چگونه میتوانیم دریافت کننده توهین و تحقیر نباشیم؟!
گاهی وقتی کسی به ما توهین میکند، پرخاش یا خدا ناکرده فحاشی میکند درست مانند این است که انرژی منفی در بستههایی نامرئی به سویمان پرتاب میشود. چیزی شبیه به تخممرغ و گوجهفرنگی گندیده اما نامرئی که به سوی ما پرتاب شود! با این بسته انرژی منفی چه باید کرد؟ برخی راهکارهایی که توسط صاحبنظران مختلف در چنین مواردی پیشنهاد میشود بهشرح زیرهستند:
هاله محافظی را پیرامون خود تصور کنید که هیچ چیزمنفی از اطراف نمیتواند بدان رسوخ کند یا آن را سوراخ کند یا از آن بگذرد و به شما برسد. تصورکنید که دیوار شیشهای نامرئی در اطراف خود دارید که هر چه به آن برخورد میکند به سمت دیگری بر میگردد و به شما کاری ندارد. گفتگوی مثبت درونی صامت با فرد مقابل که میخواهد با کنش ناپخته خود، شما را تحت تاثیر منفی قرار دهد. تجسم خلاق، به این معنا که رابطه تان با فرد ناپخته را به صورت رابطهای بالغانه و موفق تجسم کنید.
محبت، لبخند، نرمی و ملایمت با طرف مقابل و شناخت ضعفهای او و کمک به او در جهت شناخت قرار نگرفتن در سطح ارتعاشی طرف مقابل که شامل تشخیص وضعیت ارتعاشی او و قرار گرفتن در مدار دیگری است.
همذات پنداری با طرف مقابل و درک و تحلیل او برای کمک به بهبود ارتباط تغییر تصاویر ضبط شده از طرف مقابل که در حافظه خود نگهداری میکنیم و گاهی بشدت منفیاند و ما را دچار قضاوتهای عجولانه میکنند تفکر و تحلیل درباره علت اصلی و پشت پرده رفتار طرف مقابل پرورش صبر و بردباری در خود کنار گذاشتن خودخواهی و خودبزرگ بینی خودمان تمرکز بر رفتار آن فرد و برعکس، تمرکز برکارتا موجب جذب همان رفتارمنفی نشویم کاهش حساسیت پذیری و تحریک پذیری خودمان البته تعداد واکنشهای مثبت و بالغانه هم کم نیست و انتخاب درست هر واکنش باید با توجه به شرایط وشخصیت طرف مقابل صورت میپذیرد. در این جا به بررسی رفتار سه تیپ شخصیت در محیطهای کار یا کار گروهی میپردازیم که یک مدیر یا سرپرست و حتی گاهی یک همکار خوب باید بشناسد و رفتار با آنها را بیاموزد.
رویارویی با افراد زورگو
از ویژگیهای بارز افراد زورگو میتوان به قدرت طلبی، تمایل به کنترل همه کس و همه چیز و رقابت به هر قیمت، اشاره کرد. بنابراین اگر این ویژگیها را در یک محیط کاری در یکی از کارمندان دیدید میتوانید حدس بزنید که او با احتمال بالا یک زورگوی کاری محسوب میشود. یک مدیر خوب در هنگام کار با افراد زورگو، باید این رقابت سرسختانه را به همکاری با دیگران مبدل کند و روشهای جدید و مناسب ترو درعین حال موثرتری را پیشنهاد نماید. برای روبرو شدن با این افراد یک مدیر عاقل باید آنها را با عناوین رسمی و احترام، مخاطب قرار بدهد و در حالی که به چشمهای آنها نگاه میکند، صریحا اعلام کند که برای رسیدن به اهداف کاری نمیتواند هر آن چه را که زورگو میگوید انجام بدهد.
مدیر باید خواسته خود را توضیح دهد، ضرورت خواستهها و دلیل اهمیت آنها را بیان کند و از این که زورگو بر سر او داد بزند یا سخن مدیر را قطع کند محترمانه ممانعت بعمل آورد. البته اگر چنین حالتی رخ داد به حرف او گوش داده ولی بعد حرف خود را تکرار میکند. لازم است مدیر از شخصیت زورگو بخواهد حرف اصلی اش را جز به جز و کامل و با مشخصات ریز و کامل بیان کند، سپس نظر او را خلاصه کرده و تکرار میکند و با خوشرویی ولی قاطعانه، با زورگو به ادامه بحث میپردازد. همچنین مدیر اهداف کارو انتظارات را برای او توضیح میدهد، به آرامی و با اطمینان با زورگو سخن میگوید و بیان میکند که این اهداف به نفع هر دو آنها است. سپس بحث را جمع بندی کرده و کتبا موارد توافق شده را مینویسد و به نوعی او را متعهد به انجام کار مشخص شده میکند.
ادامه مطلب