مشرق گزارش می‌دهد/

ژانر پلیسی-امنیتی گروگان مناسب برای دور زدن مجوزهای رسمی/ ضرورت ورود قاطع فراجا به آثار در حال تولید فیلیمو +عکس

تولیدات فیلیمو مجوز ساخت از نهاد قانونی ندارند، و نیروی انتظامی موظف و مکلف است، هر گونه گروه فیلمسازی وابسته به این سامانه را در سطح شهر یا روستاهای مختلف متوقف کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - فضای تبلیغاتی درباره سریال‌های پلیسی و امنیتی شبکه نمایش خانگی نسبت به سایر گونه‌های نمایشی پلت‌فرم‌ها طی ماه‌های اخیر ابعاد گسترده‌تری یافته است.

در تولیدات خاص ماه‌های گذشته پلت‌فرم‌ها، پروپاگاندای رسانه‌ای- خبری، حول سریال پوست شیر،خون‌سرد، سقوط، سرگیجه و... ،در فضای مجازی توجهات را به خود جلب می‌کند.

ژانر پلیسی-امنیتی گروگان مناسب برای دور زدن مجوزهای رسمی/ ضرورت ورود قاطع فراجا به آثار در حال تولید فیلیمو +عکس

این سریال‌ها برخلاف بازتاب‌های رسانه‌ای حق‌العمل‌کارانه و به دلیل رخوت تولید و نمایش گونه جنایی - پلیسی در سیمای ملی، بشدت مورد توجه قرار گرفته و نشانه‌های تبلیغاتی هماهنگ حول این آثار در فضای مجازی، یک هدفگذاری معین و مشخص را در قالب سیاست تازه پلت‌فرم‌ها به نمایش می‌گذارد.

تشدید تبلیغات در فضای مجازی و تحلیل‌های هماهنگ و مشابه که درباره این آثار امنیتی - پلیسی منتشر می‌شود، به دنبال موفق جلوه دادن گونه‌های مذکور در خارج از چهارچوب صدا و سیماست.

رسانه‌های وابسته به این سامانه‌ها برای موفق نشان دادن این عرصه، همپوشانی رسانه‌ای را به صورت هماهنگ گسترده‌ای دنبال می‌کنند.

به عنوان مثال ، سریال تحت عنوان پوست‌شیر محصولی از فیلم‌نت است اما برای دست یافتن به مقصود ذکر شده، حتی درگاه «فیلیموشات» وابسته به «فیلیمو» از این سریال تمجید می‌کند.

ژانر پلیسی-امنیتی گروگان مناسب برای دور زدن مجوزهای رسمی/ ضرورت ورود قاطع فراجا به آثار در حال تولید فیلیمو +عکس

بیشتر بخوانید:

چرا چهره‌پلیس در سریال‌ها نامناسب است؟

ژانر پلیسی-امنیتی گروگان مناسب برای دور زدن مجوزهای رسمی/ ضرورت ورود قاطع فراجا به آثار در حال تولید فیلیمو +عکس

یکی از دلایلی که تبلیغات گسترده‌ای برای سریال پوست شیر و سایر آثار پلیسی منتشر شده می‌شود، تقویت تعاملات مستقیم پلت‌فرم‌ها با موسسه ناجی هنر است. در حالیکه بر اساس قانون بدون مجوز ساترا یا وزارت ارشاد، موسسه ناجی هنر نمی‌تواند برای ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی مجوز فیلمبرداری صادر کند.

ژانر پلیسی -امنیتی گروگان مناسبی برای دور زدن مجوزهای رسمی

روند ساخته شدن آثار پلیسی -امنیتی با توجه به مخاطب‌سنجی کارشناسی و نیاز کاربران پلت‌فرم‌ها ناگهان سیر جهشی به خود گرفت،با این شرح و تفسیر که مسئولان فرهنگی نهادهای مرتبط با گونه‌های ذکر شده تصور می‌کنند که این آثار در جهت تبلیغ سازمان‌های پلیسی- امنیتی ساخته می‌شود.

با تبرئه شدن فیلیمو و فیلم‌نت و اصرار به ادامه فعالیت بدون پروانه ساخت پلت‌فرم‌ها، این سامانه‌ها در اخد مجوزهای رسمی تحت عنوان "فیلمبرداری در اماکن عمومی" از موسسه ناجی هنر با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند بود.

به طور معمول هر گروه فیلمسازی با دریافت پروانه ساخت از ساترا و یا سازمان سینمایی، با ارائه پروانه مذکور به موسسه ناجی هنر امکان فیلمبرداری در اماکن و معابر عمومی را خواهد یافت .

حالا مدیران پلت‌فرم‌ها تصور می‌کنند با ساخت و توزیع چند سریال پلیسی - امنیتی می‌توانند بدون اخذ پروانه ساخت {از هر نهادی} فعالیت‌های خود را دنبال کنند و با ساخت و انتشار آثاری با محوریت پلیس و کاراکترهای امنیتی سطح تعاملات خود را با ناجی هنر یا نهادی موازی گسترش دهند و به صورت مستقیم از این موسسه پروانه قانونی تصویربرداری در اماکن عمومی را دریافت کنند.

یکی از دلایل تبلیغات گسترده‌ برای سریال‌های پلیسی - امنیتی اخیر، تقویت تعاملات مستقیم پلت‌فرم‌ها با موسسه ناجی هنر است.

در حالیکه بر اساس قانون بدون مجوز ساترا یا وزارت ارشاد{نهاد حاکمیتی مرجع}، موسسه ناجی هنر نمی‌تواند برای ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی مجوز فیلمبرداری صادر کند.

ژانر پلیسی-امنیتی گروگان مناسب برای دور زدن مجوزهای رسمی/ ضرورت ورود قاطع فراجا به آثار در حال تولید فیلیمو +عکس
تصویری از نمونه مجوز موسسه ناجی هنر با امضای معاونت سابق /در صورت عدم صدور مجوز پروانه ساخت توسط نهادهای نظارتی ناجی هنر نمی‌تواند برای تولید و ساخت به گروه‌های سینمایی مجوز فیلمبرداری و عکس برداری در مرکز یا اطراف شهرهای بزرگ را صادر کند.

متاسفانه مدیران فرهنگی دستگاه‌های پلیسی تصور می‌کنند سریال‌های شبکه نمایش خانگی جنبه تبلیغاتی فراوانی برایشان به ارمغان خواهد آورد در حالیکه بررسی جزئیات این آثار نشان می‌دهد، این آثار بیشتر از آنکه جنبه تبلیغی برای دستگاه پلیسی و قضایی کشور به ارمغان آورد، ضد تبلیغی کاملا برنامه ریزی شده است.

با این حساب به صورت سرانگشتی اگر سریال‌هایی اخیر که با مضمون پلیس ساخته‌ شده‌اند یا شخصیت‌های فرعی پلیس در آن حضور دارند را برررسی کنیم درخواهیم یافت که این تعداد آثار با هدف جلب حمایت ناجی هنر، در خلاء مجوزهای قانونی توزیع می‌شوند تا مسیر دریافت مجوزهای قانونی از نهاد پلیسی ناجی هنر مسدود نشود.

با توجه به اینکه نهادی قانونی برای اعطای مجوز به سریال‌های شبکه نمایش خانگی وجود ندارد و علی رغم مکاتبات اخیر ساترا فیلیمو و برخی پلت‌فرم‌ها برای ساختن آثارشان حاضر به اخذ مجوز از نهادهای حاکمیتی نیستند، موسسه ناجی هنر نباید برای هیچ‌کدام از تولیدات فیلیمو مجوز صادر کند و بر اساس قانون هر سریال در حال ساختی که از پلت‌فرم فیلیمو پخش می‌شود، باید توسط نهادهای قضائی توقیف شود.

مدیرعامل هولدینگ صبا ایده چندی قبل با حضور در پلت فرم کلاب هاوس در پاسخ نداشتن مجوز پروانه ساخت سریال سقوط گفت: تولید و پخش ویدئو در فضای مجازی قانونی ندارد. قوانین حوزه سمعی و بصری وزارت ارشاد مصوب سال 1386 مشمول حامل های فیزیکی {لوح فیزیکال} است و تولید و پخش سریال در فضای مجازی قانون خاصی ندارد، شما می‌توانید در اینستاگرام و آپارات محتوا تولید کنید و کسی از شما مجوز نمی‌خواهد و نه برای ساخت نیازی به مجوز خواهید داشت.

ژانر پلیسی-امنیتی گروگان مناسب برای دور زدن مجوزهای رسمی/ ضرورت ورود قاطع فراجا به آثار در حال تولید فیلیمو +عکس

با اینکه شکوری از این خلاء قانونی می‌تواند استفاده کند تا آثارش را تولید و توزیع کند و مراجع ذی صلاح معرفی شده را دوربزند، اما ناجی هنر تنها مرجعی است که امکان هر گونه فعالیت غیرقانونی توسط فیلیمو را می‌تواند سلب کند.

تولیدات فیلیمو هیچ کدام دارای پروانه ساخت یا نمایش از وزارت ارشاد یا ساترا و هیچ نهاد قانونی دیگری نیستند و بر اساس ضوابط، نیروهای انتظامی و موسسه ناجی هنر موظف و مکلف است، هر گونه گروه فیلمسازی وابسته به این سامانه را در سطح شهر یا روستاهای مختلف متوقف کند.

سابقه سامانه آپارات نشان داده که مدیران صبا ایده نظارت فنی و دقیق بر محتواهای نشر داده شده از اولویت‌های آنان محسوب نمی‌شود و با توجه به رویه‌های سهل‌انگارانه، تولید محتوای ساختار شکنانه جنجالی در میان تولیدات اخیر فیلیمو در خلأ نظارت ساترا بسیار محتمل است.

پس از صدور قرار منع تعقیب این نهاد و با توجه به عدم تمکین از نهادهای نظارتی، هر گونه ساخت اثری نمایشی در اماکن عمومی با مجوز موسسه ناجی هنر تخلف محسوب می‌شود، چون این پلت‌فرم مدت‌های طولانی است که پروانه ساختی دریافت نکرده است.

حتی اگر این موسسه با پروانه‌های ساخت گذشته اقدام به فیلمبرداری در اماکن و معابر عمومی کند، بازهم اقدام به تخلف کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان