ترور نافرجام ترامپ دست مایه طنز و شوخی

سباستین هاتزو مشهور به «ال هاتزو» طنزپرداز ۲۸ ساله آلمانی، پس از ماجرای تلاش برای ترور ترامپ، در شبکه ایکس به طنز نوشت: «آخرین اتوبوس و دونالد ترامپ چه وجه مشترکی دارند» و سپس خودش پاسخ داد که «متأسفانه هر دو [فرصت] را از دست می‌دهیم».

سباستین هاتزو مشهور به «ال هاتزو» طنزپرداز 28 ساله آلمانی، پیامی در شبکه ایکس منتشر کرد که به نظر می‌رسید در آن از سوء قصد به جان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا حمایت کرده است.
 
به گزارش یورونیوز، اگرچه ایلان ماسک هنگامی که شرکت توییتر را خرید، اعلام کرد که «اکنون طنز در توییتر هم مجاز است» اما به نظر می‌رسد که از نظر او «ال هاتزو» طنزپرداز آلمانی در کمدی‌هایش زیاده‌روی کرده است.
 
ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیرعامل شبکه ایکس، ابتدای این هفته با انتشار پستی خطاب به اولاف شولتش صدراعظم آلمان، به توییتی که از سوی یکی از طنزپردازان معروف آلمان منتشر شده بود، واکنش نشان داد.
 
سباستین هاتزو مشهور به «ال هاتزو» طنزپرداز 28 ساله آلمانی، پیامی در شبکه ایکس منتشر کرد که به نظر می‌رسید در آن از سوء قصد به جان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا حمایت کرده است.
 
او پس از ماجرای تلاش برای ترور ترامپ، در شبکه ایکس به طنز نوشت: «آخرین اتوبوس و دونالد ترامپ چه وجه مشترکی دارند» و سپس خودش پاسخ داد که «متأسفانه هر دو [فرصت] را از دست می‌دهیم».
 
او در پست دیگری نیز نوشت: «فکر می‌کنم واقعا فوق‌العاده است وقتی فاشیست‌ها می‌میرند.»
 
در واکنش به این پیام، ابتدا نائومی سایبت (یکی از چهره‌های مشهور راست افراطی آلمان در شبکه‌های اجتماعی که تنها 23 سال دارد و منکر تغییرات آب و هوایی در آلمان است) واکنش نشان داد و سپس ایلان ماسک، با ری‌توییت کردن پیام ویدئویی خانم سایبت، خطاب به اولاف شولز نوشت: «صدراعظم، این چیه؟»
 
نائومی سایبت در این پیام ویدئویی، به انگلیسی به طرفدارانش درباره «ال هاتزو» هشدار داده بود.
 
خانم سایبت همچنین به یکی دیگر از پیام‌های توییتری «ال هاتزو» اشاره کرده و نوشته بود که او نه‌تنها خواستار مرگ ترامپ بلکه خواستار مرگ ایلان ماسک است و سپس ادعا کرد که دولت آلمان به «ال هاتزو» پول می‌دهد.
 
ایلان ماسک نیز با ری‌توییت این ویدئو، ادعای او را تکرار و این سوال را طرح کرد که چرا دولت آلمان همچنان از «ال هاتزو» استفاده می‌کند و به او پول می‌دهد؟
 
در واقع سباستین هاتزو که به دلیل طنزهای سیاسی و انتقادات اجتماعی‌اش معروف است، مجری یک برنامه رادیویی در شبکه پخش آلمانی RBB است که بودجه آن توسط مالیات‌دهندگان آلمانی تامین می‌شود.
 
اگرچه هر دوی این پست‌های «ال هاتزو» حذف شدند، اما اسکرین شات‌های معتبری از آنها وجود دارد.
 
انتشار این پست‌ها خشم برخی رسانه‌های آلمانی را به همراه داشت و سیاستمدارانی مانند ولفگانگ کوبیکی، نماینده حزب لیبرال FDP، از دفتر دادستانی خواستند تا پست‌های «ال هاتزو» را بررسی کنند.
 
گروهی نیز طوماری را امضا کرده و خواستار اخراج «ال هاتزو» از ایستگاه رادیویی RBB شدند.
 
در نتیجه این اعتراضات، برنامه «ال هاتزو» در این ایستگاه رادیویی لغو شد و این ایستگاه رادیویی اعلام کرد که راهش از او جدا است. کاترین گونتر، مدیر برنامه این ایستگاه رادیویی هم اعلام کرد که «اظهارات او با ارزش‌های RBB سازگار نیست».
 

استانداردهای دوگانه؟

اخراج شدن «هاتز» از شبکه رادیویی RBB، از سوی برخی از طیف‌های سیاسی این کشور نیز جشن گرفته شد؛ آنهم در حالی که این سیاستمداران پیش از این از مخالفان یک اقدام آمریکایی موسوم به «فرهنگ لغو» بودند که در چهارچوب آن، افراد، گروه‌ها یا نهادها صرفا به دلیل داشتن عمل، رفتار یا نظرات غیرقابل قبول طرد می‌شوند.
 
این ماجرا بحث‌هایی را در آلمان برانگیخت که اولا در موضوع آزادی بیان تا کجا می‌توان پیش رفت؟ و دیگر اینکه آیا این مقررات و محدودیت‌ها بطور یکسان برای همه اعمال می‌شود یا خیر؟
 
بر همین اساس آنهایی که در جناح چپ سیاسی بودند، اخراج «ال هاتزو» را به باد انتقاد گرفتند و استدلال کردند که استانداردهای دوگانه‌ای اعمال می‌شود.
 
آنها در این زمینه به افرادی از طیف راست یا محافظه‌کار آلمان مانند فرانک بومرت، سیاستمدار و نماینده پارلمان (از اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان) اشاره کردند که بارها اقدام به انتشار مطالبی با محتوای نفرت پراکنی در فضای آنلاین کرده اما با عواقب جدی روبرو نشده است.
 
بطور مثال، فرانک بومرت پیش از این در ابتدای ماه ژانویه در واتس‌اپ نوشته بود: «خدای عزیز، تو سال گذشته ستاره راک مورد علاقه من تینا ترنر، اسکی‌باز مورد علاقه من روزی میترمایر و اخیراً هم فوتبالیست مورد علاقه من فرانتس بکن‌باوئر را از میان ما بردی.... خواستم بگویم که روبرت هابک، آنالنا بربوک، ریکاردا لنگ و اولاف شولتس هم سیاستمداران مورد علاقه من هستند.»
 
او در این پست، نام سیاستمدارانی را نوشته بود که در جبهه مخالف حزب او و از سبزهای آلمان هستند.
 
این پست اندکی بد حذف شد و فرانک بومرت هم اگرچه در ابتدا بطور کلی منکر انتشار چنین پستی شد، اما درنهایت عذرخواهی کرد و آن را یک «شوخی سیاسی نادرست» خواند و افزود که قصد توهین به کسی را نداشته است.
 
مطابق با گزاش رسانه‌ها، هیأت مدیره «اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان» نیز او را فقط توبیخ کرد و مونیکا لارچ سخنگوی این حزب گفت: «در حال حاضر هیچ عواقبی برای او وجود ندارد و این فقط یک کارت زرد است. اما در صورت تخلف بیشتر، هیأت مدیره حزب می‌تواند به او کارت قرمز بدهد و بومرت را از تمام دفاتر حزب خارج کند.»
 

کارت زرد برای یک نفر، قرمز برای دیگری؟

اکنون طرفداران «ال هاتزو» در شبکه‌های اجتماعی که تعداد آنها به صدها هزار نفر می‌رسد، این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا این جوان 28 ساله بلافاصله با کارت قرمز مجازات شد؟
 
«ال هاتزو» هم موظف شد که در این رابطه بیانیه‌ای منتشر کند؛ او چنین بیانیه‌ای را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت و همزمان لینک صفحه Medico (که یک انجمن بشردوستانه است که به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند) را نیز به آن اضافه کرد.
 
او موظف شد که در شبکه ایکس هم اقدام مشابهی انجام دهد و به این ترتیب شب گذشته را با انتشار بیانیه دیگری به پایان رساند که می‌گفت: «من گستاخ‌ترین فرد بیکار در آلمان هستم.»
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر