آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها (۲)

آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها (2)

بیماری‌های چشم
بسیاری از بیماری‌های چشمی مانند آب سیاه و ریتنوپاتی دیابتی در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای ندارند و چشم پزشک به دنبال یافتن کوچک‌ترین علائم، داخل و خارج چشم را بررسی می‌کند. در اکثر موارد تشخیص زودهنگام می‌تواند کاهش بینایی دائم را کاهش دهد. علاوه بر بیماری‌های چشمی، متخصصان چشم، می‌توانند با بررسی عروق خونی چشم، شبکیه و . . . بیماری‌هایی همچون فشارخون بالا و کلسترول را تشخیص دهند.
به عنوان مثال دیابت و یا تورم ماکولا با نشت عروق خونی کوچک و خونریزی از چشم همراه است و همان‌گونه که می‌دانید تورم ماکولا از جمله بیماری‌هایی است که منجر به از دست دادن کامل بینایی می‌شود. در حالی که در مراحل اولیه با یک معاینه کامل چشم می‌توان این بیماری را درمان کرد.
برآورد می‌شود که تقریباً یک سوم از آمریکایی‌های مبتلا به دیابت حتی از ابتلا به آن خبر ندارند. ترشحات گوشه داخلی چشم قی نام دارد که معمولا ناشی از بیماری‌های چشمی است و بعد از خوابیدن ایجاد می‌شود و مانع از باز شدن چشم‌ها می‌گردد. این ترشحات علل متفاوتی دارند؛ همچون عفونت پلک و التهاب مژه‌ها، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، مواد آرایشی، سرماخوردگی و وجود اجسام خارجی در چشم همچون گردوغبار پزشک با بررسی چشم‌ها می‌‌تواند به راحتی آن را تشخیص دهد و مانع از ایجاد مشکلات شدیدتر شود.
شب‌کوری، ورم ملتحمه، کوررنگی، گل‌مژه، پیرچشمی و . . . از جمله بیماری‌هایی هستند که با معاینات روتین می‌توان تا حدودی از ایجاد آنها پیشگیری کرد. علاوه بر معاینات مداوم، مصرف ویتامین A که در منابع گیاهی به صورت کاروتن و بتاکاروتن در منابع حیوانی به شکل رتینول وجود دارد نیز در محافظت از چشم‌ها موثر است. منابع حیوانی از ویتامین A عبارتند از: زرده تخم‌مرغ، کره، روغن کبد ماهی و شیر پرچربی و منابع گیاهی عبارتند از کاهو، اسفناج، کدو حلوایی، هویج، نارنگی، طالبی، خربزه، موز و انواع مرکبات.


معاینات چشم‌پزشکی بعد از 40 سالگی
ریسک ابتلا به بیماری‌های چشمی با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ مثلا پیرچشمی از بیمارهایی است که بین 40 تا 50 سال بیشتر دیده می‌شود. به‌طور کلی انجمن چشم پزشکی امریکا توصیه می‌کند در سنین زیر چهل سال هر سه سال یکبار و بین افراد 40 تا 65 سال هر دو سال یکبار و بالای 65 سال این معاینات باید سالیانه انجام شوند و اگر مبتلا به بیماری خاصی همچون دیابت هستید، حتماً سالانه به چشم پزشک مراجعه کنید.
در این معاینات پس از گرفتن شرح حال از بیمار، میدان بینایی فرد اندازه‌گیری و حرکات چشم بیمار بررسی می‌شود و مردمک چشم و مقدار واکنش مردمک به نور مورد سنجش قرار می‌گیرد. برای ارزیابی عملکرد چشم‌ها، یک چشم بسته و دید چشم دیگر بررسی می‌شود. برای سنجش توانایی چشم‌ها در تطابق اشیاء از وسیله‌ای به نام بیومیکروسکوپ استفاده و قسمت قدامی و خلفی چشم معاینه می‌شود. با این دستگاه تمام قسمت‌های چشم را به وضوح می‌توان دید.
پزشکان می‌توانند با انجام آزمایش‌های ساده از شبکیه و آسیب تارهای عصبی نوری و اختلال در بینایی حتی بیماری ام‌اس و آلزایمر را تشخیص دهند. در آزمایش چشم باتونومتری، فشار داخل چشم اندازه‌گیر می‌شود. در این آزمایش ابتدا یک قطره داخل چشم می‌ریزند و سپس فشار چشم را اندازه‌گیری می‌کنند. در مواردی که فشار چشم زیاد باشد، احتمال ابتلا به گلوکوم بیشتر می‌شود. گلوکوم از علل عمده ابتلا به نابینایی است.

برای خواندن بخش اول- آزمایش و بررسی سلامت چشم‌‌ها- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر