باقری در دو نشست شورای امنیت شرکت می‌کند

پیام ایران به آمریکا در نیویورک

شماره روزنامه: ۶۰۵۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۷ ...

باقری همچنین قرار است 16 ژوئیه (26 تیر) در نشست چندجانبه‌‌‌گرایی شرکت کند که روی «معیارهای جهانی عادلانه» و نقش بالقوه سازمان ملل در ایجاد و حفظ آن متمرکز خواهد بود. هر دو نشست به ریاست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برگزار خواهد شد؛ در حال حاضر، فدراسیون روسیه ریاست دوره‌‌‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد. در چند ماه گذشته، شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در نشست مجمع عمومی و هم در نشست شورای امنیت در ارتباط با موضوع فلسطین شرکت کرد و ایران نقش‌‌‌آفرینی فعالی را برای تبیین واقعیت‌‌‌هایی که در صحنه فلسطین و غزه می‌‌‌گذرد، به عمل آورد.

ارتباط با مذاکرات برجام؟

همزمان با سفر باقری به نیویورک نمایندگی دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که این کشور خواهان بازگشت غرب به توافق هسته‌‌‌ای ایران است و آینده این توافق به اقدام‌‌‌های غرب بستگی دارد. این اعلام در شرایطی است که علی باقری 48 ساعت قبل از تنظیم سفر به نیویورک در گفت‌وگو با شبکه خبر از در جریان بودن فرآیند مذاکرات رفع تحریم‌ها با آمریکا با میانجی‌گری عمان خبر داد. باقری همچنین هنگام ورود به نیویورک در مصاحبه با نشریه نیوزویک گفت: ایران نسبت به از سرگیری مذاکرات با آمریکا به منظور احیای مشارکت متقابل در توافق هسته‌‌‌ای استقبال می‌کند اما ما همچنین قصد داریم روابط خود را با چین، روسیه و کشورهای همسایه بیشتر تقویت کنیم.

سرپرست وزارت خارجه ایران با ارتباط دادن بن‌بست در برجام به یکجانبه‌گرایی آمریکا تاکید کرد: چند سال پیش در مذاکرات بسیار پرتنش، ایران و سایر کشورها در سال 2015 به توافقی دست یافتند که برجام نامیده شد، اما این یکجانبه‌گرایی بود که نوعی بن‌بست را در خصوص این قرارداد ایجاد کرد. باقری در پاسخ به سوال مجری نیوزویک درباره اینکه آیا در دولت آتی پزشکیان، فرصتی برای ایجاد رابطه بهتر با غرب وجود دارد؟ گفت: ما معتقدیم اکنون نوبت طرف مقابل است که این صداقت را برای تعامل ثابت کند و البته باب جدیدی را بگشاید. ما همیشه بسیار صادق و جدی بوده‌‌‌ایم و البته در مورد اطمینان از تعامل با همه بازیگران بین‌المللی صادق و جدی خواهیم بود.

وی ادامه داد: روزی روزگاری رئیس‌جمهور آمریکا نامه‌ای به رهبر ایران فرستاد و رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ آن نامه را دریافت کرد. مورد دیگر این بود که آمریکا مرتکب جنایت ترور یک ژنرال بلندپایه ایرانی شد و در پاسخ، پایگاه نظامی آمریکا توسط کشور من بمباران شد. بر این اساس ما معتقدیم که اکنون توپ در زمین طرف مقابل است. من معتقدم که این رویکرد اشتباهی است که ایالات متحده اتخاذ کرده است. ما به انتخاب مردم آمریکا احترام می‌گذاریم و آمریکایی‌ها باید به انتخاب مردم ایران احترام بگذارند. همزمان با اظهارات علی باقری در گفت‌وگو با  نشریه نیوزویک، شبکه العربیه عربستان نیز روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: تماس‌‌‌ها میان واشنگتن و تهران به شکل مستقیم و غیرمستقیم در جریان است و واشنگتن اخیرا از ایران خواسته است که مانع حملات حوثی‌‌‌ها به کشتی‌‌‌ها در دریای سرخ شود.

این دیدگاه و ادعاها در حالی مطرح  می‌شود که وزارت خارجه آمریکا به بی‌‌‌بی‌‌‌سی گفته است واشنگتن بیش از دو ماه است که با مقامات ایران نه مذاکره کرده و نه پیامی بین دو کشور رد و بدل شده است. العربیه در ادامه مدعی شد: آنچه پیداست، ایران درصدد پاسخگویی به درخواست‌‌‌های مکرر واشنگتن از زمان آغاز حملات یمنی‌ها به ناوبری بین‌المللی نیست. دستگاه اطلاعات نظامی آمریکا چند روز قبل گزارشی را از توانمندی‌‌‌های حوثی‌‌‌ها و عمق کمک‌‌‌های ایران به این گروه منتشر کرد. این گزارش بیانگر میزان خشم و ناامیدی آمریکا از ایران است که طی آن روابط مستحکم میان ایران و حوثی‌‌‌ها و زیان عظیم ناشی از آن علیه ناوبری بین‌المللی و منافع کشورهای همسایه، اثبات شده است.

اهداف سفر به روایت باقری

سرپرست وزارت خارجه ایران می‌‌‌گوید «رویکرد یکجانبه‌‌‌گرایانه آمریکا باعث شده در حل موضوعات مهم بین‌المللی بن‌‌‌بست ایجاد شود که نمونه بارز آن مساله جنایت صهیونیست‌‌‌ها در غزه است.» علی باقری دوشنبه شب هنگام ورود به نیویورک و در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی در مورد اهداف سفرش به آمریکا گفت: در روزهای سه‌‌‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری دو نشست مهم در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. روز سه‌‌‌شنبه نشستی درباره چندجانبه‌‌‌گرایی و روز چهارشنبه نیز نشستی درباره فلسطین در سازمان ملل برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه هر دو موضوع از جهات مختلف برای جهان، مناسبات بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، گفت: در مورد فلسطین، یک جنایت و نسل‌‌‌کشی عینی و آشکار از 9 ماه گذشته در غزه در حال انجام است و جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه‌‌‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماسی عمومی، موضوع فلسطین در کنار دیگر تحرکات و فعالیت‌‌‌هایش، به صورت جدی نقش‌آفرین و فعال بوده است.  سرپرست وزارت امور خارجه ایران افزود: در این مقطع هم جمهوری اسلامی ایران سعی دارد از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای دفاع از حق، مواضع و کیان ملت فلسطین و همین‌طور برای تبیین جنایت‌‌‌های رژیم صهیونیستی استفاده کند. باقری با اشاره به موضوع چند‌جانبه‌‌‌گرایی و اهمیت آن اظهار کرد: با توجه به این شرایط چندجانبه‌‌‌گرایی به عنوان یک جایگزین واقعی و گزینه‌‌‌ای که می‌تواند برای مسائل، مشکلات و معضلات بین‌المللی راه‌‌‌حل ارائه دهد، مطرح است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به عضویت در سازوکارهای بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای در طول چند سال گذشته نشان داده است که می‌تواند در این حوزه به صورت جدی نقش‌‌‌آفرینی کند.

قدردانی از تلاش مجمع در مقابله با تحریم‌‌‌ها

سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه سفر به نیویورک، با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات و در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌‌‌وگو کرد. در این ملاقات رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از نقش سازنده ایران در منطقه به‌ویژه در تامین ثبات و امنیت در منطقه از طریق توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه قدردانی کرد. علی باقری در این ملاقات با اشاره به آخرین تحولات فلسطین، از تلاش‌های مجمع عمومی و ریاست این مجمع در خصوص تصویب قطعنامه‌ها و اقدامات سازنده مجمع جهت حمایت از فلسطین و توقف حملات و نسل‌کشی در غزه قدردانی کرد. وی خواستار افزایش تلاش‌های موثر برای توقف حملات علیه مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه شد. باقری در این نشست با تبیین روند همکاری‌های ایران با سازمان‌های بین‌المللی، از تلاش مجمع عمومی در خصوص مقابله با تحریم‌های یکجانبه قدردانی کرد.  رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز با تاکید بر تداوم اقدامات در مقابله با یکجانبه‌گرایی، ابراز امیدواری کرد که این‌‌‌گونه تلاش‌ها به نتیجه برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر