ماهان شبکه ایرانیان

آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار کنید (۱)

بخش اول- بیماری آلزایمر نوعی دمانس یا زوال مغز است که در آن به‌طور تدریجی مرگ سلول‌های عصبی در بعضی نواحی مغز اتفاق افتاده و در نتیجه باعث از دست رفتن حافظه و انجام کارهای روزمره و ادامه زندگی مستقل می‌شود.

آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار کنید (1)

اعظم میرحاج؛ مسئول آموزش

 

 

بیماری آلزایمر نوعی دمانس یا زوال مغز است که در آن به‌طور تدریجی مرگ سلول‌های عصبی در بعضی نواحی مغز اتفاق افتاده و در نتیجه باعث از دست رفتن حافظه، قدرت تکلم و از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره و ادامه زندگی مستقل می‌شود. از جمله عوامل زمینه‌ساز برای دمانس یا زوال مغز، بیماری‌های مربوط به قند، چربی و فشارخون بالاست.قند، چربی و فشارخون بدن افراد باید در یک محدوده معینی باشد تا قسمت‌های مختلف بدن بتواند فعالیت‌های خود را به خوبی انجام دهند.

در صورت خروج از محدوده طبیعی و هرگونه کاهش یا افزایش در مقادیر مربوطه می‌تواند مسئله‌ساز باشد.افزایش مقادیر قند، چربی و فشارخون از محدوده طبیعی هر یک به تنهایی ایجاد بیماری و یکسری مسائل و مشکلات می‌نماید؛ ضمن این‌که زمینه ساز بروز یکدیگر نیز هستند. در نتیجه عوارض متعددی را در قسمت‌های مختلف بدن در پی خواهند داشت.

فشارخون

فشارخون بالا باعث می‌شود که قلب بیش از حد معمول فعالیت کند تا خون را در شبکه عروقی به جریان اندازد. این وضعیت رگ‌ها را تحت کشش زیاد قرار داده و ممکن است آن‌ها را سخت و مستعد آترواسکلروز نماید. آترواسکلروز باعث تجمع مواد در دیواره سرخرگ‌ها و در نتیجه تنگ شدن آنها می‌گردد.

سرخرگ‌های آسیب دیده و تنگ شده جریان خون‌رسانی را کم می‌کنند و چنانچه این وضعیت از جریان کافی خون حامل اکسیژن به مغز جلوگیری کند ممکن است توانایی فعالیت‌های مغزی کاهش یابد. چون می‌دانیم که سلول‌های مغز برای فعالیت به اکسیژن نیاز دارند و چنانچه تا مدتی اکسیژن کافی به آنها نرسد از بین می‌روند و ضایعاتی جبران ناپذیر به مغز وارد می‌شود.

در واقع این همان حالتی است که «سکته مغزی» گفته می‌شود (از بین رفتن ناگهانی فعالیت قسمتی از مغز به دلیل اختلال در رسیدن خون به آن ناحیه است). سکته مغزی علاوه بر این‌که علائم جسمی مثل فلج و اختلال در تکلم ایجاد می‌کند می‌تواند علایم ذهنی، رفتاری و عاطفی مانند دمانس ایجاد نماید.

سکته مغزی می‌تواند یکی از دلایل دمانس باشد.گاهی وقت‌ها نیز ممکن است بدون آترواسکلروز و سکته مغزی دمانس ناشی از دیگر آسیب‌های عروق مغز پیش آید. این آسیب‌ها ممکن است در اثر گیر کردن لخته خون یا فشارخون بالا باشد. بطوری‌که آسیب‌های عروقی کوچک اما متعددی اتفاق افتاده، بسته به شریان آسیب دیده مقداری از سلولهای مغزی مربوط به بخش مربوط به حافظه، تفکر و تکلم از بین رفته است و بدین ترتیب علایمی از قبیل از دست دادن حافظه نزدیک، اختلالات گفتاری و حتی ناتوانی در اجرای کارهای روزمره اتفاق می‌افتد.

چربی خون

بالا بودن چربی خون حالتی است که در آن مقدار کلسترول و تری‌گلیسیرید از حد معمول در خون بیشتر شده و در درازمدت اثرات نامطلوبی بر عروق خونی دارد. این اثرات شامل کاهش انعطاف‌پذیری دیواره عروق و سخت شدن آن‌ها و نیز تنگ شدن مجاری داخلی عروق به دلیل رسوب چربی‌های اضافی می‌باشد.

این اثرات به مرور زمان پیشرفت نموده و منجر به عارضه آترواسکلروز یا تنگ شدن عروق می‌گردد.این اتفاق باعث عدم خونرسانی کافی به سلول‌های بدن از جمله سلول‌های مغزی شده و در صورت تشدید عارضه حتی احتمال سکته مغزی و دمانس ناشی از آن را در پی دارد.«مراقبت از خود» راه مهمی برای پیش‌گیری از خیلی بیماری‌ها است...

برای خواندن بخش دوم- آلزایمر را با تشخیص به موقع مهار کنید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان