۱۳ روش کم کردن صدای موتور خودرو

بسیاری از سر و صداهای کم و زیاد در داخل کاپوت خودرو رخ می‌دهد؛ در ادامه این مقاله شما را با راه های کاهش صدای خودرو آشنا می کنیم .

چند راه‌حل مفید در زمینه کاهش صدای موتور ماشین و به طور کلی کاهش صدای خودرو را نیز مرور کنیم.

عایق بندی

به گزارش دلگرم، عایق بندی کابین اولین و موثرترین راهی است که میزان نفوذ سروصداهای مزاحم به ویژه صدای باد، نویز لاستیک‌ها هنگام حرکت روی آسفالت و سروصدای موتور به داخل کابین را کاهش می‌دهد.

استفاده از عایق مناسب در پشت داشبرد و رودری‌ها می‌تواند در این زمینه بسیار موثر واقع شود. درزبندی درهای خودرو با نوار لاستیکی نو نیز در این زمینه تاثیر بسزایی دارد. بنابراین عایق بندی فضای داخل اتاق یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش صدای موتور ماشین و در نتیجه ارتقای لذت سواری با خودرو به شمار می‌رود.

استفاده نکردن از لاستیک ‌های پهن و بزرگ

لاستیک‌های پهن تماس بیشتری با جاده دارند؛ پس واضح است که اصطکاک و سروصدای بالاتری هم تولید خواهند کرد. به منظور کاهش سروصدای ناشی از نویز لاستیک‌ها خصوصاً هنگام حرکت با سرعت بالا در بزرگراه، بهتر است که از تایرهای سایز استاندارد استفاده کنید.

استفاده از اسپیلتر

استفاده از اسپلیتر ضمن ارتقای پایداری و چسبندگی خودرو، باعث می‌شود تا هوای کمتری از زیر ماشین عبور کند و از سروصداهای اضافه خودرو کاسته شود. کاهش فشار روی موتور و در نتیجه نرم‌تر کارکردن پیشرانه هم از دیگر مزایای این قطعه به شمار می‌رود.

بررسی کهنه نبودن تسمه

همان‌طور که اشاره شد کهنه شدن تسمه‌ها می‌تواند به انتشار صدای جیغ مانند از سمت آنها منجر شود. اگر با این صدا روبرو هستید، بهتر است تسمه را بررسی و در صورت کهنه بودن، آن را با قطعه نو و استاندارد تعویض کنید.

استفاده نکردن از ابزار ضد آیرودینامیک خودرو

هر وسیله‌ای که باعث شود بدنه خودرو از حالت استاندارد و آیرودینامیک خود خارج شود، می‌تواند باعث افزایش سروصدای ماشین شود. این کار میزان فشار روی موتور و همچنین اصطکاک بدنه با هوا را بیشتر می‌کند و در نتیجه سروصدای تولید شده از ناحیه موتور و نویز باد به مقدار بیشتری به گوش سرنشینان می‌رسد.

بررسی غلتک تسمه سفت کن

اگر تسمه‌ها به خوبی سر جای خود قرار نگیرند سروصدا تولید خواهند کرد. غلتک تسمه سفت‌کن یا همان بلبرینگ تسمه سفت‌کن در این زمینه نقش اساسی دارد و میزان کشش تسمه را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

اگر این قطعه خراب باشد قطعا دیگر نمی‌تواند تسمه را به خوبی در مسیر مربوطه با کشش مناسب نگه دارد و سروصدا ایجاد می‌شود. پس حتما از سالم بودن غلتک تسمه سفت‌کن مطمئن شوید. در حالت عادی این غلتک باید بدون هیچ‌گونه لرزش و به صورت کاملا روان در جای خود بچرخد؛ اگر متوجه شدید که حرکت غلتک چندان روان نیست و با لرزش همراه است، بدانید که نیاز به تعویض دارد.

بررسی موتور و لوله‌ های اطراف آن

بهتر است گاهی درپوش موتور را بالا دهید و اتصالات آن، به ویژه بست شیلنگ‌ها و لوله‌ها را بازرسی کنید تا اگر ایرادی وجود دارد، نسبت به رفع آن اقدام کنید.

بررسی پلوس خودرو

برای بررسی پلوس خودرو باید به تعمیرکار جلوبندی‌ساز مراجعه کرد. هرگونه احساس لرزش یا صدای تق تق هنگام دور زدن می‌تواند نشانه‌ای از خراب بودن پلوس خودرو باشد.

بررسی پمپ هیدرولیک

اگر صداهای غیرعادی ناله مانند هنگام دور زدن به گوش می‌رسد، احتمال دارد که پمپ هیدرولیک فرمان خودرو دچار ایراد شده باشد. در این مواقع بهتر است با مراجعه به تعمیرکار ماهر نسبت به رفع عیب پمپ هیدرولیک اقدام شود.

بررسی محفظه زیر موتور و داخل سیلندر

برای بررسی محفظه روغن زیر موتور و همچنین فضای داخل سیلندر باید به تعمیرگاه مراجعه کرد. مکانیک با باز کردن کارتر روغن و تمیز کردن آن، هرگونه ناخالصی و براده فلزی احتمالی درون آن را کاملا پاک می‌کند.

همچنین دسترسی به فضای داخل سیلندر به راحتی ممکن نیست و برای این کار لازم است که سرسیلندر به طور کامل جدا شود. اما اگر مکانیک تشخیص دهد که این کار ضروری نیست، می‌تواند با باز کردن شمع‌ها و سپس استارت زدن موتور، براده‌های ریز را همراه با کمپرس موتور از حفره شمع به بیرون هدایت کند. اما اگر ایراد جدی باشد، جهت دسترسی به داخل سیلندر لازم است بخش بالای موتور یا همان سرسیلندر به طور کامل جدا شود که این کار فرآیند پیچیده‌تری خواهد داشت.

بررسی لنت ترمز

سعی کنید همیشه پیش از اتمام لنت‌ها، آنها را با قطعه نو و استاندارد تعویض کنید تا هم ایمنی شما افزایش پیدا کند و هم از ایجاد سروصدا هنگام ترمز گرفتن جلوگیری به عمل آید.

پوشاندن منافذ در و پنجره ماشین

اگر منافذ در و پنجره ماشین به خوبی درزگیری نشده باشند، نفوذ صدای باد به داخل می‌تواند آزاردهنده باشد. نوار درها و درزگیر پنجره‌ها معمولا بعد از چند سال دچار خشکی شده و قابلیت ارتجاعی اولیه خود را از دست می‌دهند. در این مواقع باید نوار در و درزگیر پنجره‌ها توسط شخصی ماهر تعویض شود تا از نفوذ باد و سروصدای محیط به داخل کابین ممانعت به عمل آید.

استفاده از اسپری زیر بدنه

استفاده از اسپری مناسب جهت عایق سازی قسمت کف خودرو در برابر مواردی مثل رطوبت، برخورد سنگ‌ریزه، و…، ممکن است در کاهش سروصدای خودرو کمی موثر واقع شود. برای این منظور توصیه می‌کنیم ابتدا نسبت به تقلبی نبودن محصول مطمئن شوید و سپس آن را روی قسمت‌های زیرین و شاسی خودرو اسپری کنید.

تاثیر تعویض روغن موتور در کاهش صدای موتور خودرو

زمانی که روغن موتور کثیف شود قطعات حساسی مثل میل‌لنگ، پیستون‌ها و… فشار بیشتری را تحمل خواهند کرد. این فشار بیشتر موجب افزایش سروصدای موتور شده و عمر مفید خودرو هم کاهش پیدا می‌کند.

اما وقتی که روغن موتور را تعویض می‌کنیم، اجزای متحرک پیشرانه به طور روان در جای خود حرکت می‌کنند و فشار کمتری به آنها وارد می‌شود. بنابراین موتور با سروصدایی بسیار پایین‌تر به انجام وظیفه مشغول می‌شود و عمر مفید آن نیز افزایش پیدا می‌کند. ضمن آن که روغن تمیز بروز احتمالی صدماتی مثل یاتاقان زدن خودرو و روغن‌سوزی موتور را نیز کم می‌کند‌.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر