رئیسی کیا: برخورد سیستم قضایی با خاطیان باعث تعلیق فدراسیون فوتبال نمی‌شود

کارشناس حقوقی گفت: اگر سیستم قضایی با افراد فوتبالی برخورد کند، فیفا، فدراسیون فوتبال ما را تعلیق نخواهد کرد.

رئیسی کیا: برخورد سیستم قضایی با خاطیان باعث تعلیق فدراسیون فوتبال نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ صادق رئیسی کیا کارشناس حقوقی درباره پرونده فساد در فوتبال اظهار کرد: من براساس داده‌هایی که در رسانه‌ها هست، صحبت می‌کنم. ظاهرا مرجع قضایی به واسطه ضابط که پلیس هست به این مسئله از لحاظ جرم نگاه می‌کند. به احتمال زیاد این پرونده یا شاکی خصوصی دارد و یا دادستان جرمی اتفاق افتاده و مدعی العموم است و وظایف قانونی برای پیگیری جرایمی که جنبه عمومی دارد اعمال شکایت کرده است.

پرونده فساد در فوتبال در مرحله تحقیقات جنایی است

او افزود: بنابراین اگر از این منظر نگاه کنیم که تعقیب به وسیله مرجع قضایی از بابت اینکه جرمی اتفاق افتاده صورت گرفته باشد، ما در حال تحقیقات جنایی و رسیدگی به یک رویداد مجرمانه هستیم و هنوز حکمی صادر نشده است. طبیعتا گزارش را ضابط و پلیس باید بدهند و دادستان این‌ها را بررسی می‌کند و به یک شعب بازرسی مربوطه ارجاع می‌شود و تحقیقات انجام می‌شود و متهمان احضار می‌شوند و توضیحات خواسته می‌شود. اگر از نظر سیستم دادسرا و دادستانی به این جمع بندی برسند که جرمی اتفاق افتاد از لحاظ کیفر خواست این پرونده به دادگاه می‌رود.

هنوز حکمی در پرونده فساد در فوتبال صادر نشده است

رئیسی کیا بیان کرد: در دادگاه هست که رسیدگی اصلی صورت می‌گیرد و دادسرا حکمی صادر نمی‌کند و تنها کاری که دادسرا یا دادستان انجام می‌دهد کیفر خواست صادر می‌کند؛ بنابراین اگر سیستم قضایی دارد به این مسئله رسیدگی می‌کند فرایندش به این صورت است. اگر کیفر خواست صادر شود تا به دادگاه برود، دادگاه نهایتا حکم خواهد داد که آیا آن اتهامی که به وسیله ضابط و گزارش دادسرا مطرح شده، وارد است یا نه! اگر احراز کند که جرمی اتفاق افتاده است و مستندات دارد و دلایلش کافی است، دادگاه حکم به محکومیت افراد می‌دهد و از آن جا می‌شود گفت که جرمی صورت گرفته است. البته فرایند تجدید نظر درباره این حکم وجود دارد و بعد حکم بدوی و نهایی صادر می‌شود. این از لحاظ مسیر قضایی است.

سیستم قضایی کشور در حال رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال است

او ادامه داد: اگر این قضیه از جنبه فوتبالی در نظر گرفته شده باشد که این را نمی‌بینم و گزارشی نیست که کمیته اخلاق و کمیته انضباطی ارائه داده باشند. آنچه که ما شاهد طرحش در رسانه‌ها هستیم مبنی براین است که سیستم قضایی براساس اینکه جرمی اتفاق افتاده به مسئله رسیدگی می‌کند. به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تحقیقاتی که دادسرا انجام می‌دهد به چه چیز منجر می‌شود. به کیفر خواست منجر خواهد شد که به دادگاه برود یا نه!

بعضی ها در مورد پرونده فساد در فوتبال هراس افکنی می کنند

کارشناس حقوقی درباره اینکه مدت محرومیت برای پرونده فساد در فوتبال چقدر است، گفت: فیفا هراسی برخی از عوامل فوتبالی و مدیران باعث شده که یک رعب و وحشتی ایجاد کنند که اگر سیستم قضایی با افراد فوتبالی برخورد کند، فیفا، فدراسیون فوتبال ما را تعلیق خواهد کرد و ای اف سی با ما برخورد می‌کند. یک مسئله نابه جایی را دارند مطرح می‌کنند و از یک چیز معدود دارند هراس افکنی می‌کنند. قوانین همه کشورهای عضو فیفا و همه فدراسیون‌ها می‌گوید که عضویت و فعالیت در فیفا مصونیت قضایی برای کسی نمی‌آورد. این طور نیست که من به عنوان مدیر در فدراسیون فوتبال یا باشگاه ورزشی مشغول به فعالیت هستم اگر جرمی مرتکب شوم سیستم قضایی ایران نمی‌تواند با من برخورد کند و اگر برخورد کند فیفا می‌آید و فدراسیون فوتبال ما را تعلیق می‌کند. این مغلطه و هراس افکنی هست که برخی از افراد دنبالش هستند.

عضو فدراسیون فوتبال مصونیت قضایی ندارد

او تصریح کرد: واقعیت امر این است که فیفا به قوانین داخلی هر کشوری احترام می‌گذارد و اگر طبق قوانین یک کشور، مدیران فدراسیون، باشگاه، سازمان لیگ و هیئت فوتبال جرایمی مرتکب شوند، سیستم قضایی به جرمشان رسیدگی خواهد کرد و اگر محکومیتی از سوی سیستم قضایی صادر شد آن محکومیت جرمی هست که آنها انجام دادند. همچنین مدیران فوتبالی با بقیه مردم فرقی ندارند و همه در برابر قانون یک کشور یکسان هستند. به فرض اینکه عضو فدراسیون هستند مصونیت از پیگیرد قضایی جرایم مربوطه را ندارند.

رسیدگی به جرم یک فرد فوتبالی از سوی مرجع قضایی تمارضی با فوتبال ندارد

رئیسی کیا خاطر نشان کرد: بنابراین سیستم قضایی ما در مورد فردی که در فوتبال فعالیت می‌کند اعم از اینکه در فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، باشگاه و هیئت فوتبال دارد جرمی برایش مطرح شود، رسیدگی قضایی انجام می‌شود و اگر احراز شد که این فرد مرتکب جرمی شده است که این جرم مالی و حیثیتی هست. اگر جرمی مرتکب شده باشد به جرمش رسیدگی می‌شود. این موضوع سوای فوتبال است و هیچ گونه تمارضی با فوتبال ندارد. حالا اگر فردی را سیستم قضایی محکوم کرده به جرمی که مرتکب شده است، کمیته اخلاق و کمیته انضباطی می‌توانند فردی که مرتکب جرمی شده است و به حیثیت فوتبال لطمه می‌زند این‌ها بیایند و حکم دیگری در درون ارگان قضایی کشور بدهند و از فعالیت فوتبالی هم محروم کنند. به دنبال محکومیت قضایی یک فرد فوتبالی که مستقل از رسیدگی فدراسیون فوتبال است و به وسیله سیستم قضایی هر کشوری صورت می‌گیرد به دنبال محکومیت قضایی ممکن است آن فرد به واسطه اینکه به فوتبال ضربه زده است به وسیله ارگان قضایی از فعالیت در فوتبال بعدا محروم شود.

قوانین قضایی و جزایی داخلی همه کشورها از سوی فیفا به رسمیت شناخته شده است

رئیسی کیا گفت: به نظرم این موضوع باید برای مردم خوب تبیین شود و این هراس افکنی که برخی‌ها در دل مسئولان می‌کنند که دست به مهره‌های فوتبالی بگذارید فیفا ما را محروم می‌کند به این صورت نیست. فیفا، قوانین قضایی و جزایی داخلی همه کشورها رابه رسمیت می‌شناسد. رئیس فدراسیون جهانی اگر در کشور خودش مرتکب جرمی شده باشد، سازمان قضایی آن کشور به جرم او رسیدگی می‌کند و نمی‌گوید که، چون او رئیس فیفا هست و مرتکب جرم شده است، ما مصونیت قضایی برایش قائل هستیم. اگر کسی مرتکب فعل یا ترک جرم شد، دستگاه قضایی محاکمه اش می‌کند. اگر حکم محکومیت برایش صادر شد، حالا فوتبالی‌ها هم می‌توانند در قالب قضایی برای آن فرد سوای حکم قضایی صادر شده، رای صادر کند.

فیفا با دخالت ها مخالف است

کارشناس حقوقی گفت: تاکیدم این است که این مسئله برای مردم روشن و شفاف توضیح داده شود. دستگاه قضایی می‌تواند به جرم یک فرد فعال در فوتبال رسیدگی کند؟ آیا فیفا به صرف اینکه ما داریم آن فرد را محاکمه می‌کنیم، فدراسیون فوتبال ما را تعلیق می‌کند که این صحیح نیست. فیفا می‌گوید دستگاه قانونگذاری، دستگاه قضایی و دولت در فوتبال دخالت نکنند و نباید در انتخابات فدراسیون فوتبال دخالت کنند. فیفا با دخالت‌ها مخالف است و با محاکمه فردی که جرمی مرتکب شده است، به هیچ وجه با آن کاری ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان