال‌دهنده‌های عصبی در بهبود عملکرد ذهن مؤثر هستند و پروتئین از اجزای مهم در ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی است، علاوه بر اینکه ماهی حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین می‌باشد، روغن‌های ضروری همچون امگا 3 نیز دارد که عملکرد مغز را پشتیبانی و تقویت می‌کنند. ماهی‌هایی همچون، ماهی آزاد، ماهی خاردار، ماهی خال مخالی، ساردین و هالیبوت دارای اسیدهای چرب فراوانی هستند.

2) توت‌فرنگی: توت‌های خوشمزه آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد بدن می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از سلول‌های مغزی مانع از بین رفتن آنها شده و همچنین با التهاب و هر عاملی که در پیری سلول‌های مغزی مؤثر باشد، مبارزه می‌کنند.

3) آجیل و دانه‌ها: آجیل و دانه‌ها، غذای شگفت‌انگیز برای مغز هستند. آجیل‌ها و انواع مغزها پروتئین و اسیدهای چرب ضروری و همچنین اسیدآمینه آرژینین دارند که باعث تحریک غده هیپوفیز در مغز و تولید هورمون رشد می‌شوند. این ماده بعد از سن 35 سالگی، به سرعت در بدن کاهش می‌یابد و باعث پیری مغز می‌شود که با خوردن آجیل و دانه ها می‌توان کمبود آن را جبران کرد.

مخلوط زیر را تهیه کرده و به عنوان میان وعده از آن میل کنید. بهتر است برای نگهداری صحیح و حفظ طراوت و تازگی، آنها را در ظروف دربسته نگه‌دارید.

گردو 1 فنجان ، دانه کاج یک‌دوم فنجان، دانه کنجد یک‌چهارم فنجان، دانه کدو تنبل یک‌دوم فنجان، توت خشک یک‌سوم فنجان، زردآلو خشک یک‌دوم فنجان.

4) سبزیجات: کلم براکلی، گل کلم و کلم بروکسل سرشار از کولین و مواد مغذی هستند که برای سلامت مغز مفید است و منابع دیگر این ماده عبارتند از: تخم‌مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، کلم، لوبیای سویا و کلیه حبوبات.

5) چربی‌های غیراشباع: چربی‌های اشباع‌نشده شامل اسیدهای چرب ضروری و اسید گامالینولنیک می‌باشند که برای رشد و عملکرد مغز بسیار مفیدند. علاوه بر مزایای دیگری که روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، روغن بادام، روغن ماهی و روغن دانه کتان دارند، استفاده از آنها در رژیم غذایی روزانه، سلامت مغز را نیز تأمین می‌کند.

6) غذاهای حاوی اِل کارنتین: اِل کارنتین نوعی اسیدآمینه است که در جگر تولید می‌شود و علاوه بر مزایای بی‌شماری که دارد، گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد.

کاهش گردش جریان خون در مغز و تجمع پلاکت و دریافت اکسیژن و مواد غذایی را به تعویق می‌اندازد و مشکلات مربوط به حافظه را به دنبال خواهد داشت و از آنجا که این ماده مانع از اکسیداسیون چربی در مغز می‌شود، در پیشگیری از آلزایمر بسیار مؤثر است.  منابع سرشار از اِل کارنتین عبارتند از: گوشت، ماهی، گندم، آووکادو، شیر، لوبیا و سویا.

7) چای سبز: این چای با آنزیم تولیدکننده آلزایمر مبارزه کرده و چون منبع غنی از پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست، از پیری زودرس مغز جلوگیری می‌کند. نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز بسیار مفید است.

8) گیاهان سبز چینی: بسیاری از گیاهان چینی موجب تقویت مغز می‌شوند؛ مثل گینکو و گتاکولا و جلبک‌های سبز آبی که به علت انرژی بالا و هضم راحت عملکرد مغز را قوی می‌کنند.

9) 60 درصد از بدن و حدود 75 درصد از حجم مغز را آب تشکیل می‌دهد؛ بنابراین استفاده از آب، سلامت را تضمین می‌کند و کم‌آبی منجر به اختلال در حافظه و گیجی و اختلال عملکرد مغز می‌شود.

10) تخم‌مرغ: باعث افزایش هوش در کودکان می‌شود.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان